Is de chauffeur van het ongeval deze morgen op de ring in fout?

Vanalier
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Is de chauffeur van het ongeval deze morgen op de ring in fout?

#1 , 08 aug 2019 13:36

Hallo allemaal, na een kleine discussie rond de eettafel hier zou ik eens willen weten wat de mensen op dit forum hiervan denken.

Jullie hebben misschien gehoord van de zware file en schade vanmorgen op de Brusselse buitenring na een aanrijding met een dronken overstekende man in het holst van de nacht (zie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/08 ... nderlecht/)

De dronken man steekt in het holst van de nacht de autostrade over, wordt aangereden en is op slag dood. De chauffeur begint na de aanrijding te slippen en botst tegen een paal waardoor het signalisatiebord dat boven de autostrade hangt omvalt.

Zonder de wetgeving te kennen was mijn initiële reflex dat je toch onmogelijk die chauffeur verantwoordelijk kan achten voor deze schade. Waarop iemand anders dan weer aanhaalde dat je nu eenmaal altijd moet kunnen stoppen, als jij bij het uitwijken voor een overstekende hond schade aanricht ben je ook in fout. Waarop weer iemand anders reageerde dat de plotse hindernis "voorzienbaar" moet zijn en dat er in dit geval wellicht gedeelde burgerlijke aansprakelijkheid zou zijn.

Mocht ik wetgever en rechter zijn, de chauffeur moest geen eurocent betalen en de nalatenschap van de dronken man zou worden aangesproken om de materiële en morele schade van de chauffeur in de mate van het mogelijke te vergoeden. Maar ik ben ook maar de eerste beste onnozelaar. Wat denken of vinden jullie?

Didymus
Berichten: 2061

#2 , 08 aug 2019 14:35

Een overstekende voetganger op een autosnelweg is geen voorzienbare hindernis, einde verhaal. Het is zo al erg genoeg voor de betrokken bestuurder.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2019 14:41

Dit is ook mijn gedacht !
De bestuurder kan er niks aan doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 aug 2019 14:43

- Voetganger was voordien al opgepakt wegens dronkenschap
- Is uit hospitaal verdwenen waar politie hem had afgezet
- Hoort niet thuis op een snelweg
- Moet voorrang verlenen bij oversteken van een rijbaan

Dus neen, die bestuurder is niet in fout ...
Moet ook niet kunnen stoppen voor een op dergelijke plaats zeer onverwachte hindernis , ttz, een voetganger die oversteekt

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2019 14:51

De hindernis waarnaar verwezen wordt door TS is niet de aanrijding van de dronken man die onverwacht de autostrade oversteekt, maar wel naar de paal en het signalisatiebord. Misschien toch nog eens opnieuw lezen en dan reageren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Vanalier
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 aug 2019 14:58

Ik bedoelde wel degelijk de dronken man hoor! Maar misschien ben ik daarmee wel fout?

In mijn ogen is de dronken man de plotse hindernis waarmee de chauffeur al dan niet had moeten rekening houden en is de schade aan de paal het gevolg dat men al dan niet aan de chauffeur kan verwijten.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 08 aug 2019 15:04

Misschien toch nog eens opnieuw lezen en dan reageren.
Het zou u sieren mocht u eindelijk ophouden om voortdurend anderen een gebrek aan begrijpend leesvermogen te verwijten. De splinter en de balk...
"sowieso" schrijf je zo.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2019 15:18

De chauffeur begint na de aanrijding te slippen en botst tegen een paal waardoor het signalisatiebord dat boven de autostrade hangt omvalt.

Zonder de wetgeving te kennen was mijn initiële reflex dat je toch onmogelijk die chauffeur verantwoordelijk kan achten voor deze schade.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 aug 2019 15:19

Didymus, mag ik er u aan herinneren dat het hier om een juridisch forum gaat en geen zeverbarak.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 08 aug 2019 15:22

En mag ik u eraan herinner dat dit forumonderdeel "Praat Café" heet? Toch eens lezen in welk forumonderdeel u zich bevindt en dan reageren.
"sowieso" schrijf je zo.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 aug 2019 15:30

Trouwens ik maak niemand een verwijt. Ik probeer gewoon alles in een juiste context te plaatsen om oeverloze discussies te vermijden. Toevallig heb ik gereageerd in praatcafé, hetgeen mijn gewoonte niet is, precies omdat hier veel zever verkocht wordt. Maar ook in een praatcafé hoort alles in een juiste context geplaatst te worden. In een praatcafé kan iedereen zijn mening geven, klinkt het niet, dan bots het maar. In het open juridisch forum wordt verondersteld dat de informatie correct is en desgevallend gestaafd wordt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 08 aug 2019 15:39

Trouwens ik maak niemand een verwijt. Ik probeer gewoon alles in een juiste context te plaatsen om oeverloze discussies te vermijden. Toevallig heb ik gereageerd in praatcafé, hetgeen mijn gewoonte niet is, precies omdat hier veel zever verkocht wordt. Maar ook in een praatcafé hoort alles in een juiste context geplaatst te worden. In een praatcafé kan iedereen zijn mening geven, klinkt het niet, dan bots het maar. In het open juridisch forum wordt verondersteld dat de informatie correct is en desgevallend gestaafd wordt.
Sorry, maar anderen op een hooghartige wijze onterecht aanwrijven dat ze iets verkeerd hebben gelezen of begrepen, is wél een verwijt.

Niemand is feilloos, maar zelfs aantoonbaar (!) foute reacties maken dit forum nog geen "zeverbarak".
"sowieso" schrijf je zo.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 aug 2019 15:47

Wat is de verantwoordelijkheid van de politie die een duidelijk dronken persoon gewoon ergens aflevert
zonder garantie dat die geen kwaad meer kan aanrichten aan de gemeenschap. Wat hier dus wel is gebeurd. Is het dan in Brussel NIET (meer?) zo dat men zo'n mensen ter ontnuchtering uit de maatschappij verwijdert voor een nacht? Had de politie hun werk correct gedaan was het ongeval met vervelende nasleep nooit gebeurd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 aug 2019 19:56

We weten niet hoe snel die bestuurder reed. Wat als zou blijken dat die 200 per uur reed? De fout van de dronken voetganger neemt de fout van de bestuurder dan niet weg.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#15 , 08 aug 2019 19:59

Wat is de verantwoordelijkheid van de politie die een duidelijk dronken persoon gewoon ergens aflevert
zonder garantie dat die geen kwaad meer kan aanrichten aan de gemeenschap. Wat hier dus wel is gebeurd. Is het dan in Brussel NIET (meer?) zo dat men zo'n mensen ter ontnuchtering uit de maatschappij verwijdert voor een nacht? Had de politie hun werk correct gedaan was het ongeval met vervelende nasleep nooit gebeurd.
De politie heeft die dronken man afgezet bij het ziekenhuis, dat is toch niet "gewoon ergens afleveren"? Dit is wel erg goedkoop gesteld, vind ik.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Praat café”