Zwart werk van 12 jarig kind.

Tatiana1988
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zwart werk van 12 jarig kind.

#1 , 05 apr 2020 00:34

Ik vroeg mij af of bv de mama en de stiefpapa van dit 12 j kind .
Mogen ze hem tewerkstellen in de stiefpapa zijn firma?
En waar kan ik dit aangeven.
En wat zijn de sancties

Alvast bedankt

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2020 09:14

Welk soort werk? In welk soort bedrijf?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 apr 2020 09:35

Gaat iets verder dan zwartwerk
Valt onder kinderarbeid indien niet in orde ...
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... nderarbeid

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2020 09:49

Is het wel arbeid ??

Loop het soms niet wat rond op een werkvloer ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2020 10:09

Ik sluit me aan bij denlowie. Dit kan ook toezicht zijn op hun schoolplichtig kind dat momenteel niet wordt opgevangen in de school ook al hebben de ouders een bedrijf dat niet gesloten werd of niet in lock down is. Het mag toch zeker niet de bedoeling zijn om een kliklijn te organiseren en zeker niet binnen dit juridisch forum.

Dus TS licht de precieze omstandigheden nader toe zodat wij ons een juist beeld kunnen vormen van de situatie, want wie zegt dat het hier om zwartwerk gaat? Wie zegt hier dat er sprake is van kinderarbeid.

Ik zou de kernleden nogmaals willen oproepen tot meer solidariteit en vooral werken aan oplossingen op dit juridisch forum. Dit moeilijke situatie geldt immers voor ons allen. Wij moeten met zijn allen zo positief mogelijk hiermee omgaan en dat betekent ook bijdragen tot de veiligheid van iedereen en ook meer verdraagzaamheid. Er komt immers ook nog een periode na COVID 19. Ook een oproep tot de moderators en de coördinatoren van dit forum om alles in goede banen te leiden en desgevallend aan te porren om bepaalde regels op te volgen. Het is misschien niet slecht dat de verantwoordelijke van dit forum de regels nog eens in the picture zet. Jullie kunnen een rubriek doelstellingen bijvoegen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

D0gD0g

#6 , 05 apr 2020 11:51

Ik sluit me aan bij denlowie. Dit kan ook toezicht zijn op hun schoolplichtig kind dat momenteel niet wordt opgevangen in de school ook al hebben de ouders een bedrijf dat niet gesloten werd of niet in lock down is. Het mag toch zeker niet de bedoeling zijn om een kliklijn te organiseren en zeker niet binnen dit juridisch forum.


Ik zou de kernleden nogmaals willen oproepen tot meer solidariteit en vooral werken aan oplossingen op dit juridisch forum. Het is misschien niet slecht dat de verantwoordelijke van dit forum de regels nog eens in the picture zet. Jullie kunnen een rubriek doelstellingen bijvoegen.
Dik mee eens, oplossingen geen gissingen of veronderstellingen of wat men zelf voor waar aanneemt.
Heb menig conflict gehad op het forum waar ik uiteindelijk wel gelijk in haalde. Zelfs kan ik deze nu aanhalen met vonnissen die in die zin werden uitgesproken.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 05 apr 2020 12:03

Wie zegt hier dat er sprake is van kinderarbeid.
Indien een kind van 12 jaar tewerkgesteld wordt in firma van stiefvader, zoals Vraagsteller stelt, dan is dat kinderarbeid

En dat is enkel onder zeer strikte voorwaarden toegelaten.
Die voorwaarden staan (verder gelinkt) in de meegestuurde link.

LeenW
Berichten: 12839

#8 , 05 apr 2020 12:05

Als het kind inderdaad werkt (met de nodige nuanceringen hierboven vermeld), is dit gewoon kinderarbeid en dient de politie meteen ingelicht te worden.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 apr 2020 12:10

Ik verwijs naar #5 Marcus Aurelius

Laat TS zoals gevraagd de topic toelichten teneinde een echt zinnige reactie te kunnen geven.
Iedereen verwacht een correct antwoord, maar de gegevens moeten relevant en klaar zijn om een juridisch
verantwoord te zijn.

D0gD0g

#10 , 05 apr 2020 12:24

Kinderarbeid mag niet klopt.
Maar waar is het bewijs, dat het kinderarbeid is.
Ik vind dat toch maar niks die klikkers en verraders, die vermeende zwartwerkers enz.. heimelijk verraden, zoals nu in Corona periode wat ze bvb doen aan de kust, de mensen aanzetten een ander te verraden.
Het zijn terechte maatregelen daar ben ik mee eens, maar laat de politie zijn werk doen, het is niet de taak van de burger om verrader te spelen, als burger win je daar niks mee.
Het brengt burgers niet samen zoals men beoogt, maar drijft ze uit elkaar.

LeenW
Berichten: 12839

#11 , 05 apr 2020 12:31

Kinderarbeid mag niet klopt.
Maar waar is het bewijs, dat het kinderarbeid is.
Ik vind dat toch maar niks die klikkers en verraders, die vermeende zwartwerkers enz.. heimelijk verraden, zoals nu in Corona periode wat ze bvb doen aan de kust, de mensen aanzetten een ander te verraden.
Het zijn terechte maatregelen daar ben ik mee eens, maar laat de politie zijn werk doen, het is niet de taak van de burger om verrader te spelen, als burger win je daar niks mee.
Het brengt burgers niet samen zoals men beoogt, maar drijft ze uit elkaar.
Dat heet burgerzin. Het land van de Omerta zit met het hoogste aantal Coronadoden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 05 apr 2020 12:43

Zolang TS hier niet zegt welk werk het kind uitvoert kan hier nite deftig op geantwoord worden.
Mogelijks pst de stiefvader op de anders schoolgaande zoon, die verveelt zich en mag dus even helpen in de zaak. Kinderen doen dat graag. Zolang het niet verplicht is is dat geen kinderarbeid.
Ik heb destijds mijn 12 jarige zoon toelating gegeven om met een drilboor een muur af te breken. De muur kon gerust nog een paar weken blijven staan, en de drilboor lag daar toch maar. Hij wilde dat graag eens doen doen, maar na 15 minuten was het plezante er af, en vader mocht verder. Mijn kleinzoon van 10 jaar doet graag het gras af met de elektrische grasmaaier en krijgt daar telkens 5 € extra zakgeld. Is dat kinderarbeid?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 apr 2020 14:58

Waar is men toch mee bezig alles zo opkloppen.
Ik heb een oud krantenknipsel liggen van kinderarbeid .

13 jarige rijd op een bedrijf met tractor, sociale inspectie maakt PV en er komt proces en het bedrijf toen 75 werknemers volledig vrijgesproken , correctionele rechtbank van Gent 1977.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 apr 2020 17:02

Nogmaals een verzoek aan TS om de situatie correct en volledig toe te lichten.

Komt dit er niet, dan stel ik voor dat Jureca.be dit topic afsluit of naar de praatbarak verhuist.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

D0gD0g

#15 , 05 apr 2020 18:46

Kinderarbeid mag niet klopt.
Maar waar is het bewijs, dat het kinderarbeid is.
Ik vind dat toch maar niks die klikkers en verraders, die vermeende zwartwerkers enz.. heimelijk verraden, zoals nu in Corona periode wat ze bvb doen aan de kust, de mensen aanzetten een ander te verraden.
Het zijn terechte maatregelen daar ben ik mee eens, maar laat de politie zijn werk doen, het is niet de taak van de burger om verrader te spelen, als burger win je daar niks mee.
Het brengt burgers niet samen zoals men beoogt, maar drijft ze uit elkaar.
Dat heet burgerzin. Het land van de Omerta zit met het hoogste aantal Coronadoden.
LeenW de media staat vol van dergelijke burgerzin, dus ik neem aan dat ik niet alleen daar zo over denk.

Terug naar “Praat café”