Ik versta je probleem dan niet...Inderdaad, ik zeg niet dat dit extra straffen NIET door een rechter moet gebeuren. Maar het argument "het is makkelijker om..." is zelden een goed argument. Ik begrijp dat justitie overwerkt is en dat de gevangenissen overvol zitten, maar dit als redenen gebruiken om van de strafuitvoering in sommige gevallen een lachertje te maken, is ook niet alles...Wil je dus iemand "extra" straffen, zou dit telkens door een rechter moeten gebeuren.
Nu werkt men met het systeem: 20 jaar, maar slechts 1/3e tot 3/4e zeker (afhankelijk van soort straf). De rest wordt beoordeeld door een commissie met experts: sociaal assistenten, gevangenisdirecteur, openbaar ministerie. Waarom zou aan hun oordeel getwijfeld moeten worden en de rechter in de plaats moeten beslissen?
Wat is het verschil met een systeem waarbij je zeker X jaar veroordeeld wordt en er nog Y jaren bij komen kunnen (samen 20 jaar)? Komt toch uiteindelijk op hetzelfde neer?
Het enige verschil is dat bij het eerste de straf in het begin zwaar aangevoeld wordt en de invrijheidsstelling als een geschenk van de gemeenschap beschouwd wordt, terwijl het tweede overkomt als een tweede mokerslag als er nog jaren bijkomen en absoluut niet motiverend werkt.