check eens de activeringsprocedure, beter gekend als DISPO. Daar waren 25 627 sancties (telkens van minstens 4 maand), waarvan 3 767 volledige uitsluitingen. Naast die sancties waren er nog 14710 andere schorsingen en vrijwillige verzakingen, puur door de evaluatie van het zoekgedrag.Ik vind inderdaad dat je mensen hun recht op een werkloosheidsuitkering moet kunnen afnemen als blijkt dat ze echt geen moeite doen om een job te zoeken, terwijl ze perfect zouden kunnen gaan werken. In praktijk nu kan je als werkloze de rest van je leven een uitkering blijven ontvangen als je het een beetje slim speelt...
Daarnaast waren er nog 77 948 sancties wegens 'vrijwillige' werkloosheid.
Je kan in de praktijk de rest van je leven een uitkering blijven krijgen? In theorie wel, in de praktijk niet. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en worden oudere werklozen minder streng gecontroleerd, maar je "in de praktijk" is absoluut niet zo eenvoudig.
Ah, dat is peanuts. Maar je geeft dan wel voorbeelden uit de werkloosheid waar je een opbrengst zou uit halen. Even verduidelijken dat de totale uitkeringen voor NWWZ (niet-werkende werkzoekenden, beter bekend als werkloosheids & wachtuitkeringen) 4,7 miljard euro bedraagt. Inclusief alle vrijgestelden, oudere werklozen (+60, ...) zit je nog maar aan 6,9 miljard. En dat in een crisistijd.Als volgens jou het geld niet in de sociale zekerheid te halen valt, waar dan wel? Bij de ambrenarij zit ook nog héél wat vet, daar kan ook gerust bespaard worden, maar waar zou jij verder het geld halen? Belastingen uit inkomsten uit vermogen? Op de website van het ACV lees ik dat een vermogensbelasting zoals zij het zien, 6 a 7 miljard zou kunnen opbrengen... Dat is peanuts.
ok, even je redenering (met de cijfers die jij hier schrijft). 120 miljard uitgaven, makkelijk 10% besparen, is 12 miljard besparingen.Hoeveel bedragen de sociale uitgaven jaarlijks? 120 miljard? Dus met die vermogensbelasting zou je amper 5% van de uitgaven van de sociale zekerheid kunnen bekostigen. Ik ben er zeker van dat je in de sociale zekerheid makkelijk 10% kan besparen, maar van dit laatste willen vakbonden absoluut niet horen.
Nu neem ik er eens de laatste uitgaven van de sociale zekerheid bij. Behalve enkele héél kleine bedragen (faillissementsverzekering, palliatieve verzorgingsuitkeringen voor zelfstandigen, ...) zijn dit de uitgaven in grote lijnen:
[/code]Arbeidsongevallen: 210,6
Beroepsziekten: 260,9
Kinderbijslag: 4926,3
Pensioenen: 25717,9
RVA: 9557,7 (incl. werkloosheid, tijdskrediet & steunmaatregelen voor werkgevers ivm lage lonen)
Ziekte - verzorging: 30974,9
Ziekte - uitkeringen: 7006,8
[/code]
Geen 120 miljard dus. wel zo'n 78,6 miljard. Nu, jij denkt 12 miljard te kunnen besparen door misbruik. Er is bij mijn weten geen echte meldingen van misbruik bij arbeidsongevallen, beroepsziekten, kinderbijslag en pensioenen, dus schrap ik dat al even. Nog 12 miljard te besparen op 47,5 miljard. Of 25%.
Geen zinnige mens die 25% misbruik in die sectoren zal bepleiten. Om je besparing even duidelijk te maken: om die 12 miljard te besparen moet je én de ziekteuitkeringen én de werkloosheid volledig schrappen (en hopen dat er bij het OCMW dan geen gigantische hoeveelheden leefloon aangevraagd worden).
Versta je nu waarom ik er zo van overtuigd ben dat je het verkeerd ziet?
Ik ben akkoord dat er niet méér belast moet worden. Wel dat zij di de randjes ervan aflopen harder aangepakt moeten worden. Maar dan op alle vlakken: een effectieve meerwaardenbelasting (5-6 miljard), tax shift weg van lasten op arbeid naar kapitaal, meer controle op zowel fiscale als sociale fraude.Neen, laat zij die goed verdienen en daar meestal ook keihard voor werken, maar wat meer betalen. Sorry, maar daar ga ik niet mee akkoord. Pak hen die de randjes ervan aflopen harder aan, in plaats van zij die hard werken meer te belasten om de uitkeringen te kunnen blijven betalen van zij die de randjes ervan aflopen...