BTW-controle

JackPot
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

BTW-controle

#1 , 31 mei 2019 14:20

Beste leden,

Ik heb de vraag reeds gesteld op spaargids.be aangezien ik al daar al meerdere jaren lid ben, maar daar raken ze het niet met elkaar eens, vandaar dat ik hier even kom aankloppen.

Ik heb in maart 2017 een werk laten uitvoeren in mijn woning door een zelfstandig klusjesman. Werk was goed gedaan, factuur betaald.
Uit het niets stond hij vorige week opeens terug aan de deur met het verhaal dat hij controle gehad gekregen van de fiscus, dat hij bij verschillende klanten een verkeerd btw-tarief heeft aangerekend en dat hij nog een extra factuur zou moeten maken zodat hij de rest van de btw zou kunnen doorstorten naar de staat. Deze factuur 'doorfacturatie van BTW van 6% naar 21%' heb ik ondertussen ontvangen.

Ik heb de offerte en factuur ook terug opgezocht, en daar staat x-€ + 6% BTW te betalen + De klant verklaart dat woning ouder is dan 5 jaar.
Ik heb me daar toen geen vragen bij gesteld, woning dateert van februari 2012 dus dat was in orde.

Blijkbaar zou die 'woning is ouder dan 5 jaar' ondertussen aangepast zijn naar 10 jaar, waardoor ik in feite geen recht heb op een verlaagd btw-tarief.
Ik heb ook vernomen dat er bij aanvang van de werken een attest moet worden voor ingevuld (via de zelfstandige) om aanspraak te maken voor dat verlaagd btw-tarief, maar dat heb ik nooit te zien gekregen, laat staan gelezen of ondertekend.

Wat moet ik hiermee aanvangen? Ik heb ook geen bewijzen of dit nu allemaal wel waar is wat hij zegt.
Hij gaat (bewust?) administratief in de fout, en ik zit met de gebakken peren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2019 15:24

U zit niet met de gebakken, want je heeft geen recht op het verminderd tarief.

Normaal is het aan de klant die het formulier die je kan Downloaden op het net.

De aannemer kan niet weten dat u er geen recht op had.

Dus jij zal dit verschil toch moeten betalen, daar het verkeerdelijk op de offerte stond.

Deze som is niet voor de aannemer maar voor de BTW., die de aannemer moet voorschieten in u plaats.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 31 mei 2019 17:44

Ik ben het daar toch niet me eens, als particulier wordt u niet geacht het btw-wetboek te kennen en moet de prijs op de offerte steeds inclusief de correcte btw zijn. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 31 mei 2019 17:57

stel deze vraag ééns aan een BTW controleur!

Mathieu Rutten

#5 , 31 mei 2019 18:08

Gezien u niet aan de 6% BTW-voorwaarde voldoet, is er een tarief van 21% verschuldigd. De BTW is verschuldigd door de eindgebruiker, u dus. Het gaat hier niet om een verhaaltje van de klusjesman, maar om een wettelijke realiteit.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mei 2019 18:12


. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.
De klant verklaart dat woning ouder is dan 5 jaar.

De aannemer moet niet het slachtoffer zijn van valse verklaringen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 31 mei 2019 18:16


. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.
De klant verklaart dat woning ouder is dan 5 jaar.

De aannemer moet niet het slachtoffer zijn van valse verklaringen !
De woning is ook ouder dan 5 jaar! Herlees de eerste post nog maar eens.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mei 2019 18:22


. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.
De klant verklaart dat woning ouder is dan 5 jaar.

De aannemer moet niet het slachtoffer zijn van valse verklaringen !
De woning is ook ouder dan 5 jaar! Herlees de eerste post nog maar eens.
Maar als deze toen in orde was zoals je zegt ouder dan 5 jaar waarom word dit dan door de BTW afgekeurd???


U heeft recht op het verlaagd btw-tarief van 6% tot uiterlijk 31 december 2017 als aan volgende vier voorwaarden voldaan zijn :

uw woning werd voor het eerst gebruikt tussen 1 januari 2007 en 31 december 2011,
alle toepassingsvoorwaarden van het oude regime, waaronder met name die van de anciënniteit van de huisvesting van ten minste 5 jaar, zijn vervuld op 11 februari 2016
ofwel heeft u de aanvraag of het aangifteformulier voor een bouwvergunning uiterlijk op 11 februari 2016 ingediend, ofwel heeft u het contract voor concrete werken uiterlijk op 11 februari 2016 afgesloten
de aannemer reikt de facturen van deze werken ten laatste uit op 31 december 2017.

Opgelet ! Indien aan een van deze voorgenoemde voorwaarden niet voldaan is, heeft u geen recht op deze overgangsmaatregel en is het normale tarief van 21% van toepassing.

bron:FOD financien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 31 mei 2019 18:25

Het probleem is dat de aannemer enkel iets van 5 jaar heeft gezegd, niet van 10 jaar. Aannemer heeft dus, bewust of onbewust, TS wijsgemaakt dat het aan 6% kon.

Aangezien de consumentenwetgeving zegt dat de aangeduide prijs inclusief alle belastingen moet zijn, moet m.i. de aannemer zelf de extra btw uit zijn prijs halen. Dan is eveneens voldaan aan de btw-wetgeving (zoals Mathieu zegt) dat de eindgebruiker de belasting betaalt.

Mathieu Rutten

#10 , 31 mei 2019 19:26

Leen,

De werken moeten aan een eindgebruiker, eigenaar of huurder van de privéwoning worden geleverd en gefactureerd.

De eindgebruiker is dus wel degelijk de opdrachtgever.

LeenW
Berichten: 12824

#11 , 31 mei 2019 19:53

Klopt, maar als de aannemer de extra btw uit zijn prijs haalt, wordt er enerzijds 21% betaald door de eindgebruiker, anderzijds wordt er rekening gehouden met de consumentenwetgeving. Dat lijkt mij dus de meest voor de hand liggende oplossing.

Cijfervoorbeeld:

Klant heeft 1060 euro betaald, zijnde 1000 euro maatstaf van heffing en 60 euro btw (6%).
Volgens de fiscale wet moet er 21% betaald worden, maar volgens de consumentenwetgeving moet de prijs correct meegedeeld worden aan een particulier, inclusief alle belastingen.
Dus de prijs blijft nog steeds 1060 euro volgens de consumentenwetgeving, maar de opsplitsing verandert naar 876,03 maatstaf van heffing en 183,97 btw (21%). Het verlies is dan uiteraard voor de aannemer, want hij heeft de fout gemaakt.

JackPot
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 mei 2019 20:04

Gezien u niet aan de 6% BTW-voorwaarde voldoet, is er een tarief van 21% verschuldigd. De BTW is verschuldigd door de eindgebruiker, u dus. Het gaat hier niet om een verhaaltje van de klusjesman, maar om een wettelijke realiteit.
Ik voldoe inderdaad niet aan de 6% BTW-voorwaarde, dat heb ik nu ook door.
Maar waarom heeft de klusjesman dan 6% btw aangerekend op zijn offerte en zijn factuur, en niet de standaard 21% ?

Ik heb enkel verklaard en ondertekend op de factuur dat mijn woning op dat moment minstens 5 jaar oud was, en dat was correct.
Verder heb ik geen aandacht besteed aan het btw-tarief. Ik ken de wetgeving niet hierover, ik ga ervan uit dat hij die wel kent.

Zelf heb ik ook geen attest voor verlaagd btw-tarief ingevuld of de vraag gekregen om dit in te vullen, ik wist tot gisteren zelfs niet dat dat bestond.
M.i. heeft hij (al dan niet bewust) het verkeerde btw tarief ingevuld, de vraag is of ik nu voor zijn fout moet opdraaien of niet.

Mathieu Rutten

#13 , 31 mei 2019 22:21

Wanneer werd de offerte opgemaakt? Op welke datum?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 31 mei 2019 22:50

Ik vermoed -gelet op de vermelde data- dat de offerte werd opgesteld "in tempore non suspecto", wat in dit geval inhoudt voor het in voege treden van de langere termijn van 10 jaar.
Aangezien de BTW verhoging tot 10 jaar een overheidsbeslissing was kan de leverancier dat tarief -indien dit zo het geval was- wel degelijk innen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JackPot
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 mei 2019 23:56

Wanneer werd de offerte opgemaakt? Op welke datum?
6/3/17

Terug naar “Praat café”