Advocaat onterecht factuur?

mdippolito
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Advocaat onterecht factuur?

#1 , 11 jun 2019 14:00

Beste forumleden,

Ik ben hier nieuw en ik probeer mijn situatie uit te leggen.

Er is in het verleden iets voorgevallen in Brussel waardoor ik een Belgische advocaat nodig had (volgens mijn nederlandse advocaat aangezien ik een nederlander ben).

Ik ben niet bekend in belgie en al helemaal niet op juridisch vlak, dus ik heb random een advocaat aangeschreven welke ik van google geplukt hebt en mijn situatie uitgelegd per email.

Nu twee jaar later wilt de belgische advocaat 600 euro claimen?

Er zijn geen afspraken gemaakt, geen contract gemaakt en mag een advocaat kosten rekenen (zo belachelijk hoog) om alleen informatie in te winnen over mijn case?

Voor de duidelijkheid ... de advocaat heeft niets gedaan alleen mijn verhaal aangehoord per email en zijn verhaal gezet als reactie wat de mogelijkheden zijn ...

Ik hoor graag of dit gebruikelijk is in belgie en of zoiets zomaar kan!

In nederland heb ik er nog nooit van gehoord. Als ik een advocaat mail in nederland krijg ik gratis vrijblijvend advies en worden de kosten en procedures voorhand besproken, zodat ik zelf kan bepalen of ik in zee wilt gaan met mijn advocaat en of ik de kosten acceptabel vind.

Alvast bedankt voor julie reactie!

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 11 jun 2019 14:21

In België is een eerste gesprek zeker niet gratis en als u hem de opdracht geeft om opzoekingen te doen al zeker niet. Afhankelijk van zijn werkuren en 21% btw, lijkt het bedrag mij eerder hoog, maar zeker niet overdreven.

mdippolito
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2019 14:29

Bedankt voor uw snelle reactie!

Ik heb niemand een opdracht gegeven ... ik heb alleen informatie gevraagd over mijn case en wat te doen met mijn case.

Advocaat heeft zelf onderzoek gedaan en geen idee hoeveel uren hij erin gestoken heeft, maar dit soort dingen bespreek je toch vooraf ipv een dikke factuur te sturen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2019 14:54

600€ is voor een advocaat zeker geen dikke factuur
Dit opmaken dossier en 2 uur werk
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 jun 2019 15:38


Ik ben niet bekend in belgie
Ik ook niet, dat is alleen voor de lucky few. :lol:
Bedankt voor uw snelle reactie!

Ik heb niemand een opdracht gegeven ... ik heb alleen informatie gevraagd over mijn case en wat te doen met mijn case.

Advocaat heeft zelf onderzoek gedaan en geen idee hoeveel uren hij erin gestoken heeft, maar dit soort dingen bespreek je toch vooraf ipv een dikke factuur te sturen?
Dat vind ik een beetje raar. Je hebt de advocaat toch om advies gevraagd. M.a.w.: je hebt hem opdracht gegeven om advies te verstrekken aan jou. Sommige advocaten voorzien een gratis intakegesprek, maar dat is geen regel. Soms is het gesprek gratis, op voorwaarde dat je de zaak ook aan die specifieke advocaat geeft.

Stellen dat de advocaat niets heeft gedaan, vind ik wel erg kort door de bocht. Waarom vraag je geen detail van zijn vraagprijs, zodat je je beter een beeld kan vormen?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

mdippolito
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jun 2019 15:45

Hij zal vast wel iets gedaan hebben, maar niet in overleg. Ik zie het uurtarief van de advocaten kantoor op de website en ik ging ervanuit hooguit max 2 uur voor een email en eventueel informatie, maar geen 600 euro voor een email waar ik niets aan hebt!

Ik vind het oplichterij ook al kan je jezelf advocaat noemen.

Ik zit zelf in de ICT en moet u zich voorstellen ... ik presenteer mijn uur tarief op de website als voorbeeld: nakijk/onderzoek kosten 35 euro per uur.

U geeft uw PC aan mij voor onderzoek ... en opeens krijgt u een factuur van 600 euro.

Want ik heb hem niet alleen nagekeken, maar ook meteen sneller gemaakt, software geinstalleerd, hardware vervangen etc zonder u op de hoogte te stellen.

In de advocatuur wereld kan en mag dat allemaal wel?

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 11 jun 2019 16:18

Doe die 35 euro maar x4 voor aan de gangbare tarieven te komen.

U kunt de factuur protesteren en dan kan er misschien en stuk wegvallen.

Terug naar “Praat café”