Leven zonder onkosten?

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Leven zonder onkosten?

#1 , 11 okt 2019 22:25

IN: 600 - UIT:0
Ik bezit een pand en kan dit verhuren voor 600 euro per maand. Ik ben gedomicilieerd bij mijn ouders ben alleenstaand en heb geen kinderen. Als ik geen ander werk/inkomsten heb, hoeveel houd ik dan over van die 600?
Wat zijn mijn wettelijke onkosten?
Belasting op pand? Belasting op inkomsten? Sociale bijdrage?

Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 11 okt 2019 23:10

Eten, verplaatsingen..ziekenfonds - verzekeringen vb familiale, verzekering van uw goederen.
Verzekering van het pand die niet onder huurder vallen niet vergeten. Rechtsbijstand.
Postzegels voor ingebrkestellingen... bankkosten enz enz ...misschien ook kledij?

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2019 23:55

Eten, verplaatsingen..ziekenfonds - verzekeringen vb familiale, verzekering van uw goederen.
Verzekering van het pand die niet onder huurder vallen niet vergeten. Rechtsbijstand.
Postzegels voor ingebrkestellingen... bankkosten enz enz ...misschien ook kledij?
Dus ik moet qua inkomsten een leefloon overhouden om in orde te zijn? Weet niet of ik onder samenwonend val maar dan 600 euro. Als ik dan huuropbrengst van 800 heb, zou dat mn wettelijke onkosten dekken?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 okt 2019 09:26

Eten, verplaatsingen..ziekenfonds - verzekeringen vb familiale, verzekering van uw goederen.
Verzekering van het pand die niet onder huurder vallen niet vergeten. Rechtsbijstand.
Postzegels voor ingebrkestellingen... bankkosten enz enz ...misschien ook kledij?
Onroerende voorheffing; gemeentetaksen, eventuele leegstand, eigenaarsonderhoud van het pand,...........

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2019 09:44

Stel: ik heb 10000 per jaar inkomsten van huurgelden. Neem ong 3000 onkosten aan KI, verzekering, herstelling,etc.... hoeveel belasting betaal ik dan op die 7000 als ik geen ander inkomen heb? Is dit echt zo’n rare vraag misschien?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2019 09:55

Deze centen is niet altijd het probleem !

Neem dat je erg ziek word wie gaat de kliniek betalen, dit gaat dan over tien duizenden euro's

Als je niet werkt heb je geen ziekenbond, later geen pensioen.

En veel auto of een reis zal er dan ook niet inzitten , denk toch eens goed na, ik ken mensen met een 10 tal panden in Eigendom en ze werken nog !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2019 10:22

Deze centen is niet altijd het probleem !

Neem dat je erg ziek word wie gaat de kliniek betalen, dit gaat dan over tien duizenden euro's

Als je niet werkt heb je geen ziekenbond, later geen pensioen.

En veel auto of een reis zal er dan ook niet inzitten , denk toch eens goed na, ik ken mensen met een 10 tal panden in Eigendom en ze werken nog !
Misschien ook de kosten voor psychologische begeleiding en medicatie ?
Lowie dit is een man naar uw hart : van jongs af niets doen. :lol:

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 okt 2019 11:10

Ik zou wel sociale zekerheid betalen he. Ik heb geen rijbewijs en eet mee bij mijn familie. Met een paar 100 per maand heb ik voldoende voor persoonlijke uitgaven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 okt 2019 11:11


Misschien ook de kosten voor psychologische begeleiding en medicatie ?
Lowie dit is een man naar uw hart : van jongs af niets doen. :lol:
Ik heb even moeten wachten voor te reageren, ik werd zo ongemakkelijk dat even moest gaan liggen.

Er zijn veel kosten aan zo iemand .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 okt 2019 11:25

Ik antwoord meestal niet op topics in het praatcafé. In dit topic heb ik ook lang geaarzeld om te antwoorden.
Lowie, als u me toestaat, wens ik toch aanvullend te reageren op jouw eerste reactie.
Wanneer betrokkene zowel feitelijk (effectief wonen) als juridisch (ook gedomicilieerd) bij zijn ouders inwoont kan hij op het vlak van ziektekostenverzekering als persoon ten laste (huishouder) ingeschreven worden ten laste van de ziektekostenverzekering van één van zijn ouders, indien het inkomen lager ligt dan de grens persoon ten laste en hij zelf niet hoofdelijk kan verzekerd worden. Is dit niet het geval, te hoog aanrekenbaar inkomen, kan hij ingeschreven worden als resident, verblijvende in België op voorwaarde dat hij op geen enkele andere manier kan verzekerd worden. De bijdrage residentenverzekering wordt inkomensafhankelijk bepaald.
In zoverre als nodig, wens ik in deze ook te wijzen op het verschil in fiscale behandeling huur particulier en huur van iemand die het onroerend goed voor beroepsdoeleinden gebruikt en ook zo fiscaal ingeeft.
Los van dit alles wens ik betrokkene toch wel te wijze op feit dat het belangrijk is om ook te zorgen voor de oude dag door opbouw pensioen, dus te zorgen voor sociaal zekerheidsinkomen met recht op uitkeringen én pensioen. Immers de ouders zullen niet eeuwig leven en betrokkene kan nog geconfronteerd worden met kosten uit ziekte en ouderdom. Het kan ook zeker niet de bedoeling zijn om te "vegeteren"op kosten van de ouders die hiervoor lang en hard hebben moeten werken. Denk er aan, niet alle kosten worden gedekt door de ziektekostenverzekering en/of aanvullende verzekering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 okt 2019 11:55

Beste, dank voor deze reply waar ik wel iets aan heb. Zelf ben ik begin 40 en werk wel op dit moment. Mijn ouders zijn al wat ouder en plannen van zich in het buitenland te domicilieren. Dus wsl moet ik dan ingeschreven worden als resident voor sociale zekerheid. Qua verhuur denk ik aan particulier of toerisme. De belastingen en sociale zekerheid die ik dan betaal zijn dan toch op basis van mijn “minimaal” inkomen? Ik hou er toch iets aan over?
En inderdaad ik moet goed nakijken wat de sociale verzekering dekt en of ik mij extra moet verzekeren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 12 okt 2019 11:57

Zoiets noemt men leven op de kap van iemand anders. En wat als de ouders plots overlijden? Geen woonst meer, geen eten, ...........

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 okt 2019 12:04

Beste mava, dat vind ik een nogal kortzichtige reply.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 12 okt 2019 12:13

Aan den toog kunnen er nogal wat wijsheden geproduceerd worden, amai.

Zalig de armen van geest...

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 12 okt 2019 12:32

Waarom werd het antwoord dat ik aan deze sukkelaar gisteren heb gegeven verwijderd?
Ik stel voor dat deze draad integraal wordt verwijderd. Ik snap niet dat andere forumleden niet doorhebben dat deze kerel een fantast is.

"Wanneer betrokkene zowel feitelijk (effectief wonen) als juridisch (ook gedomicilieerd) bij zijn ouders inwoont kan hij op het vlak van ziektekostenverzekering als persoon ten laste (huishouder) ingeschreven worden ten laste van de ziektekostenverzekering van één van zijn ouders, "

Nogal moeilijk als de ouders naar Spanje emigreren.

"Ik heb geen rijbewijs en eet mee bij mijn familie."

Elke dag te voet naar Spanje om daar te gaan eten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Praat café”