recreatiedomein en paspoort

bartvdv
Berichten: 1911

Re: recreatiedomein en paspoort

#16 , 18 jul 2010 10:50

Het verplicht tonen van een Belgische ID (geen andere vorm van identificatie werd dus toegestaan) is natuurlijk discriminatie. Mogen niet-belgen dan geweigerd worden op openbare recreatiedomeinen?
In sommige musea moet ik als niet-Gentenaar betalen, terwijl een inwoner uit Gent gratis naar binnen mag.

Het is toch opvallend dat nogalwat van die herrieschoppers in groep vanuit het Brusselse afreizen naar recreatiedomeinen enkel en alleen om herrie te schoppen.

't Is maar wat je discriminatie noemt.

Mariette
Berichten: 2507

#17 , 18 jul 2010 11:06

Het verplicht tonen van een Belgische ID (geen andere vorm van identificatie werd dus toegestaan) is natuurlijk discriminatie. Mogen niet-belgen dan geweigerd worden op openbare recreatiedomeinen?
In sommige musea moet ik als niet-Gentenaar betalen, terwijl een inwoner uit Gent gratis naar binnen mag.

Het is toch opvallend dat nogalwat van die herrieschoppers in groep vanuit het Brusselse afreizen naar recreatiedomeinen enkel en alleen om herrie te schoppen.

't Is maar wat je discriminatie noemt.
ho maar ik geef geen waarde oordeel hoor.
Ik meen enkel dat een verhuurder niet mag eisen dat kandidaat huurders de belgische nationaliteit hebben op straffe van overtreding van anti discriminatie wetten. Dus concludeer ik dat iemand de toegang weigeren op basis van het niet kunnen tonen van zijn ID kaart ook een overtreding is van diezelfde wet.

Dit wil niet zeggen dat ik met die wetten akkoord ga.
Ik ben nogal een volgeling van Mathias Storme op dat gebied.

Ik zou zelfs willen pleiten voor apartheids recreatiegebieden: ongelovigen aan de ene kant en een volledig afgesloten gedeelte (desnoods nog eens apart onderverdeeld in mannelijk en vrouwelijk gedeelte) voor de mohammedanen.
Iedereen tevreden.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#18 , 18 jul 2010 12:30

Ik ga regelmatig naar een parenclub en daar kom je ook niet binnen zonder je pas/lidkaart te tonen.
Dat heeft andere redenen. Dat is om problemen met het gerecht te vermijden i.v.m. ontucht en dergelijke.
Das mogelijk, maar dat mij maakt het niets uit wat de reden ook moge zijn, ik toon liever mijn pas dan thuis te moeten verhongeren!
En t’is nog goedkoper dan een recreatiedomein, gratis ingang op ladies night, gratis eten en drinken en mijn lichamelijke honger is meestal ook voldaan. :P

Reclame

svennd
Berichten: 433
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#19 , 18 jul 2010 17:16

Het verplicht tonen van een Belgische ID (geen andere vorm van identificatie werd dus toegestaan) is natuurlijk discriminatie.
Mogen niet-belgen dan geweigerd worden op openbare recreatiedomeinen?
Wie spreekt van 'Belgische' ID ? Het staat iedere service vrij om zijn gebruikers te identificeren, en het staat de gebruiker vrij de service onder die voorwaarden te gebruiken. De reden van de nieuwe zwembad regel is vrij duidelijk. Ik zie ook geen reden waarom je uw ID niet zou willen tonen, of bij hebben. Het feit dat er geen uitzondering op de regel is, is voor mij het tegenbewijs van discriminatie.

Mariette
Berichten: 2507

#20 , 18 jul 2010 17:25

Het verplicht tonen van een Belgische ID (geen andere vorm van identificatie werd dus toegestaan) is natuurlijk discriminatie.
Mogen niet-belgen dan geweigerd worden op openbare recreatiedomeinen?
Wie spreekt van 'Belgische' ID ? Het staat iedere service vrij om zijn gebruikers te identificeren, en het staat de gebruiker vrij de service onder die voorwaarden te gebruiken. De reden van de nieuwe zwembad regel is vrij duidelijk. Ik zie ook geen reden waarom je uw ID niet zou willen tonen, of bij hebben. Het feit dat er geen uitzondering op de regel is, is voor mij het tegenbewijs van discriminatie.
de topicstarter wou haar invalidenkaart tonen en die werd NIET aanvaard als identiteitsbewijs. Daar gaat het hem in dit topic over dacht ik.

Niet over uw lidmaatschap in een parenclub. zonder lidkaart gaat ge daar volgens mij niet binnen geraken, en bovendien is dat een privé onderneming. Maar zelfs dan mogen de eigenaars (net zomin als de discotheek eigenaars) een troep marokkaanse testosteronboys niet de toegang weigeren als ze een lidkaart willen betalen en binnen willen.

dat heet zoiets als "tolerante moeltiekoeltiekoeltoer" of zo.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#21 , 18 jul 2010 17:45

Het verplicht tonen van een Belgische ID (geen andere vorm van identificatie werd dus toegestaan) is natuurlijk discriminatie.
Mogen niet-belgen dan geweigerd worden op openbare recreatiedomeinen?
Wie spreekt van 'Belgische' ID ? Het staat iedere service vrij om zijn gebruikers te identificeren, en het staat de gebruiker vrij de service onder die voorwaarden te gebruiken. De reden van de nieuwe zwembad regel is vrij duidelijk. Ik zie ook geen reden waarom je uw ID niet zou willen tonen, of bij hebben. Het feit dat er geen uitzondering op de regel is, is voor mij het tegenbewijs van discriminatie.
de topicstarter wou haar invalidenkaart tonen en die werd NIET aanvaard als identiteitsbewijs. Daar gaat het hem in dit topic over dacht ik.

Niet over uw lidmaatschap in een parenclub. zonder lidkaart gaat ge daar volgens mij niet binnen geraken, en bovendien is dat een privé onderneming. Maar zelfs dan mogen de eigenaars (net zomin als de discotheek eigenaars) een troep marokkaanse testosteronboys niet de toegang weigeren als ze een lidkaart willen betalen en binnen willen.

dat heet zoiets als "tolerante moeltiekoeltiekoeltoer" of zo.
Een parkeerkaart voor minder-validen is ook geen ID, de oude kaarten hebben geen foto en op de recente EU kaarten kan de foto al verouderd zijn.
De nieuwe EU kaarten zijn overigs voor onbepaalde duur.

Mijn echtgenoot heeft ook zo'n kaart en de bultenaar van de Notredam trekt beter op de foto van mijn man zijn parkeerkaart dan mijn man zelf!

Wat is uw punt nu eigenlijk?

Mariette
Berichten: 2507

#22 , 18 jul 2010 17:53

ik heb het nergens over, behalve over het topic onderwerp: "recreatiedomein en paspoort" en of dat domein mag eisen dat iemand zijn PASPOORT (Belgische identiteitskaart) toont of anders de toegang wordt ontzegd.

Volgens mij mag dat niet, vermits het een openbaar domein is, en zelfs indien het privaat is mag men geen mensen weigeren op basis van afkomst meen ik. (en dus evenmin omdat men geen belgische ID kaart kan te voorschijn toveren).

Het gaat hier helemaal niet over een invaliditeitsparkeerkaart. Misschien even het draadje lezen?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#23 , 18 jul 2010 18:21

ik heb het nergens over, behalve over het topic onderwerp: "recreatiedomein en paspoort" en of dat domein mag eisen dat iemand zijn PASPOORT (Belgische identiteitskaart) toont of anders de toegang wordt ontzegd.

Volgens mij mag dat niet, vermits het een openbaar domein is, en zelfs indien het privaat is mag men geen mensen weigeren op basis van afkomst meen ik. (en dus evenmin omdat men geen belgische ID kaart kan te voorschijn toveren).

Het gaat hier helemaal niet over een invaliditeitsparkeerkaart. Misschien even het draadje lezen?
Als een plaats openbaar is dan mag de overheid, die het openbare domein uitbaat, ook de identiteit controleren van wie daar komt.
De parkeerkaart doet er weldegelijk toe want poster wilde haar ID aantonen via die kaart en dat kan imho niet omdat de oude kaarten geen foto hebben en de nieuwe kaarten een levenslange duur hebben waardoor de foto kan afwijken.

Mariette
Berichten: 2507

#24 , 18 jul 2010 18:33

Als een plaats openbaar is dan mag de overheid, die het openbare domein uitbaat, ook de identiteit controleren van wie daar komt.
De parkeerkaart doet er weldegelijk toe want poster wilde haar ID aantonen via die kaart en dat kan imho niet omdat de oude kaarten geen foto hebben en de nieuwe kaarten een levenslange duur hebben waardoor de foto kan afwijken.
dus U bedoelt dat mensen zonder belgische ID kaart de toegang tot provinciale recreatiedomeinen kan worden geweigerd?
op basis van wat? van etnische afstamming? nationaliteit? of gewoon kleurtje? of.... handicap??

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#25 , 18 jul 2010 19:24

Als een plaats openbaar is dan mag de overheid, die het openbare domein uitbaat, ook de identiteit controleren van wie daar komt.
De parkeerkaart doet er weldegelijk toe want poster wilde haar ID aantonen via die kaart en dat kan imho niet omdat de oude kaarten geen foto hebben en de nieuwe kaarten een levenslange duur hebben waardoor de foto kan afwijken.
dus U bedoelt dat mensen zonder belgische ID kaart de toegang tot provinciale recreatiedomeinen kan worden geweigerd?
op basis van wat? van etnische afstamming? nationaliteit? of gewoon kleurtje? of.... handicap??
Mariette...nu al last van de warmte, te lang in de zon gezeten of zo?

Ik zeg toch niet dat men een Belgische ID moet hebben...ik zei alleen dat een overheid die een openbaar domein uitbaat de ID mag controleren...of men nu een Belgische/Franse/Nederlandse of een Argentijnse pas kan voor leggen is het toch niet het probeem, zolang men maar zijn ID kan voorleggen.

Zoek toch eens geen spijkers op laag water!

Mariette
Berichten: 2507

#26 , 18 jul 2010 19:30

Sinds wanneer moeten vreemdelingen hier in Belgie verplicht rondlopen met hun paspoort op zak?
We stonden aan te schuiven in de rij, op het raampje hing al iets omhoog van dat je je paspoort moet laten zien om binnen te mogen. Ik had de mijne thuis vergeten... toen we aan de kassa stonden zei de dame dat ik niet binnen mocht als ik mijn pass niet liet zien. Ik heb ze dan gevraagd of het ook goed was als ik mijn gehandicaptenkaart zou laten zien (die lag in de auto). Ze ging het vragen aan haar baas, die kwam erbij en die zei het ook : zonder je pass te laten zien mag je niet binnen.

Wat ik me dan afvraag is : mogen mensen die aan de kassa staan van een recreatiedomein (ook al is het van de provincie Antwerpen) zomaar van de bezoekende klanten 'eisen' dat ze hun paspoort laten zien als ze willen komen zwemmen?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#27 , 18 jul 2010 19:55

Sinds wanneer moeten vreemdelingen hier in Belgie verplicht rondlopen met hun paspoort op zak?
Mariette, kruip in uw bed, je hebt een slag van de molen gekregen of wel heb je teveel alcohol in uw bloed!
Morgen kunnen we verder praten!

Draad is tijdelijk gesloten tot Mariette bekomen is van haar zonneslag/alcoholintoxicatie!

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#28 , 19 jul 2010 10:24

Mariette, al bekomen van uw zonneslag/alcoholintoxicatie?
Ja? Dan hoop ik om iets minder agressieve antwoorden te mogen lezen!

Terug naar “Praat café”