ombudsdienst vakbond

Mathieu Rutten

Re: ombudsdienst vakbond

#16 , 08 jul 2019 10:52

Laat ons terugkeren naar de oorspronkelijke vraag:

Mag de ombudsdienst het e-mail verkeer bekijken van een vakbondsmedewerker waartegen klacht bij de ombudsman is ingediend?

Oude Belg
Berichten: 3192

#17 , 08 jul 2019 10:57

Laat ons terugkeren naar de oorspronkelijke vraag:

Mag de ombudsdienst het e-mail verkeer bekijken van een vakbondsmedewerker waartegen klacht bij de ombudsman is ingediend?
of : mag een werkgever (in dit geval de vakbond zelf!) de mails bekijken van de professionele accounts van zijn personeel?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mathieu Rutten

#18 , 08 jul 2019 10:59

Daar komt het inderdaad op neer.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 jul 2019 11:09

Ik zie niet in welke fout de vakbondsman heeft gedaan om de C4 in te vullen voor de werkgever, het is de werkgever die het toch tekent
Ik denk dat dit meer gedaan word in zeer kleine bedrijven.

Ik belde vroeger ook naar de vakbond om de juiste lonen te weten, want deed zelf mijn personeelsadministratie.

Wat is daar mis mee??
Lowie, u weet dat ik uw bijdragen steeds ten zeerste waardeer. Maar in dit geval kan ik niet volledig akkoord gaan met uw zienswijze.
In de eerste plaats maakt de vakbondsman een zware deontologische fout. Hij moet de belangen van de vakbondsleden verdedigen en niet
die van de werkgever. Hij moet een C4 uitgevaardigd door de werkgever controleren voor zijn lid en niet zelf invullen ( gewoonlijk na fluisterwerk van de werkgever ).
Is ook niet typerend voor kleine bedrijven. Ik zou stellen eerder van grote bedrijven waar dikwijls vakbonden en beheerders niet uit elkaar zijn te herkennen.

Is zoals in de politiek : voor de camera's ruzie maken en de camera's weg met elkaar pinten pakken of duur gaan eten.

En opgepast als de sociale verkiezingen voor de deur staan; dan gebeuren er heel eigenaardige kronkels. Worden soms werknemers opgeofferd voor het verkrijgen van een vakbondsafgevaardigde in het bedrijf. En opgepast voor de vakbondsafgevaardigden voor kaderleden in grote bedrijven ??

Lowie, ik merk dit enkel op uit jaren ervaring. Menig werknemer weet zeker wat ik bedoel.
Schoenmaker blijft bij u leest en uw opdracht ( niet op u bedoeld Lowie ) maar op de vakbondsman.

Oude Belg
Berichten: 3192

#20 , 08 jul 2019 12:16


In de eerste plaats maakt de vakbondsman een zware deontologische fout. Hij moet de belangen van de vakbondsleden verdedigen en niet die van de werkgever.
Maar de vakbond is de werkgever!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 jul 2019 12:20


In de eerste plaats maakt de vakbondsman een zware deontologische fout. Hij moet de belangen van de vakbondsleden verdedigen en niet die van de werkgever.
Maar de vakbond is de werkgever!
Inderdaad, dat kon ik dus niet duidelijk maken uit de topic. Is dikwijls een probleem in een topic : onduidelijke of te weinig info. Zo ontspoort men wel eens.

TS is hier wel heel onduidelijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#22 , 08 jul 2019 12:42

Ik zie echt de deontologische fout van de vakbond niet, in om een werkgever te helpen een C4 in te vullen.
Heb dit hier de C4 zopas nog eens bekeken, daar staat niks in te vullen die niet correct kan zijn, ten andere de werknemer moet dit ook controleren en tekenen, en ls hij daar een fout in vind kan hij dit toch altijd laten verbeteren .

Vind het zelfs veel beter dan werkgevers die het vertikken om een C4 afgeven, en de lol van hij moet dit, als hij het niet geeft kan het maanden duren eer de xwerknemer zijn werkloosheid zal ontvangen
En welke sanctie krijgt zo een werkgever ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#23 , 08 jul 2019 14:22

Voor alle duidelijkheid het gaat over een werkgever uit de privé-sector. Deze werkgever nam per e-mail contact met de vakbond van zijn werknemer om ook inlichtingenblad van RVA nav ontslag in te vullen. Behoort dit ook tot de taken van de vakbond = het invullen van dit inlichtingenblad!? De werkgever had kopie overgemaakt aan zijn werknemer...met handschrift van vakbondsmedewerker. C4 werd ook door deze persoon eerder ingevuld.
Ombudsdienst van de vakbond zegt geen bevoegdheid te hebben om deze e-mails tussen vakbondsman en werkgever te consulteren maar wie weet wat hadden deze onderling afgesproken...Vandaar vraag: Mag ombudsdienst de e-mails van de vakbondsmedewerkers inkijken?

Mathieu Rutten

#24 , 08 jul 2019 14:40

De ware toedracht komt stilaan naar boven.

Gelieve dus een volledig nieuw, maar deze keer duidelijk en waarheidsgetrouw chronologisch verloop met correcte en duidelijke vragen weer te geven. Een juiste insteek is noodzakelijk.

Het is zeker niet de bedoeling om hier oeverloze discussies te voeren. Dan kan het onderwerp best verplaatst worden naar praatcafé of zelfs afgesloten worden.

Geen het juridisch forum de kans om to the point te antwoorden.

Dank u wel.

jefke007
Berichten: 1812

#25 , 08 jul 2019 16:03

Kans is groot dat die mails al gewist zijn, als er een reukje aan zou zijn

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#26 , 08 jul 2019 16:36

Hadden we ook al zitten denken...e-mails wissen. Misschien vond ombudsman geen e-mails meer terug tussen vakbondsman en werkgever en heeft hij dit een draai dat het schending van de privacy is. Maar werkgever heeft e-mail welke hij toegezonden gekregen had van de vakbondsmedewerker met als bijlage de ingevulde "vraag om inlichtingen van RVA" gewoon doorgestuurd naar zijn ex-werknemer...
We vragen ons af of ombudsman van de vakbond e-mails mag inkijken van de vakbondsman want vakbondsman maakt hier toch wel fout dat hij vragenlijst bestemd voor werkgever invult zonder hun lid hiervan op de hoogte te brengen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 08 jul 2019 16:39

De ombudsman mag in geen enkel geval van wie ook een email inkijken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#28 , 08 jul 2019 16:48

Zoals Lowie reeds te kennen gaf, de C4 wordt ondertekend door de werkgever en de werkgever is dan ook verantwoordelijk voor wat op de C4 staat. Hij mag zich altijd laten bijstaan bij het invullen van een C4. Je kan het ook zo interpreteren dat de werkgever zich vergewist heeft dat uw rechten tot en met gewaarborgd zijn.

Anderzijds is het zo dat geen rechten van privacy worden geschonden als de betrokken mails niet nagezien worden.

Het is niet aan u als vakbondslid om te bepalen hoe zij uw probleem moeten aanpakken. ik denk dat zijn voldoende onderlegd zijn en ervaring hebben, hoe ze dit moeten aanpakken. Als uw klacht verworpen wordt kan u zich nog altijd met de juiste vraag tot de ombudsman wenden.

Ik denk dat het dispuut hier kan afgesloten worden gezien u alle mogelijke antwoorden heeft ontvangen.

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#29 , 08 jul 2019 16:58

Die C4 kan ik nog inkomen want werknemer heeft deze ook ondertekend maar een paar maanden later volgt een vragenlijst van de RVA om na te gaan of betrokkene recht heeft op een uitkering en deze vragenlijst werd ingevuld door de vakbondman,nadat werkgever hem deze had overgemaakt en de vakmondsman had het ingevuld document verzonden per e-mail naar de werkgever en deze werkgever had deze e-mail doorgestuurd naar zijn ex-werknemer. Graag had dit lid geweten waarom dit via de vakbond werd ingevuld want deontologisch gaat toch een vakbondsman dit formulier niet invullen voor een werkgever die zelf verbonden is met een sociaal secretariaat

Mathieu Rutten

#30 , 08 jul 2019 19:43

Beste,

u opent de discussie weer helemaal opnieuw. Je hebt al je antwoorden gehad.

Terug naar “Praat café”