offerte met btw uitgevoerd door particulier

Nikki6
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

offerte met btw uitgevoerd door particulier

#1 , 07 jul 2019 20:16

Beste
Om de opkuis van het huis in orde te brengen werd er een offerte gevraagd. Ik was akkoord met de offerte doch 3 erfgenamen stelden voor dat erfgenaam x dit zou doen voor hetzelfde bedrag. Nu krijg ik de vraag 1/5 van het bedrag incl. btw te betalen. Erfgenaam x is geen btw-plichtige.
Via familie heb ik vernomen dat x aan 2 familieleden heeft gevraagd om 1/5 bij te dragen excl. btw.
Ben ik verplicht dit bedrag incl. btw te betalen? Graag wetgeving hierover.
mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2019 20:41

Ben je 100% zeker dat het soms geen BTW plichtige is in bijberoep???

Aan een particulier kan je geen btw betalen, daar een particulier u geen factuur kan geven.

Hij kan enkel een ontvangstbewijs geven van betaling.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 07 jul 2019 21:06

Ga daar eens mee naar uw lokale btw-controle, volgens artikel 51 van het btw wetboek, moet hij die btw zelf betalen aan de staat als hij onterecht btw eist van u.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 07 jul 2019 21:48

Met hoeveel erfgenamen zijn jullie? Welke prijs werd er afgesproken dat ieder van de erfgenamen zou betalen, dus ook door u? Werden de werken naar behoren en volgens de afspraken in de "offerte" uitgevoerd?

Ik denk niet dat het uw bedoeling is om uw hele familie tegen u in het harnas te jagen.

Wees zeker van uw zaak dat het hier om om belastingontduiking gaat vooraleer u naar de lokale btw-controle stapt.

Nikki6
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2019 22:13

Volgens mijn weten is hij geen zelfstandige in bijberoep. Ik ben online gaan kijken of hij een btw-nummer heeft. Online vind ik niets terug onder zijn naam. Hij is gepensioneerd en klust af en toe wat bij maar dat mag volgens de wet.
Inderdaad ik wil geen ruzie in de familie maar ik wil ook niet benadeeld worden door mijn familie. We zijn met 5 en de offerte was van een erkende firma. Zelf kennen we de firma en ze waren dan ook teleurgesteld dat we de opkuis niet door hen lieten uitvoeren.
X heeft goed opgekuist maar ik ben niet akkoord dat hij mij extra laat betalen. Er is trouwens geen factuur. Hij vraagt me gewoon het bedrag te storten op zijn rekening. Ik zou dus 1/5 betalen van de offerte maar ik dacht zonder btw omdat hij geen btw-plichtige is.

Mathieu Rutten

#6 , 07 jul 2019 22:26

U betaalt 1/5de van de vooraf afgesproken prijs, niet meer en niet minder. De anderen betalen ook hun 1/5de van de zelfde afgesproken prijs. Ik zie het probleem niet. Ik zie dan ook niet wie benadeeld zou worden.

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 07 jul 2019 22:49

Dus eigenlijk:

Firma factureert 1000 + 210 btw
Voor door te rekenen vraagt de persoon die betaald heeft 200 + 42 van die betaalde btw?

Nikki6
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jul 2019 09:57

Discussiepunt is of men bedrag incl. btw moet nemen of bedrag excl. btw. Dit is niet duidelijk afgesproken, enkel dat de offerte zou dienen als leidraad. Gezien de persoon een particulier is, gingen wij ervan uit dat het bedrag excl. btw was.
Daarnaast zijn er 2 familieleden die wel 1/5 betalen op het bedrag excl. btw.
Iedereen betaalt niet evenveel.

LeenW
Berichten: 12826

#9 , 08 jul 2019 09:59

Waarom zou die particulier de btw volledig zelf moeten betalen?

Nikki6
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jul 2019 10:02

En inderdaad LeenW als we uw voorbeeld volgen dan rekent hij bij 2 personen 200 euro + 42 euro (btw) terwijl 2 andere familieleden maar 200 euro moeten betalen. Ook mijn ander broer moet btw betalen. Hij is evenmin te spreken over de manier waarop het verloopt.

Nikki6
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jul 2019 10:07

LeenW de firma heeft de opkuis niet uitgevoerd. Het is mijn gepensioneerde broer die als particulier en af en toe bijklust de opkuis van de woning heeft gedaan. Hij heeft geen btw nummer en kan dus de geïnde btw niet doorstorten aan de overheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jul 2019 10:13

Ik begrijp nu de situatie.

Je broer zegt ik doe het voor het zelfde geld, en bij een particulier is de prijs BTW inbegrepen, dus als hij voor het zelfde geld doet 1210€ hij als GEEN zelfstandige trekt hem niks aan van den btw 1210€ is voor hem de prijs.

Als hij om een pot verf gaat moet hij ook prijs + btw betalen .

Ik vind het zeer flauwtjes dat broeders dat ruzie over maken, de uit eindelijke prijs van de zelfstandige was 1210€ waarom zou u broer niet het zelfde mogen hebben ??

Dit is muggen ziften
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 08 jul 2019 10:26

Dat hele btw-gedoe is bijkomstig. Jullie hebben een offerte gevraagd voor de opkuis, en de voordeligste wilde dit doen voor € X. Dan hebben jullie beslist om dit voor dezelfde prijs te gunnen aan een familielid. Het kost jullie geen cent extra, en iedereen is tevreden. Wie gunnen jullie het BTW-bedrag? Aan vadertje staat of aan jullie familielid? Aan jezelf? Wat is je tegenprestatie ? Geen ruzie maken?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Nikki6
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 jul 2019 10:35

Neen, dit klopt niet. De officiële firma doet het voor bv 1000 euro + btw. Als die firma geen btw zou moeten betalen dan zouden zij de opkuis voor 1000 euro doen.
Mijn gepensioneerde broer zegt nu ik doe het voor 1210 euro als het erfgenaam 1 en 2 is en voor de andere 2 familieleden doe ik het voor 1000 euro.
Ik begrijp niet wat daar muggenziften aan is.

LeenW
Berichten: 12826

#15 , 08 jul 2019 11:44

Ok, nu snap ik het beter. Er is hier geen wettelijk juist of fout antwoord, het is enkel een kwestie van meningen.

Mijn persoonlijke mening: U hebt gelijk. Een aannemer zou 1000 krijgen (want de btw gaat naar de overheid), dus moet hij geen 1210 eisen, want de 210 is pure winst voor hem.

Terug naar “Praat café”