doe-het zelf en tuingerief kopen

bosprocureur
Berichten: 6853

Re: doe-het zelf en tuingerief kopen

#31 , 30 mar 2020 17:07

Snel snel !

Voordat er een slotje op komt, kan @father b misschien verklaren waar hij de cijfers vandaan haalt als hij zegt :

Supermarkten hebben momenteel een omzetstijging van + 35% daarbovenop zijn de prijzen tussen de 30 - 40 % gestegen. Van woekerwinsten gesproken in deze zware crisistijden.
Die omzetstijging, dat kan ik aannemen, maar " zijn de prijzen tussen de 30 - 40 % gestegen" ???

U heeft het wel over de prijzen hé, dus op zijn minst een gemiddelde stijging over het geheel van de prijzen..

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#32 , 30 mar 2020 18:15

Voordat er een slotje op komt,
Praatcafé, dus waarom zou het komen ?
kan @father b misschien verklaren waar hij de cijfers vandaan haalt als hij zegt :
Een politicus heeft daarover getweet - met foto's van andermans winkelrekening.
Blijkbaar niet in de gaten dat de regering waar zijn eigen partij deel van uitmaakt, de maatregel genomen had dat promoties verboden waren.


Wat echt duurder is, zijn citrusvruchten

En er zijn wel degelijk aanvoer- en distributieproblemen voor sommige producten, al wil politiek het niet gezegd hebben.


Ik gebruik bvb de (in verhouding) spotgoedkope lenzenvloeistof van een pittige NL discounter omdat ik daar gek genoeg ook het minste last mee heb.
Is ook online niet meer te krijgen sinds hun winkelketen dicht ging

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#33 , 30 mar 2020 19:34

Beste forum leden ik klets nooit uit den nek; want dan zwijg ik;
In #28 aangehaalde cijfers zijn zeer realistisch. In de eerste plaats is de omzetstijging uitgebracht door de sector/supermarkten zelf. Lees ook eens de Nederlandse kranten. Het wegvallen van de promo's, kortingen
1+1, 2+1 33% korting bewijzen reeds minstens 30 % prijsstijging, plus bovendien de verkoop aan aanbevolen prijzen = weeral een stijging van …% ( gezien supermarkten normaal niet aan de aanbevolen prijzen verkopen maar minder. Indien, gezien de vele deskundigen en intellectuelen hier is het niet moeilijk of er een % op te plakken.
Plus bovendien niet vergeten dat het momenteel van de producten een IN AND GO zijn voor stockages.

Bovendien hoor ik nu achter mijn rug zelfs de bevestiging door Stef Wauters op het nieuws VTM, en zijn vragen aan de betreffende minister.
Maar ja mijn IQ is misschien iets te laag.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#34 , 30 mar 2020 20:03

En op #24 >Mava

Zijn hygiënische producten en goederen non-food ?
En wat met condooms D met fruitsmaak : non-food of toch verse producten??

En wat krantenwinkels betreft : de supermarkten verkopen in de non-food dezelfde producten als zij.
Ze sluiten zou werkelijk discriminatie zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#35 , 30 mar 2020 21:55

Prijzen zijn niet "vast" , in een vrije markt

Als vraag omhoog gaat, moet men meer inkopen, gaat inkoopprijs omhoog, en winkelprijs volgt uiteraard


Mondmaskers idem, prijs is omhoog omdat vraag gigantisch is gestegen
Frankrijk kocht 1 miljard (!) mondmaskers

Best mogelijk de reden waarom een aankoop van België niet is kunnen doorgaan: als je beslissingsproces nu dermate lang is, krijgt je leverancier nooit zijn producten nog aangekocht aan de prijs waarmee hij meedingde .

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#36 , 30 mar 2020 22:14

Prijzen zijn niet "vast" , in een vrije markt

Een aanbevolen prijs is niet gelijk aan een vaste prijs.

Als vraag omhoog gaat, moet men meer inkopen, gaat inkoopprijs omhoog, en winkelprijs volgt uiteraard

Als de vraag omhoog gaat, gaat dit niet steeds gepaard met een stijging van de prijs. Er is speelruimte tussen vraag en aanbod.
Indien de vraag stijgt en het aanbod is lager = prijsstijging.
Indien de vraag stijgt en het aanbod is groot genoeg = prijsdaling of dezelfde prijs.

Leveranciers van de supermarkten hebben reeds keren aangegeven dat er genoeg voorraden zijn. Dus geen schaarste, waarom dan prijsstijging ?

Mondmaskers idem, prijs is omhoog omdat vraag gigantisch is gestegen
Frankrijk kocht 1 miljard (!) mondmaskers

Prijsstijging mondmaskers is niet door schaarste maar door speling op de noodzaak. Drukkingsmiddel door corrupte bedrijven, en overheden die laten begaan.

Best mogelijk de reden waarom een aankoop van België niet is kunnen doorgaan: als je beslissingsproces nu dermate lang is, krijgt je leverancier nooit zijn producten nog aangekocht aan de prijs waarmee hij meedingde .

Leveranciers kunnen de producten wel degelijk leveren maar willen gezien de crisis omstandigheden WOEKERPRIJZEN.
Zie maar die Belgische leverancier.

Is gewoon een spelletje Russische roulette tussen leveranciers en het hoog nodig hebben van deze producten, welke aanleiding geven tot wantoestanden, waartegen niet opgetreden wordt. Waarom wordt er niet opgetreden ? Antwoord laat ik open voor de cleveren onder ons.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#37 , 30 mar 2020 22:32

Prijzen zijn niet "vast" , in een vrije markt

Als vraag omhoog gaat, moet men meer inkopen, gaat inkoopprijs omhoog, en winkelprijs volgt uiteraard


Mondmaskers idem, prijs is omhoog omdat vraag gigantisch is gestegen
Frankrijk kocht 1 miljard (!) mondmaskers

Is zeer duidelijk aanbod in de media/kranten : malafide leveranciers of falende overheid. De overheid is zelf schuldig aan het tekort en de woekerprijzen. Heeft niets te zien met stijgende vraag; voorraden genoeg.

Best mogelijk de reden waarom een aankoop van België niet is kunnen doorgaan: als je beslissingsproces nu dermate lang is, krijgt je leverancier nooit zijn producten nog aangekocht aan de prijs waarmee hij meedingde .

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#38 , 28 apr 2020 20:39

Sommige dingen zijn niet zwart-wit oplosbaar. Je zou dat kunnen verhinderen in de hypermarkten. Maar dan zal online verkoop nog stijgen. En daar profiteren vooral Bol.com, Amazon, Blue enz van.
Vraag is of de Coronacrisis geen veel grotere ontwrichting en beweging van fysiek winkelen naar online winkelen heeft gestimuleerd. En die beweging zal niet stoppen na de lockdown.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

katrinabot
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website Twitter

#39 , 19 mei 2020 13:39

Ik lees dat 'voedingswinkels' niet gesloten zijn. Niet dat zij enkel voeding mogen verkopen.

Terug naar “Praat café”