Domicilie ex-vrienden

Maarten9000
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Domicilie ex-vrienden

#1 , 30 mei 2019 18:40

Beste lezer,

Ik zit met een lastige situatie die ik met de dag frusterender vind.
Mijn ex-vriendin heeft op 1 februari onze huurwoning verlaten, dit is betekend in een nieuw contract bij de huisbaas op mijn naam alleen. Ze heeft alle spullen meegenomen. Maar één ding heeft ze laten staan en dat is haar adres. Ik heb de wijkagent gecontacteerd en deze is langsgeweest en de procedure voor ambsthalve schrapping opgestart. Dit heb ik opgestart omdat mevrouw hoge schulden heeft.
Maar nu krijg ik gisteren telefoon van mijn politiezone, dat mevrouw nog steeds geen adreswijziging gedaan heeft en dat de politie haar niet kan bereiken.
Ik weet dat ze sinds januari bij haar nieuwe vriend verblijft en heb dit ook doorgegeven aan de politie, alsook haar werkplaats en de naam van haar nieuwe vriend. De politie was hiervan al op de hoogte door mijn eerste gesprek met de wijkagent. Maar blijkbaar doet de politiezone waar mevrouw woont geen controle op dit nieuwe adres. Ik ben deze situatie meer dan moe.

Kan ik een klacht indienen tegen haar?
Of verdere stappen ondernemen?
Ik heb haar nog niet gecontacteerd, het contact tussen ons is gestopt sinds onze relatiebreuk, en ergens weet ik hierop toch geen volwassen antwoord te zullen krijgen. Maar vind het al frappant dat ze mij na vijf maanden opbellen voor info over mevrouw.

Hopelijk heeft één van jullie raad?
Alvast bedankt!

Een gefrusteerde jongeman.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 mei 2019 19:58

Politie moet het nieuwe adres niet hebben om iemand uit te schrijven. Dat heet dan ambtshalve uitschrijving en zou normaal vlotter moeten gaan dat wanneer ze het adres wel kennen, want dan moeten ze eerst gaan controleren.
Spreek er de commissaris op aan als zijn wijkagent dat niet wil doen

Mathieu Rutten

#3 , 30 mei 2019 20:57

Het is de gemeente die opdracht geeft. De commissaris kan dit dan ook niet op eigen houtje beslissen, maar op vraag van, in opdracht van de gemeente.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 30 mei 2019 21:08

En normaal zal in het RijksRegister al de vermelding staan Voorstel Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit.
Kan normaal binnen de 2 maanden maar kan in bepaalde gemeenten vééél langer duren.

Mathieu Rutten

#5 , 30 mei 2019 21:26

Maarten,

U moet de juiste procedure gebruiken en dat is contact opnemen met uw gemeentebestuur, dienst burgerzaken en niet met een wijkagent. Een wijkagent kan deze procedure niet opstarten. Ik raad u dan ook aan om dringend contact op te nemen met uw gemeentebestuur om na te gaan of een procedure schrapping is opgestart. U kan best uitleggen wat het probleem is, angst voor persoonlijke goederen ingevolge schuldenlast. Is de procedure al opgestart, dan zal de bevoegde dienst van de gemeente nog eens aandringen bij de politie. Denk er aan, de gevolgen van een ambtshalve afschrijving zijn zeer zwaar. Betrokkene zal dan zonder verblijf zijn met alle sociaal juridische gevolgen van dien.

Maarten9000
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2019 23:17

Volgens de agente die me gisteren opbelde zou de ambsthalve schrapping wel al vermeld staan, maar nog niet uitgevoerd, ze vertelde me dat dit tot 6 maanden in beslag kan nemen.
De eerste maal ben ik dit bij de dienst bevolking gaan aangeven en deze hebben de wijkagent naar mijn adres gestuurd.
Maar ik veronderstel dat deurwaarders mevrouw zoeken en dan uitkomen op haar laatstgekende adres en waarschijnlijk door de vermelding van ambsthalve schrapping bij de politie terechtkomen.
En de gevolgen voor haar trek ik me niet echt aan, dit sleept al maanden aan en zij haalt samen met haar nieuwe vriend waarschijnlijk een vorm van illegaal financieel voordeel uit deze situatie. Dus eigenlijk kan ik enkel afwachten? Een klacht of dergelijke is niet mogelijk?

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 31 mei 2019 23:45

GDW moeten het RR nazien (betalend) voor ze actie ondernemen dus moeten ze op de hoogte zijn van de vermelding.
Indertijd deden ze dat niet en vroegen dat aan de politie. Die mogen echter bij wet die info niet aan GDW geven door voor de GDW in het RR te gaan kijken.
Mogelijk kan u bij de gemeente al een attest bekomen van woonst - daar staat ze dan mee op als voorstel AACB.

Maarten9000
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2019 17:35

Tot zover kan ik volgen. Maar als ze nu nog snel haar adres wijzigt heeft ze wel een 6-tal maanden daar financieel gewin uitgehaald. Daar kan ik geen stappen voor ondernemen dan?

Mathieu Rutten

#9 , 01 jun 2019 18:50

???????

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 01 jun 2019 19:07

Tot zover kan ik volgen. Maar als ze nu nog snel haar adres wijzigt heeft ze wel een 6-tal maanden daar financieel gewin uitgehaald. Daar kan ik geen stappen voor ondernemen dan?
Welk financieel nadeel hebt u geleden door laattijdige uitschrijving?
Wat zou u vorderen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Maarten9000
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jun 2019 19:13

Ik persoonlijk niets, buiten een heel gedoe en de situatie niet kunnen loslaten heb ik geen last ontvangen van de situatie. Maar dit voelt wel aan als domiciliefraude. Mevrouw heeft duizenden euro's schulden bij verscheidene schuldeisers, deze ontloopt ze op deze manier. Haar huidige vriend ontvangt een uitkering, als zij haar adres plaats bij hem, waar ze ook al bijna 6 maanden woonachtig is dan daalt zijn uitkering.
Dus zij heeft hoe dan ook financieel gewin uit deze situatie gehaald, niet op mij persoonlijk, maar wel door haar adres hier te laten staan.

artemis
Berichten: 3294

#12 , 01 jun 2019 19:40

Laat het los en laat haar los, je hebt de procedure opgestart en dat is goed, als ze bij u wordt uitgeschreven is het klaar end of story. Wat ze op een ander doet mag uw probleem niet meer zijn.

Maarten9000
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jun 2019 19:44

Wat ze doet is niet zozeer mijn probleem, eerder de eerlijkheid van de situatie.

artemis
Berichten: 3294

#14 , 01 jun 2019 19:56

Eerlijkheid is een persoonlijke en geen juridische kwestie.

Maarten9000
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jun 2019 20:56

Akkoord, maar juridisch gezien klopt het toch ook niet wat ze doet? Anders zou iedereen deze "loophole" naar believen gebruiken.
Ik verwacht geen compensatie, maar wel dat de bevoegde instantie z'n werk doet en dat is tot op vandaag nog steeds niet gebeurt, en daar wringt het schoentje. Ze kan zo nog maanden op mijn adres staan aangezien er niets gebeurt.

Terug naar “Praat café”