BTW-controle

JackPot
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Re: BTW-controle

#31 , 01 jun 2019 15:15

Jullie snappen het niet denk ik.
Sinds februari 2016 moet de woning minstens 10 jaar oud zijn om recht te hebben op een verlaagd btw tarief, dus het ik er geen recht op. Vroeger was dit maar 5 jaar, de aannemer zal die aanpassing niet geweten hebben en werkte nog met het oude systeem.

Mijn woning was op dat moment 6 jaar oud, (vandaar dat er op de factuur stond, klant verklaart dat woning ouder is dan 5 jaar) dus ging hij ervan uit dat ik recht had op het verlaagd tarief.

Er moet dus sowieso nog 15% BTW betaald worden omdat de aannemer met het foutieve systeem werkte.

LeenW
Berichten: 12813

#32 , 01 jun 2019 15:18

Hoe bedoel je juist?
Mocht de aannemer 21% had gerekend en ze had recht gehad op de 6% wat dan ?
Het is de particulier die de aannemer juist moet inlichten over de ouderdom van het goed.
Men moet iets willen doen, om een korting of cadeau te krijgen.

Ik heb deze situaties al verschillende keren meegemaakt voor andere personen; heb het telkens netjes in orde gebracht
zonder veel poespas.
Particulier heeft de ouderdom ook doorgegeven, maar de aannemer kende de wetgeving niet.

JackPot
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#33 , 01 jun 2019 15:41

Heb ondertussen eens rondgekeken op https://www.btw-attest.be/het-attest, en zijn werk die hij hier uitgevoerd heeft komt zelfs niet in aanmerking voor een verlaagd btw-tarief :roll:

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#34 , 01 jun 2019 15:57

FOD FINANCIEN

Wat betreft renovaties bestaat er een overgangsmaatregel voor woningen die, vanaf 12 februari 2016, niet voldoen aan de nieuwe voorwaarde van 10 jaar anciënniteit. U heeft recht op het verlaagd Btw-tarief van 6% tot uiterlijk 31 december 2017 als aan volgende vier voorwaarden voldaan zijn :

- uw woning werd voor het eerst gebruikt tussen 1 januari 2007 en 31 december 2011
- alle toepassingsvoorwaarden van het oude regime, waaronder met name die van de anciënniteit van de huisvesting van ten minste 5 jaar, zijn vervuld op 11 februari 2016
- ofwel heeft u de aanvraag of het aangifteformulier voor een bouwvergunning uiterlijk 11 februari 2016 ingediend, ofwel heeft u het contract voor concrete werken uiterlijk op 11 februari 2016 afgesloten
- de aannemer reikt de facturen van deze werken ten laatste uit op 31 december 2017

Opgelet : Indien aan een van deze voorgenoemde voorwaarden niet voldaan is, heeft u geen recht op deze overgangsmaatregel en is het normale tarief van 21 % van toepassing.

U kunt zelf uitmaken of u in aanmerking komt of niet. Indien wel, toch geen document ingediend.
Ik ken u volledige situatie niet; maar persoonlijk denk ik dat de BTW gevallen is over het ontbrekende document.

JackPot
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#35 , 01 jun 2019 16:06

FOD FINANCIEN

Wat betreft renovaties bestaat er een overgangsmaatregel voor woningen die, vanaf 12 februari 2016, niet voldoen aan de nieuwe voorwaarde van 10 jaar anciënniteit. U heeft recht op het verlaagd Btw-tarief van 6% tot uiterlijk 31 december 2017 als aan volgende vier voorwaarden voldaan zijn :

- uw woning werd voor het eerst gebruikt tussen 1 januari 2007 en 31 december 2011

U kunt zelf uitmaken of u in aanmerking komt of niet. Indien wel, toch geen document ingediend.
Ik ken u volledige situatie niet; maar persoonlijk denk ik dat de BTW gevallen is over het ontbrekende document.
Zoals vermeld in de openingspost, mijn woning werd voor het eerst gebruikt begin 2012, dus volgens mij heb ik er geen recht op.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#36 , 01 jun 2019 16:24

Staat het ergens wettelijk vermeld dat u in februari 2012 de woning in gebruik heeft genomen. Is maar een voorstel om de ingebruikname te laten plaats vinden begin december 2011. Wie heeft er zicht op uw ingebruikname datum ?

Indien niet te verplaatsen naar december 2011, helaas dan heeft u 21% BTW te betalen.
De aannemer zou ik zo maar niet in gebreke stellen; gezien het heel nipt en delicaat ligt wat betreft de voorwaarden en hij er denkelijk van overtuigd was 6% toe te passen. Indien het document erbij was geweest zou de BTW er niet over gestruikeld zijn ( mijn denkpiste ).
Niet officiële data zijn makkelijk aanpasbaar ( antidateren ), zo ook offerte en factuur.

JackPot
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#37 , 04 jun 2019 00:00

Staat het ergens wettelijk vermeld dat u in februari 2012 de woning in gebruik heeft genomen. Is maar een voorstel om de ingebruikname te laten plaats vinden begin december 2011. Wie heeft er zicht op uw ingebruikname datum ?

Indien niet te verplaatsen naar december 2011, helaas dan heeft u 21% BTW te betalen.
De aannemer zou ik zo maar niet in gebreke stellen; gezien het heel nipt en delicaat ligt wat betreft de voorwaarden en hij er denkelijk van overtuigd was 6% toe te passen. Indien het document erbij was geweest zou de BTW er niet over gestruikeld zijn ( mijn denkpiste ).
Niet officiële data zijn makkelijk aanpasbaar ( antidateren ), zo ook offerte en factuur.
Ja het staat wettelijk vermeld, het huis was nog in aanbouw en wij zijn pas eigenaar geworden in 2012, dus dat wordt moeilijk om daar iets aan aan te passen vrees ik :)
Heb deze morgen even gebeld met Financiën, en kreeg daar ongeveer dezelfde uitleg via mail terug.

Ik voldoe niet aan alle 4 de voorwaarden + zijn werken die hij hier uitgevoerd heeft komt sowieso niet in aanmerking voor het 6% btw -tarief. Enkel sanitair, nieuwe elektriciteit, (brand)alarmtoestellen, en nog een paar van die dingen komen in aanmerking.

Ik snap eerlijk gezegd niet waar hij het vandaan heeft gehaald om dan zonder boe of ba 6% aan te rekenen, zelfs zonder geldig attest van mijn kant..

LeenW
Berichten: 12813

#38 , 04 jun 2019 10:25

Sommige aannemers rekenen altijd 6% aan om hun prijzen lager te houden dan die van hun concurrent. En als ze dan controle krijgen, proberen ze het gewoon door te schuiven naar de klant.

Mathieu Rutten

#39 , 04 jun 2019 10:42

Leen, hier ga je mijn inzien toch wel flink door de bocht. Indien dit het geval zou zijn, zou ik ook zeggen, klusjesman, je hebt je gat verbrand en je mag op de blaren zitten. Ik vrees echter dat de klusjesman dit principe niet heeft toegepast, meer zelfs, ik ben er zelfs niet zeker van of hier meerdere "aannemers" een offerte hebben gemaakt. Ik denk dat je je vergist als je stelt dat sommige aannemers bewust de offertes manipuleren door systematisch bewust 6% aan te rekenen in plaats van 21%.

LeenW
Berichten: 12813

#40 , 04 jun 2019 10:59

Misschien, maar dit is zeker niet het eerste topic over deze problematiek en ook in mijn privéleven al een paar keer meegemaakt. De andere verklaring is pure incompetentie bij de aannemers, en dat is toch ook geen vrolijke gedachte.

Terug naar “Praat café”