Verkiezingen... Gaan stemmen of niet?

artemis

Re: Verkiezingen... Gaan stemmen of niet?

#31 , 12 jul 2011 16:51

Directe democratie komt, dankzij de steeds dieper gaande informatisering, dichter en dichter bij een reële mogelijkheid. Maar ook dan dient men op te passen voor excessen of beïnvloeding. Een directe democratie zonder controlerend, soms sturend, organisme lijkt me een utopie.
Het probleem is dat er ook meer langetermijnbeslissingen zouden moeten genomen worden, beslissingen die belangrijk zijn voor de generaties die na ons komen, en ook voor de rest van de wereld. Het langetermijndenken is in onze politieke structuur te ver zoek, want met een (op korte termijn) onpopulaire maar noodzakelijke maatregel haal je hier de volgende verkiezingen niet.
Ik woonde lang geleden een tijd in Zweden waar ook veel meer referenda gehouden worden en die werden daar natuurlijk enorm politiek ondersteund met campagnes vergelijkbaar met die van verkiezingen. Elke partij wil dan ook haar mening door de strotten van de mensen duwen en hen overtuigen om ja of nee te stemmen. Ik heb er genoeg mensen tijdens een dergelijke campagne van mening zien veranderen omdat 'hun partij' een andere opinie had. Wat stelt een referendum dan nog voor?
Zal meer directe democratie het populisme niet in de hand werken?

De volksraadpleging over het BAM-tracé in Antwerpen werd als voorbeeld genoemd maar was in se een apolitiek vraagstuk. Binnen partijen liepen de meningen erover uiteen en het had niets met rechts of links te maken. Het was wel een boeiende periode die al begonnen was toen we nog in de fase van de petitie zaten (tekenen of niet tekenen?), daarna volgde de lange aanloop naar de volksraadpleging zelf.
Ik heb zelden zoveel weten discussiëren onder vrienden en aan de cafétoog (heftige discussies tot ruzies toe). En ja, we vonden het een feest van de democratie.

Vandebos
Topic Starter

#32 , 12 jul 2011 16:59

Waarom dient een referendum te zijn gebonden aan een partij politiek? Wat heeft een partij met het concept democratie te maken? Is een partij niet eerder een pervers gevolg van een onvolledig democratisch systeem zoals het welke we op dit ogenblik ervaren?

Voor alle duidelijkheid, ik stel vragen, verschaf geen retorische antwoorden. Ik wil de mening en het idee van anderen hier kennen zonder mijn eigen mening op te dringen.

JohnD

#33 , 13 jul 2011 00:06

Ik zou bij federale verkiezingen liever op een nationale lijst kunnen stemmen, zodat Vlamingen ook op Franstaligen kunnen stemmen en vice versa. Dan zouden beide kanten zich wat meer in elkaar interesseren en meer rekening houden met elkaar.
Nu zijn er federale ministers waar een landsdeel niet op kan stemmen, noch ze electoraal afstraffen.
Even meer tot de kern van de waarheid s.v.p., want ik denk toch eerlijk gezegd dat het tot hiertoe wel altijd die Walen zijn die zich niet geinteresseerd hebben in Vlaanderen (behalve dan als het er op aankomt geld van ons te ontvangen). En mee rekening houden ? Sorry dat begrip kennen ze niet in Wallonie. Ik heb het wel enkel over de Waalse politici natuurlijk.
opmerkingen zoals "het is toch bizar dat hoe verder men van de taalgrens afwoont, hoe extremer en onwetender de meningen worden?" en dat is niet de bedoeling. Politics.be biedt een voldoende grote uitlaatklep om dergelijke meningen te ventileren.
Dat is dan mogelijk een misquote want nog ik nog artemis hebben zoiets beweerd. De afstand tot de taalgrens heeft volgens mij hier niets mee te maken. En indien zo dan wel omgekeerd evenredig.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Fore

#34 , 13 jul 2011 00:35

Dat is dan mogelijk een misquote want nog ik nog artemis hebben zoiets beweerd. De afstand tot de taalgrens heeft volgens mij hier niets mee te maken. En indien zo dan wel omgekeerd evenredig.

aangezien ik op een kwartier van de taalgrens woon, kan ik je tegenspreken in dit :)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos
Topic Starter

#35 , 13 jul 2011 11:05

John je kan er niet verder naast zitten, dagelijks word ik persoonlijk met die mentaliteit geconfronteerd. Bijna wekelijks hoor ik sommigen die Wallonië met moeite op een kaart van België kunnen plaatsen de meest ongelofelijke onzin voortspuien alsof ze het persoonlijk hebben meegemaakt. Bepaalde politieke partijen spelen daar zeer handig op in en moedigen dit door holle oneliners enkel aan.

Maar dat is niet de bedoeling van deze discussie.

Ga je stemmen of niet? Waarom?

jojan

#36 , 13 jul 2011 11:27

wordt ik
<-- AHEM. ;-)

Vandebos
Topic Starter

#37 , 13 jul 2011 12:56

:oops:

Heb tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de quote correct te plaatsen in je post.. :mrgreen:

artemis

#38 , 13 jul 2011 13:11

Bijna wekelijks hoor ik sommigen die Wallonië met moeite op een kaart van België kunnen plaatsen de meest ongelofelijke onzin voortspuien alsof ze het persoonlijk hebben meegemaakt. Bepaalde politieke partijen spelen daar zeer handig op in en moedigen dit door holle oneliners enkel aan.
Insgelijks VDB.
In mijn familie heb ik a) een Waalse tak b) een Brussels tak (gemengd Franstalig en Nederlandstalig) en c) een Vlaamse tak die over de taalgrens is gaan wonen. Oh ja, en ook nog d) een Vlaamse tak in een landelijk stuk van BHV.

JohnD

#39 , 13 jul 2011 13:36

Ga je stemmen of niet? Waarom?
Uiteraard, maar met tegenzin. Omdat ik het als mijn plicht beschouw.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

ganapathi tantra

#40 , 13 jul 2011 22:36

BAM is daarvan een degelijk voorbeeld..
BAM afkorting voor?

Biezonder Ambetantig Megalomaanproject
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

ganapathi tantra

#41 , 13 jul 2011 22:41

aangezien ik op een kwartier van de taalgrens woon, kan ik je tegenspreken in dit :)
mijn inziens bestaat een taalgrens niet eens en als dit dan wel zo is dan is die meestal enkele kilometers breed

vlaams gaat over naar vlaamsfrans om over te gaan naar Frans. Dat is bijvoorbeeld ook zo aan de grens met
idem dito richting duitsland, italie etc . Politiekers kunnen en willen elkaar niet begrijpen maar daa rheeft de
twee-talige jan avec la claque blijkbaar minder last van mbt de omgang met zijn buur en of dorpsgenoot.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Topic Starter

#42 , 14 jul 2011 00:38

Dat klopt inderdaad.

Het gebeurt meer dan eens per week tegenwoordig dat we hier op straat de uitspraken van "onze" Vlaamse politici vergelijken met die van "hun" Waalse "Collega's". Vaak vereist het enig denkwerk om zeker te zijn dat beiden het überhaupt wel over hetzelfde thema hebben en 99% van de keren ligt iedereen in een stuip van het resultaat.

Ik vraag me soms ernstig af of de Wetstraat zich niet in een andere dimensie bevindt waar de realiteit zich juist dat tikje (en soms een serieuze klop) anders aandient...

Maar dat is niet het thema hier.

Waarom wel of niet gaan stemmen? Welke alternatieven?

Laat je gaan Ganadinges :mrgreen:

ecvcaute

#43 , 26 sep 2012 20:52

Ik ben het ook beu dat de politici in de eerste plaats denken aan hun eigenbelang. Hierbij geholpen door de particratie en de coalitie-afspraken die vaak al voor de verkiezingen in kartels allerhande bedisseld worden. Helemaal pervers is het dat we verplicht worden om dit alles in stand te houden door de stemplicht.

De vraag naar contractbreuk aan het begin van deze topic dient beantwoord te worden uitgaande van het onderscheid tussen representatief en imperatief mandaat. Contractbreuk hoort thuis bij een imperatief mandaat. De verkozene moet uitvoeren wat de kiezer hem of haar opdraagt. Bij een representatief mandaat is die verplichting er niet. De verkozenen vertegenwoordigen het volk maar zijn 'soeverein' in hun beleid. Dit is zeker te kort door de bocht maar.

Veel belangrijker lijkt me de vraag naar de legitimering. De verkozene verantwoord zijn mandaat omdat het volk hem gekozen heeft. Maar wat gebeurt er met de Jan waar ik voor stem omdat ik zijn ideeën goed vind? Zal hij uiteindelijk niet moeten plooien voor de koers van de partij of de coalities die nodig zijn voor een meerderheid? Zie maar wat er met de NVA gebeurd is bij de vorming van Di Rupo I?

Om die reden heb ik besloten niet meer te stemmen. Ik hoop dat meer mensen dat zullen doen (of blanco stemmen) als signaal tegen de huidige gang van zaken. Teveel verzuim of blanco-stemmen betekent toch een probleem voor de representativiteit en legitimatie zelfs in een stelsel met representatief.

Een groter probleem lijkt me tegenwoordig het beleid van Europa. Blind bezuinigen met alleen oog voor pertenages op de begroting maar ondertussen een wegens zijn logheid geldverslindend apparaat instandhouden en nog uitbouwen. En wat is het gewicht van het Europees Parlement hierin? Nochtans ook een democratisch (in België verplicht) verkozen instelling. Ik zie alleen maar de Commissie.

patjebrussel

#44 , 27 sep 2012 11:45

Ik ben het ook beu dat de politici in de eerste plaats denken aan hun eigenbelang.

Altijd zo geweest en ongehoord dat burgemeesters en anderen van de kliek opeenvolgende termijnen kunnen krijgen van 6 jaar. Dat heeft niets meer te zien met democratie

Zie maar wat er met de NVA gebeurd is bij de vorming van Di Rupo I?

Ja, wat is er met hen gebeurd ? Zeggen dat de afsluiting in het rood en 3 meter hoog moet zijn, te plaatsen op hun grond en zij maar moeten betalen en dan verwonderd zijn dat ze niet akkoord gaan ? Langs de kade staan roepen is het makkelijkst. Van een compromis heeft de NVA nog nooit gehoord, en hopelijk wordt ie burgemeester in Antwerpen, zullen de mensen eens zien wat ie vooral niet kan.
Daarom stem ik voor Alexander De Croo.

dieke

#45 , 29 sep 2012 14:10

"Van een compromis heeft de N-VA nog nooit gehoord"?... Wat denk je dan van hun deelname aan de Vlaamse regering? Daar komen de besluiten ook allemaal zonder compromis zeker?

Terug naar “Praat café”