BTW-controle

JackPot
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Re: BTW-controle

#16 , 01 jun 2019 01:21

Wanneer werd de offerte opgemaakt? Op welke datum?
6/3/17
Factuurdatum dus 06/03/2017
Datum van de offerte is niet echt duidelijk, enkel een ordernummer/2017 is er vermeld, dus vermoedelijk januari of februari 2017

Oude Belg
Berichten: 3192

#17 , 01 jun 2019 08:08

Volgens mij zal je moeten betalen. De handelaar int de belasting, maar de consument is de belastingdrager. Eigenlijk is het een correctie van een foute aanslag door de belastinginner.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

polk
Berichten: 437

#18 , 01 jun 2019 09:14

Klopt, maar als de aannemer de extra btw uit zijn prijs haalt, wordt er enerzijds 21% betaald door de eindgebruiker, anderzijds wordt er rekening gehouden met de consumentenwetgeving. Dat lijkt mij dus de meest voor de hand liggende oplossing.

Cijfervoorbeeld:

Klant heeft 1060 euro betaald, zijnde 1000 euro maatstaf van heffing en 60 euro btw (6%).
Volgens de fiscale wet moet er 21% betaald worden, maar volgens de consumentenwetgeving moet de prijs correct meegedeeld worden aan een particulier, inclusief alle belastingen.
Dus de prijs blijft nog steeds 1060 euro volgens de consumentenwetgeving, maar de opsplitsing verandert naar 876,03 maatstaf van heffing en 183,97 btw (21%). Het verlies is dan uiteraard voor de aannemer, want hij heeft de fout gemaakt.
Ik deel de analyse van LeenW.

Beeld u de situatie in dat de klusjesman om één of andere reden onterecht helemaal geen btw had aangerekend. Zou u als klant enkele jaren laten plots een extra factuur met het btw-bedrag betalen, gewoon omdat 'de btw een consumentenbelasting is'? Nee toch? Als consument betaal je het totaalbedrag overeengekomen op de offerte. De klusjesman is de btw-plichtige, hij moet maar zien dat hij in orde is met zijn administratie en wettelijke verplichtingen. Als hij een fout maakt, moeten zijn klanten (die ter goeder trouw dachten dat het tarief van 6% van toepassing was) daar niet voor opdraaien.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 01 jun 2019 09:19

En hoe zou die klusjesman dan moeten weten hoe oud dat gebouw is? Ik ontvang ook, iedere keer bij werken in mijn huis , maar een in te vullen attest voor de btw, samen met de factuur. En daar zit al 6 % ingerekend.

LeenW
Berichten: 12839

#20 , 01 jun 2019 09:26

En hoe zou die klusjesman dan moeten weten hoe oud dat gebouw is? Ik ontvang ook, iedere keer bij werken in mijn huis , maar een in te vullen attest voor de btw, samen met de factuur. En daar zit al 6 % ingerekend.
De aannemer heeft geen attest laten uitschrijven, dat is een eerste fout van hem. Zonder attest mag hij al niet aan 6% factureren.

Vervolgens was hij ook niet op de hoogte (of heeft hij de klant niet op de hoogte gesteld) van de wetswijziging en heeft enkel ouder dan 5 jaar vermeld. TS bevestigt dat de woning ouder dan 5 jaar is, dus de fouten liggen m.i. enkel bij de aannemer.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 01 jun 2019 09:48

Dus als ik sommigen hier goed begrijp is het de schuld van de aannemer die onwetend is !!

Dit is een zeer geruststellende zaak voor de nieuwe beginners die GEEN bedrijfsbeheer moeten bewijzen . :lol: :lol:

Ik stel me ook de vraag mocht deze zaak nu juist het tegen tegenovergestelde zijn geweest !
Wat dan ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12839

#22 , 01 jun 2019 09:58

Dus als ik sommigen hier goed begrijp is het de schuld van de aannemer die onwetend is !!

Dit is een zeer geruststellende zaak voor de nieuwe beginners die GEEN bedrijfsbeheer moeten bewijzen . :lol: :lol:

Ik stel me ook de vraag mocht deze zaak nu juist het tegen tegenovergestelde zijn geweest !
Wat dan ?
Hoe bedoel je juist?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 01 jun 2019 10:15

Hoe bedoel je juist?
Mocht de aannemer 21% had gerekend en ze had recht gehad op de 6% wat dan ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12839

#24 , 01 jun 2019 10:25

Hoe bedoel je juist?
Mocht de aannemer 21% had gerekend en ze had recht gehad op de 6% wat dan ?
Eenvoudig een creditnota en nieuwe factuur opmaken. Daar komt de btw-controle niet tussen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#25 , 01 jun 2019 12:25

Ik ben het daar toch niet me eens, als particulier wordt u niet geacht het btw-wetboek te kennen en moet de prijs op de offerte steeds inclusief de correcte btw zijn. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.
LeenW,
niet helemaal akkoord. Particulier moet de BTW wetgeving niet kennen, maar wanneer er een vermindering is van BTW weet hij dat wel ?
De particulier moet het bedoelde document van denLowie ingevuld en ondertekend bezorgen aan de aannemer, die niet kan rieken of hij in aanmerking komt of niet.
Hij legt de zaak best voor aan de BTW controle van zijn streek. Zij zullen hem inlichten, en hun bevindingen zijn bindend. Indien eerste factuur niet klopt, zal de aannemer een nieuwe factuur moeten uitmaken en de oude crediteren. Indien echt 6% BTW, TS moet aannemer het document bezorgen ( kan hij ook bij de BTW verkrijgen ).
Is een simpele zaak met een simpele oplossing.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#26 , 01 jun 2019 12:30

Hoe bedoel je juist?
Mocht de aannemer 21% had gerekend en ze had recht gehad op de 6% wat dan ?
Het is de particulier die de aannemer juist moet inlichten over de ouderdom van het goed.
Men moet iets willen doen, om een korting of cadeau te krijgen.

Ik heb deze situaties al verschillende keren meegemaakt voor andere personen; heb het telkens netjes in orde gebracht
zonder veel poespas.

JackPot
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#27 , 01 jun 2019 13:22

Ik ben het daar toch niet me eens, als particulier wordt u niet geacht het btw-wetboek te kennen en moet de prijs op de offerte steeds inclusief de correcte btw zijn. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.
LeenW,
niet helemaal akkoord. Particulier moet de BTW wetgeving niet kennen, maar wanneer er een vermindering is van BTW weet hij dat wel ?
De particulier moet het bedoelde document van denLowie ingevuld en ondertekend bezorgen aan de aannemer, die niet kan rieken of hij in aanmerking komt of niet.
father b,

Ik heb helemaal niet naar die korting gevraagd, ik wist niet eens dat ze bestond.
Hij ging er blijkbaar van uit dat als mijn woning ouder was dan 5 jaar, dat ik automatisch recht had op die 6% btw en heeft zo zijn offerte en factuur opgemaakt, zonder ook naar het document te verwijzen of te vragen om dit in te vullen.

Het heeft geen zin om dat document nu nog in te gaan vullen, want ik heb er toch geen recht op.
Iemand moet die 15% nog doorstorten. De vraag is wie, ik heb m.i. nergens een fout begaan, ik ben akkoord gegaan met zijn factuur, als hij daar een verkeerd btw-tarief ingevuld heeft is dat zijn probleem vind ik.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#28 , 01 jun 2019 13:32

Ik ben het daar toch niet me eens, als particulier wordt u niet geacht het btw-wetboek te kennen en moet de prijs op de offerte steeds inclusief de correcte btw zijn. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.
LeenW,
niet helemaal akkoord. Particulier moet de BTW wetgeving niet kennen, maar wanneer er een vermindering is van BTW weet hij dat wel ?
De particulier moet het bedoelde document van denLowie ingevuld en ondertekend bezorgen aan de aannemer, die niet kan rieken of hij in aanmerking komt of niet.
father b,

Ik heb helemaal niet naar die korting gevraagd, ik wist niet eens dat ze bestond!
Hij ging er blijkbaar van uit dat als mijn woning ouder was dan 5 jaar, dat ik automatisch recht had op die 6% btw en heeft zo zijn offerte en factuur opgemaakt, zonder ook naar het document te verwijzen of te vragen om dit in te vullen.
Jack Pot

Het is wel zo dat de klant het document aan de aannemer moet bezorgen om die vermindering te staven. Automatisch recht zeker niet, wel als men administratief in orde is. Aannemer kon wel een document bezorgen, gezien hij 6% toepaste, maar het is aan de klant hem dat ingevuld en ondertekend terug te bezorgen. Bij BTW controle niet aanwezig = 21% BTW.


Bezorg aannemer zulk document + een kopie van de factuur; of indien hij overtuigd is van 21 % BTW : bewijs BTW.

Dan kunt u nog naar het plaatselijk BTW kantoor gaan.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#29 , 01 jun 2019 13:52

Tik op google : BTW ATTEST 6% BTW in dan vindt u verschillende sites waarop u het document kunt downloaden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#30 , 01 jun 2019 14:02

Juist father
Ik heb voor mijn zoon 6 jaar geleden er zo 4 gedownload en aan de aannemers gegeven
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Praat café”