Goed voor je portemonnee én het milieu

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Goed voor je portemonnee én het milieu

#1 , 27 apr 2019 11:08

Campagne voor gratis kraanwater in Belgische restaurants

Een burgerinitiatief lanceert vandaag een campagne voor gratis kraanwater in Belgische restaurants. De campagne ‘Free Tap Water in Belgian Restaurants’ vraagt de restaurants om hun klanten de keuze te bieden: water uit flessen of gratis kraantjeswater. Meer dan 300 zaken, verspreid over heel het land, sprongen al op de kar.

De horeca platformen steigeren al gans de week over dit thema.
Je moet maar als horeca zaak 4 personen binnen krijgen en alle vier kraantjes water vragen !

De horeca overleeft hoofdzakelijk op zijn dranken, als men daar nog gaat beginnen snoeien dan zullen nog meer de deuren sluiten .
In zeer veel landen is dit zo dat kraantjes water gratis is en de media is nu ook bezig van dit te berichten .

Lees eens wat men in het buitenland over ons land schrijven .

Can one woman change Belgium’s love affair with bottled water?

http://www.livingit.euronews.com/2019/0 ... d6aik54THE

Ik begrijp dat de horeca daar radicaal tegen is, en men is bang dat er een verplichting gaat komen van uit de EU.

Zij de horeca moet ook het personeel betalen voor de bediening en afwas, voor niks gaat de zon op !

Denken jullie dat deze verplichting kan in Belgie ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 27 apr 2019 11:29

Iedereen gaat moeten bijdragen voor het milieu, dus ook de horeca. Ze hebben de afgelopen jaren al een btw-verlaging op maaltijd gekregen en de flexijobs.

Op een café vind ik moeilijker, maar in een restaurant niet. Ze moeten hun winst dan maar pakken op de maaltijden. Uiteraard moet er dan nog wat regelgeving wijzigen aangezien gratis bv. niet bestaat voor de Fiscus (men zou dan btw moeten betalen op de fictieve prijs).

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2019 11:32

Persoonlijke mening : vierkant tegen. Ik zit niet in de horeca. Maar inderdaad de restaurants teren voor hun omzet zeker op de dranken. Bovendien gratis water : zij moeten toch ook dit water beschikbaar stellen in een karaf of glas. Glazen en karaffen moeten ( normaal toch ) gespoeld worden. Kraantjeswater moet ook opgediend worden. Ik zou zeggen wie werkt, moet vergoed worden.
En is kraantjeswater zo gezond ???
Indien men een restaurant niet kan betalen, dan moet men thuis eten ( goedkoper en dikwijls beter ).
Men heeft toch ook de vrije keuze om op restaurant te gaan of niet.

Toeristen worden aangeraden in veel landen flessen water met niet geopende dop te vragen uit gezondheidsredenen en hygiëne.

Ik volg de mening van denLowie.
Laat iedere ernstige, hard werkende ondernemer rechtmatig/eerlijk zijne kosten verdienen ( ik ben ook geen horeca uitbater ).

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2019 11:36

Is kraantjeswater beter voor het milieu dan flessen ( glazen ) water ?
Binnenkort nog spijbelaars voor kraantjeswater.
Men moet zorg dragen voor het milieu/klimaat maar op redelijke wijzen.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2019 11:40

Ik ga wekelijks in Nederland eten, en daar vind iedereen het maar normaal, en drinken niks anders.

In Sluis die doen er niet aan mee, want zij zeggen wij zijn reserve Belgen en de Belgen doen er niet aan mee . :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2019 11:57

Lowie, nu haalt ge een prachtig voorbeeld aan : de Nederlanders. Die komen in België ook plastic flessen ophalen omdat ze er in Nederland statiegeld voor krijgen. Dus Nederlanders hebben er baat bij dat Belgen water uit plastic flessen blijven drinken.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 apr 2019 12:01

Aanrader voor deze actie : ga op restaurant en neem uw eigen fles gevuld met kraantjeswater mee. De horeca uitbater zal er dan ook geen probleem mee hebben : gezien hij de dure waterfactuur bij Pidpa ziet slinken en hij minder werk heeft.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 apr 2019 12:22

ja 25 eurocent statiegeld per petfles, de automaat scan ze volgens vorm en niet via het etiket.
Maar veel supermarkten hebben de Belgische Frauders door en ze worden geweigerd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 27 apr 2019 12:44

In Frankrijk is gratis water op restaurant de normaalste zaak van de wereld
Wordt er in mijn ervaring zonder fout bij op tafel gezet

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 apr 2019 12:58

Hopelijk klagen de klanten in de toekomst dan niet dat de prijzen van het eten omhoog gaan.
Het oorspronkelijke artikel ( aangehaald door Lowie ) handelt volgens mij dat België een voorvechter is om plastic te bannen maar de restaurants flessen water serveren ipv gratis kraantjeswater. Misschien beter een verplichting van glazen flessen te gebruiken; maar de meeste restaurants gebruiken water in glazen flessen.
Ik snap de hele heisa van het artikel niet.
Plastic bannen, moet men aan de bron aanpakken ( tip voor de groenen ) bij de producenten. Maar daar blijven ze stilletjes met hun handen af. Geloofwaardigheid is de echte oorzaak durven aanpakken. De verbruiker die het door de strot geduwd wordt, is het slachtoffer en zij die massa's geld er aan verdienen blijven buiten schot.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 27 apr 2019 13:06

De initiële vraag van Lowie (zie zijn post) was: "Denken jullie dat deze verplichting kan in Belgë ??" Het antwoord daarop is formeel: ja dat kan. Er is geen enkele wetgeving die verbiedt dat de overheid zou opleggen dat een restaurant gratis kraantjeswater schenkt op vraag van de klant. Dat er protest op zal komen, is zeker. Maar de oveheid kan het in principe verplichten. Of de overheid het zal doen, valt af te wachten.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 apr 2019 13:21

Eylis, kan absoluut, wat zou er niet kunnen in België.
Lowie schrijft boven initiële vraag ook al enig commentaar.
Topic is gestart in praat café : wil zeggen kunnen wij rustig over praten en een watertje drinken.
Indien wij enkel op de vraag : kan het in België moeten antwoorden : is het ja en gedaan kort en bondig.
Mag toch al eens een luchtiger onderwerp op het forum zijn, en zeker geplaatst op de juiste rubriek.
Is geen juridisch onderwerp dus wat meer animo.
Lowie zijn topic verwijst naar een bepaalde link. Dus mag men ook reageren op de inhoud of beweegredenen van die organisatie.
Laatst gewijzigd door father b op 27 apr 2019 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 apr 2019 13:35

30 jaar geleden was dat in de USA al de normaalste zaak van de wereld. Bij aankomst kreeg je meteen een glas gratis water op tafel. Ook de "doggy bag" was daar al doodgewoon (en voor ons nog wat raar). Komt hier nu ook stilaan in voege.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 apr 2019 14:35

Ja de doggy bag word hier ook al veel toegepast in de toeristische plaatsen zoals Brugge ,Gent, Antwerpen en aan de kust maar niet in Knokke, misschien op den dijk maar daar kom ik niet, en op de Lippenslaan en het Verweeplein nog niet gezien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 mei 2019 12:03

Tjah, ik vind het persoonlijk wel normaal dat je iets niet gratis gaat weg geven waar je zelf wel voor moet betalen... Men vergeet dat in heel veel landen water goedkoper of zelfs gratis is.

Maar ik vind het wel steeds een plus als een restaurant het ter beschikking stelt.

Terug naar “Praat café”