Cannabis legalisatie

Vanalier
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Cannabis legalisatie

#1 , 09 aug 2019 14:42

De wetgeving omtrent productie, verkoop, bezit en gebruik van cannabis is op tal van plekken aan het veranderen. In Nederland kennen we al langer een "gedoogbeleid", al staat dit systeem vandaag vooral bekend als een voorbeeld van hoe het niet moet. Maar nu zet men in een ander buurland van ons, Luxemburg, een grote stap richting een ander drugbeleid. In ons eigen land zal men binnenkort ook cannabisolie in de apotheek kunnen kopen.

Ik ben benieuwd wat zo de meningen omtrent dit actuele thema zijn onder de leden van dit forum. Is de veranderende wetgeving in plaatsen als Luxemburg, Canada, Uruguay en een hele resem Amerikaanse staten een stap voorwaarts of net achterwaarts?

Naar aanleiding van onderstaande reactie van een moderator in een ander topic wil ik toch een kleine disclaimer meegeven.

Afbeelding

Dat dit topic gesloten werd, was geen slechte zaak, men ging off topic. Maar het gaat hier wel niet om "drugs promoten". Het gaat om een volwassen gesprek over de werking van cannabis, wat de problemen zijn en hoe we dit aanpakken. Het lijkt soms alsof sommigen elke persoon die niet het mantra "illegale drugs zijn niet oké en iedereen die er iets mee te maken heeft moet hard gestraft worden" herhaalt, meteen willen wegzetten als junkie, of op zijn minst als een radicale gek. Al sinds de jaren '20 van de vorige eeuw zijn we bezig met illegalisatie en repressie en de resultaten zijn abominabel slecht. Het dan willen hebben over een koerswijziging heeft niets met "promotie van drugs" te maken, maar alles met gezond verstand.

Zelf ben ik voorstander van een doordachte legalisatie. Ik heb tot enkele jaren geleden zelf af en toe cannabis gebruikt maar doe het niet meer omdat het geen onschuldig product is. Je doet het beter nooit. Maar je drinkt ook best nooit alcohol. Dat wil nog niet zeggen dat alcohol verbieden een goed idee zou zijn.

Zie:
https://www.demorgen.be/nieuws/luxembur ... ~b974a952/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/09 ... -apotheek/

LeenW
Berichten: 12818

#2 , 09 aug 2019 15:15

Nogmaals, dit is niet het forum om zo'n zaken te bespreken. Of het nu argumentatie voor of tegen drugs is, dit is niet waar Juridisch Forum voor dient. Ik kan bv. een politics.be aanraden om maatschappelijke thema's te bespreken.

Reclame

Terug naar “Praat café”