schuilhut met minimaal één open zijde - onderzijde mogelijk?

HannaV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

schuilhut met minimaal één open zijde - onderzijde mogelijk?

#1 , 04 mei 2019 14:45

Hallo,

in de regels voor "agrarisch grond met waaden - 2" staat dat er een schuilhut mag worden gebouwd als die minimaal aan één zijde open is:

"5.4.4 Schuilhutten
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in 5.3.4. onder a. teneinde buiten het bouwvlak bouwwerken toe te staan in de vorm van schuilhutten, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
[...] de schuilhut moet minimal aan één zijde open zijn"

(bron: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/docum ... T_2.5.html)

Mijn vraag is of dat ook de onderkant kan zijn. Dus dat je in die schuilhut geen vloer hebt maar gewoon op de grond staat.

Hartelijk dank!
Hanna

bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 04 mei 2019 14:51

Zou u deze info niet beter of accurater kunnen krijgen op een Nederlands forum?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 04 mei 2019 15:56

t Is niet omdat de vloer volle grond is dat de onderzijde open is... Ook in Nederland zal dit zo zijn ;-)

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 04 mei 2019 16:15

t Is niet omdat de vloer volle grond is dat de onderzijde open is... Ook in Nederland zal dit zo zijn ;-)
Tenzij het een paalhut is.... Maar dat lijkt me niet erg praktisch.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 mei 2019 17:13

Mijn vraag is of dat ook de onderkant kan zijn. Dus dat je in die schuilhut geen vloer hebt maar gewoon op de grond staat.
De grond/vloer is toch geen zijde ?

HannaV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mei 2019 19:12

Nou, je zegt toch "onderzijde"?! Is de onderzijde open laten (geen vloer leggen) niet mogeleijk om de eis te vervullen?

Mathieu Rutten

#7 , 04 mei 2019 20:09

De schuilhut moet met de bodem verbonden zijn en moet een toegang hebben. Er moet dus een open ruimte zijn. De schuilhut mag een vloer hebben, maar is niet verplicht. Een schuilhut Is bestemd voor dieren of voor mensen om te schuilen tegen guur weer of om in een afgescheiden gedeelte voeder voor dieren op te slaan. Moet gebouwd worden in duurzame materialen.

HannaV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mei 2019 20:39

Bedankt! In de boven geciteerde regelgeving wordt het echter niet duidelijk dat de onderzijde niet de enige open zijde mag zijn.
Ik heb nog drie vragen:
1. Kan een toegang niet ook gewoon een deur zijn?
2. Als het bestemd is om erin te kunnen schuilen tijdens onweer, is het toch belangrijk dat alle zijvlakken dicht zijn? Anders kun je bv. bij storm gewond raken door de spullen die door de lucht vliegen of door de bliksem worden getroffen.
3. Als ik een kippenhok van bv. 2m² mag bouwen, geldt de volière (van bv. 3m²) dan ook als hok of wordt die niet daarbij geteld?
Afbeelding

De groeten
Hanna

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 05 mei 2019 20:46

Dat mag maar de volière moet aan de bovenZIJDE volledig open zijn om te vermijden dat de vogels hun hoofd zouden stoten (wetgeving dierenwelzijn). En de deur moet steeds openblijven voor de brandveiligheid. Want gebraden vogels mogen bij wet niet vliegen wegens gevaar voor de veiligheid van het luchtverkeer (Europese Verordening).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

HannaV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mei 2019 21:07

Ik dacht een volière moet juist boven gesloten zijn opdat roofvogels de kippen niet kunnen aanvallen. Bovendien geldt stalplicht bij vogelpest en met de volière zouden de kippen dan nog buiten zijn.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 mei 2019 09:29

Een voliere is geen schuilhut. Dit is een schuilhut; https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 4106668665

Wordt meestal gebruikt voor paarden, geiten of schapen. Met andere woorden, weide dieren die ergens moeten kunnen gaan schuilen als het hevig regent.

HannaV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 mei 2019 12:08

Dank je!
1. Wordt een voiliere bij een kippenhok getelt (als het om de oppervlakte gaat)?
2. Is de schuilhut dus alleen tegen de regen en niet tegen onweer?
3. Maar ook als de schuilhut alleen tegen de regen is, zouden toch ook alle zijkanten dicht moeten zijn, of niet? (Want als tijdens de regen de wind juist van die kant komt, die open is bij de schuilhut, hebben de dieren er niets van.)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 06 mei 2019 12:40

1. een kippenhok is geen schuilhok; een volière evenmin
2. een schuilhok dient enkel als beschutting tegen hevige zon
3. aan een schuilhok dat aan alle zijden dicht is hebben de dieren niets want ze kunnen er niet in
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

HannaV
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 mei 2019 13:43

1a. Waarom is een kippenhok geen schuilhok?
1b. Als ik van de gemeente een kippenhok van bv. 2m² mag plaatsen, hoort dan de volière erbij of telt een volière dan niet als kippenhok?
2. Oké.
3a. Dat klopt. Maar een schuilhut voor mensen zou toch mogelijk zijn met alle zijden dicht - weliswaar met een deur erin. Zou dat dan als schuilhut gelden?
3b. Er zijn zeker ook constructies mogelijk waar de dieren dan wel inkunnen (bv. PVC lamellen ervoor - alleen een idee want ik houd niet van plastic). Of een deur die open staat als je er niet bent - mag dat dan wel?
4. Moet de zijde die open is geheel open zijn?

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 06 mei 2019 20:28

"agrarisch grond met waaden" ik vermoed niet dat uw kippenhok in zulk agrarisch gebied met waaden staat.

Terug naar “Praat café”