Id kaart & kiesbureel

katwezel
Topic Starter
Berichten: 375

Id kaart & kiesbureel

#1 , 26 mei 2019 14:07

Mag een kiesbureel een id kaart achterhouden nadat je je hebt aangemeld en pas teruggeven na je stembeurt , volgens mij mogen ze enkel je identiteit vaststellen en moeten ze direct je id kaart teruggeven
(ik dacht dat enkel politie enz dit mogen)

jefke007
Berichten: 1812

#2 , 26 mei 2019 14:23

heb mij die bedenking ook al gemaakt
en bovendien goed opletten dat je je eigen ID en niet die van iemand anders terug krijgt

Voordeel voor het bureau is dat ze op die manier makkelijker de afgestempelde oproepingsbrief aan de juiste persoon kunnen teruggeven, en ook een groot voordeel is, als de kiezer de bureau kort en klein zou slaan, dat ze dan makkelijker de ID kunnen achterhalen

als je bv dan de kiesbadje niet meer inlevert, dan hebben ze toch nog altijd iets van je

lijkt mij allemaal heel doordacht wat ze doen, maar of het wettelijk is

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 26 mei 2019 14:47

Ondertussen op vtm : verschillende mensen zijn met iemand anders ID thuisgekomen

Reclame

info@elparo.be
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2019 17:52

Als het niet wettelijk is, dat ik mijn paspoort in bewaring moet geven tijdens mijn kiesplicht, dan vraag ik me af of mijn kiesplicht wel wettelijk is, ik ben dan tijdelijk zonder paspoort, en heb dan geen rechten en plichten, dus kan ik ook niet stemmen?

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 26 mei 2019 18:12

" paspoort in bewaring moet geven tijdens mijn kiesplicht"

zou men het recht hebben om een ontvangstbewijs te eisen dat ze het in bewaring hebben, en als ze het kwijtdoen dat ze het dan zelf moeten oplosssen ???

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 26 mei 2019 20:00

Een voorzitter heeft politionele bevoegdheid, dus dat lijkt me geen probleem
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Mathieu Rutten

#7 , 26 mei 2019 20:21

Identiteitskaart versus Paspoort: de verschillen
De Belgische identiteitskaart en het Belgische paspoort zijn identiteitsdocumenten met verschillende kenmerken.

De identiteitskaart is een bewijs van inschrijving in de bevolkingsregisters (gemeente in België) of in de consulaire bevolkingsregisters (ambassades of beroepsconsulaten in het buitenland). Ze laat ook toe om naar alle landen van de Europese Unie te reizen, naar Zwitserland, en - onder bepaalde voorwaarden - naar enkele toeristische landen dichtbij de EU gelegen (zie deze website (This hyperlink opens a new window) voor meer informatie).

Het paspoort is een reisdocument dat u in principe de mogelijkheid biedt om naar alle landen ter wereld te reizen, eventueel na het verkrijgen van de nodige visa. Het paspoort kan wel dienen als identificatiedocument, maar is geen bewijs van inschrijving in een Belgische gemeente of ambassade/beroepsconsulaat in het buitenland.
Ter gelegenheid van uw inschrijving in de ambassade, zal u gevraagd worden om uw identiteitskaart en uw paspoort (als u er een bezit) voor te leggen.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 26 mei 2019 21:25

En dan hebt u ze weer niet in uw bezit ..want de ambtenaar neemt die mee achter het kogelwerend glas.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 mei 2019 09:21

Ik zou ID kaart en paspoort met een lange ketting aan uw vastmaken. :lol:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mei 2019 09:26

Waar men zich nu al zorgen over begint te maken, mensen die zich zorgen maken over het even uit de hand geven van een E-id, wel dan zal je toch wel veel nachten wakker liggen van de stress .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Praat café”