Enkel met kaart betalen ?

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Enkel met kaart betalen ?

#1 , 11 mar 2020 12:41

Kan een stad of gemeente, de handelaars verplichten om enkel met een kaart of met gsm te betalen, kan een stad dit opleggen ???

Dus ik praat hier niet over de belastingen die dit zou opleggen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2020 14:22

Lowie, ik dacht dat de wet nog steeds de 2 betalingswijzen oplegde : cash en kaart toch einde 2019.
Indien steden/gemeenten het mochten ( wettelijk ) mogen opleggen : vraag rijst dan is het wel mogelijk ?
Er zijn nog tal van mensen zonder bankkaart, en nog tal van handelaars zonder elektronisch betalen.
Vooraleer deze twee zaken in orde zijn, is de coronavirus misschien al opgedoekt. Of Gent hier een voorloper moet van zijn ( met stroppen rond onze nek lopen wij in dit land al genoeg ).
Terrasjes zullen in Gent minder vol zitten, nu zeker met de corona.

En wat speelt dit een rol in de corona zaak ? Het kastje voorbetaling wordt ook door iedereen vastgehouden,
of aangereikt ( zoals in de horeca ).

Handcontact is gewoon niet uit te schakelen. Stap maar eens op de autobus/tram. Alles wat men aanraakt, is door massa's anderen ook aangeraakt ( baren, steunen, zitplaatsen, drukknoppen … ).
En Rutte in Nederland gaf het goede voorbeeld : verbod op handshaken, wat deed hij ???

Wat te doen met overal de deurknoppen/krukken, WC doortrekken … En de producten in de warenhuizen ?

Ik vind het stom gedachtengoed van de overheid.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2020 15:13

Ja Gent hé !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 11 mar 2020 15:14

Het kastje voorbetaling wordt ook door iedereen vastgehouden,
of aangereikt ( zoals in de horeca ).
Je kan ook contactloos betalen met je kaart, je GSM, payconiq (QR-code). Op sommige plaatsen is dat de gewoonte (Nederland, Chinese steden, Scandinavië, ...)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2020 15:19


Je kan ook contactloos betalen met je kaart, je GSM, payconiq (QR-code). Op sommige plaatsen is dat de gewoonte (Nederland, Chinese steden, Scandinavië, ...)
Je zal het misschien niet geloven maar nu 2020 zijn er nog steeds horeca zaken die geen bakje heeft om met de kaart of met payconing te betalen, is van mij geleden van gisteren dat men in een zeer druk restaurant het niet kan, zelfs in Knokke ken ik zaken waar men enkel cash kan betalen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2020 15:33


Je kan ook contactloos betalen met je kaart, je GSM, payconiq (QR-code). Op sommige plaatsen is dat de gewoonte (Nederland, Chinese steden, Scandinavië, ...)
Je zal het misschien niet geloven maar nu 2020 zijn er nog steeds horeca zaken die geen bakje heeft om met de kaart of met payconing te betalen, is van mij geleden van gisteren dat men in een zeer druk restaurant het niet kan, zelfs in Knokke ken ik zaken waar men enkel cash kan betalen
Lowie,
Is niet typisch Gents; maar hier in het Antwerpse is het ook zo. En in de randgemeente zeker.
Vooraleer men iets gaat opleggen, moet er gagegaan worden of het haalbaar is voor iedereen. Of de nodige aanpassingen op voorhand doen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2020 15:35

Het kastje voorbetaling wordt ook door iedereen vastgehouden,
of aangereikt ( zoals in de horeca ).
Je kan ook contactloos betalen met je kaart, je GSM, payconiq (QR-code). Op sommige plaatsen is dat de gewoonte (Nederland, Chinese steden, Scandinavië, ...)
Of zoals de Oude Belgen : ruilhandel. Absoluut zijn er mogelijkheden genoeg; maar ze moeten door iedereen kunnen toegepast worden. En daar klemt het schoentje nog.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 mar 2020 15:47

Kan een stad of gemeente, de handelaars verplichten om enkel met een kaart of met gsm te betalen, kan een stad dit opleggen ???
Doen ze ook niet, want zou onwettig zijn

Gent, een stad waarvan de internationale uitstraling blijkbaar samenhangt met hoe je er in de horeca kan betalen, wil dat er OOK elektronisch betaald kan worden als men een terras heeft
(ook een rare koppeling, maar zoals gezegd, 't is Gent ... waarschijnlijk iets dat ze toch al gingen herzien)

Dus niet enkel elektronisch

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mar 2020 19:12


Dus niet enkel elektronisch
Dit is de titel van HNBL : Digitaal betalen verplicht in horeca met terras op openbaar domein: “Beter voor uitstraling van Gent”
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 12 mar 2020 15:30

[
Je zal het misschien niet geloven maar nu 2020 zijn er nog steeds horeca zaken die geen bakje heeft om met de kaart of met payconing te betalen, is van mij geleden van gisteren dat men in een zeer druk restaurant het niet kan, zelfs in Knokke ken ik zaken waar men enkel cash kan betalen
Voor payconiq is geen "bakje" nodig. De GSM van de klant klaart de job.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 12 mar 2020 15:43

Werkt dat al buiten BeNeLux ?

Terug naar “Praat café”