Graag enkele reacties.

LeenW
Topic Starter

Re: Graag enkele reacties.

#16 , 23 sep 2014 16:20

LeenW, ik heb niet gezegd dat ik meer moet betalen door de magistraten. Ik bedoel als er te weinig griffiers zijn zaken worden uitgesteld tot latere datum en daardoor procedures langer duren en dat je langer een advocaat nodig gaat hebben tot als er een uitspraak is.Langere procedures, langere tijden dat je je advocaat nodig hebt en dus meer betalen. Meer betalen is dus meer BTW op de som van de advocaat.

Je betaalt uw advocaat alleen als hij iets moet doen. In de maanden dat u zaak stil ligt, moet er niets betaalt worden. Denkt u nu echt dat dat er iets mee te maken heeft?

En ik heb u trouwens al gezegd dat men geenszins verplicht is om een advocaat te nemen (buiten als men naar Cassatie gaat, wat bij een particulier zeer zeldzaam is). Voor de meeste particuliere zaken (politierechtbank, vredegerecht) gebeurt het vaak dat mensen zonder advocaat komen, en de zaak winnen. Al is het in uw geval natuurlijk wel aan te raden een advocaat te nemen, bij gebrek aan enige kennis ter zake.

En om eens iets goed te zeggen over het Belgisch systeem te zeggen, als u voor het vredegerecht komt en de rechter heeft door dat u er inderdaad niet veel van snapt en uzelf in de problemen brengt, kan hij de zaak opschorten zodat u alsnog een advocaat kunt zoeken.

Vandebos

#17 , 23 sep 2014 16:26

En om eens iets goed te zeggen over het Belgisch systeem te zeggen, als u voor het vredegerecht komt en de rechter heeft door dat u er inderdaad niet veel van snapt en uzelf in de problemen brengt, kan hij de zaak opschorten zodat u alsnog een advocaat kunt zoeken.
De allereerste keren toen ik voor een huurgeschil een verzoening aanvroeg (art 1344bis Ger.W. bestond toen nog niet in zijn huidige context) deelde de vrederechter me mee dat indien ik er een zaak ten gronde van wenste te maken hij van mij verwachtte dat ik een advocaat hiervoor in de arm zou nemen.... In de talloze zittingen sindsdien meegemaakt zie ik het bijna elke andere zitting dat een zaak wordt uitgesteld totdat deze of gene partij een advocaat heeft kunnen raadplegen.

Dat maakt in mijn ogen ook een wezenlijk deel uit van het takenpakket van een rechter, de partijen tegen zichzelf beschermen.

Reclame

Terug naar “Praat café”