AS zorgpremie - nooit kennisgeving door BPost, wel boete?!

lawst
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

AS zorgpremie - nooit kennisgeving door BPost, wel boete?!

#1 , 14 jan 2025 12:08

We ontvingen nooit een kennisgeving van een aangetekend schrijven door BPost (geen bericht en niet aanbellen) dat mijn partner een zorgpremie diende te betalen of een boete riskeerde. (dit was ook zo voor 2 andere brieven die aangetekend waren en blijkbaar teruggestuurd zijn en de 3de die we ontvingen omdat die er nog lag toen we kloegen over de 2de brief waarvan we geen bericht ontvingen). Als eerste kennisgeving over Vlaamse Zorgpremie aan haar staat er al dadelijk een boete van 250 € bij.
De Vlaamse Zorgkas en VSB boete blijven nog steeds een boete eisen van 250 euro boven op het bedrag van 174 euro (2022, 2023, 2024).. terwijl er zowel door de mutualiteit als Zorgkas zelf nooit enige kennisgeving is gebeurd in die jaren voordien. Voor 2022 erkennen ze dat er nooit een brief gestuurd is in 2022, maar dan in 2023 .. naar een fout adres. Voorlopig krijgen we van VL Zorgkas enkel een knipsel in een word-bestand, met als 2 knipsels apart in 1 Word file: de tracker code, en daaronder een scan van een stempel met en datum geplakt (dat kan uit gelijk welke andere brief geplakt zijn. Ook haar burgerprofiel bevat geen enkele info hierover.

BPost erkent hun fouten bij deze brieven maar sluiten de klacht zomaar af zonder antwoord. In hun systeem zien ze een andere postbus dan ons postbusnummer schreef een medewerker ons. Onze klacht over een ander AS wordt gewoon sec beantwoord Dit dossier is dus afgesloten en de nodige stappen zijn ondernomen om dit te vermijden naar de toekomst toe."
Ze lieten wel weten: "soms kan de automatische sortering de adressen niet goed lezen en zien we soms andere gegevens." "Dat is inderdaad heel vervelend en niet correct verlopen. Hiervoor werd de postbode dus aangesproken.". "De postbode werd ondertussen aangesproken in je vorig dossier"

"zijn de afzenders in 2024 van een aangetekend schrijven op de hoogte gebracht van het feit dat ik als bestemmeling nooit kennis werd gebracht van enig aangetekend schrijven?"
Antwoord BPost : "Deze personen hebben deze brieven terug ontvangen inderdaad."

Zijn er nog mensen die mensen kennen die hier last van hebben?

in september 2023 schreef ik per email de Vlaamse Zorgkas aan met als titel "Kan ik een nieuw overschrijvingsformulier van de Vlaamse Zorgkas krijgen?" met vermelding van onze beide rijksregisternummers. (nadat ik een reminder kreeg met zorgpremie email dat daar een brief in vastzat voor mezelf, en ik niet meer kon inloggen in mijn eigen burgerprofiel. De gemeente had onwettig mijn chip had gede-activeerd, maar dat kwam ik pas maanden later te weten)
Dit verzoek werd tot heden nooit beantwoord.
Aan de mutualiteit vroegen we per email in september 2024 of er nog facturen dienden betaald te worden. We kregen niets doorgestuurd en geen enkel negatief bericht.
Als de Vlaamse Zorgkas en de mutualiteit zelf verzoeken tot betalingen saboteert door niet eens te beantwoorden, waarom claimt men dan later nog een extra boete terwijl ze beide zelf in de fout gingen?

mava105

#2 , 14 jan 2025 16:36

Als je uw gelijk wil halen tegen Bpost, zal je een advokaat moeten raadplegen, en mogelijk een procedure opstarten.
Probeer eens uw naam duidelijk op uw brievenbus te zetten, en niet enkel het busnummer

lawst
Topic Starter

#3 , 14 jan 2025 17:12

Als je uw gelijk wil halen tegen Bpost, zal je een advokaat moeten raadplegen, en mogelijks een procedure opstarten.
Probeer eens uw naam duidelijk op uw brievenbus te zetten, en niet enkel het busnummer
Onze namen staan superduidelijk op de brievenbus evenals het huisnummer!

Reclame

GB2702

#4 , 15 jan 2025 11:54

TS heeft aan de mutualiteit om inlichtingen gevraagd betreffende openstaande facturen Dus zomaar verwijten dat de TS in fout is gegaan klopt niet.

"Aan de mutualiteit vroegen we per email in september 2024 of er nog facturen dienden betaald te worden. We kregen niets doorgestuurd en geen enkel negatief bericht.
Als de Vlaamse Zorgkas en de mutualiteit zelf verzoeken tot betalingen saboteert door niet eens te beantwoorden, waarom claimt men dan later nog een extra boete terwijl ze beide zelf in de fout gingen?"

lawst
Topic Starter

#5 , 28 jan 2025 20:08

Heeft u al eens in uw e-box gekeken?
Deze e-box was niet geactiveerd. BPost heeft erkend dat de scanner een ander huisnummer aangaf en dat de postbode het in de foute brievenbus heeft gestoken zonder aan te bellen.

Onze mutualiteit beheert niet de zorgkas voor haar, voor mij wel. Ik had een jaar eerder aan de zorgkas per email zelf gevraagd ons de eventuele te betalen zorgpremie te communiceren (nadat we verhuisd waren). Hierop werd nooit geantwoord door de Vlaamse Zorgkas.

lawst
Topic Starter

#6 , 28 jan 2025 20:22

U weet dat u een zorgpremie verschuldigd bent. Uw ziekenfonds heeft u hierover ingelicht zowel via tijdschriften als via pamflets die ze regelmatig toesturen. U had zich ook zelf spontaan kunnen melden. Ik denk niet dat u BPOST in deze ook maar iets kan verwijten. U bent in de fout gegaan, niet BPOST. Uw bent bij uw de zorgkas beheerd door uw ziekenfonds aangesloten tenzij u dit expliciet geweigerd hebt.
Die schijn van victim blaming zal ik voorlopig maar kaderen als foute voorbarige deductie. Er zijn genoeg andere soortgelijke gevallen bekend op dit forum over net hetzelfde issue.

De mutualiteit stuurt haar geen brieven stelt de Zorgkas. Ze zou rechtstreeks bij de zorgkas aangesloten zijn.

We wisten dit niet, omdat mijn partner niet werkt (wegens zwangerschap en baby) en geen integrale jaren in Vlaanderen gedomicilieerd was en er op de website enkel sprake is van 1 januari toestand. En we ook geen enkele brief ontvingen voordien.
We hebben een jaar daarvoor gemeld dat we de eventueel te betalen zorgpremies wensten te ontvangen en vroegen of we met een andere rekeningnummer mogen betalen. De Vlaamse Zorgkas heeft op onze email nooit geantwoord.
De Zorgkas erkent zelf al dat ze het eerste jaar vergeten zijn een brief te sturen voor haar. Als men het eerste jaar niet ontvangt is er een precendent dat men dit 2de jaar ook niet zal ontvangen.
De zorgkas erkent ook dat ze voor mezelf vergeten zijn de Zorgpremie 2024 te communiceren in mijn ebox.
De Zorgkas vermijdt op heden een foto van de hele enveloppe te sturen voor het aangetekende schrijven dat we nooit ontvingen of hoogte van konden hebben.

BPost erkent zelf dat de postbode een uitbrander kreeg (na mijn klacht over een andere aangetekende brief) omdat hij het foute nummer van de scanner (een ander nummer dan ons huisnummer) volgde bij elk aangetekend schrijven. Dit wil zeggen dat hij zelf bekende ook bij andere aangetekende brieven dezelfde fout maakte. Toen ik ook deze brief vermelde, herhaalde BPost zelf dat die uitbrander voor beide brieven voor fouten op aparte data gebeurd is.
Laatst gewijzigd door lawst op 28 jan 2025 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.

lawst
Topic Starter

#7 , 29 jan 2025 15:29

Misschien eerst eens uitleggen en kenbaar maken bij welke zorgkas u zelf bent aangesloten en bij welke zorgkas uw vriendin is aangesloten.
Beide de Vlaamse zorgkas (op heden)
Laatst gewijzigd door lawst op 29 jan 2025 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

lawst
Topic Starter

#8 , 03 feb 2025 16:55

Ofwel ben je aangesloten bij de Vlaamse Zorgkas, ofwel bij de zorgkas van de mutualiteit. Ik raad u aan om een chronologische weergave te maken van uw interventies bij de Vlaamse Zorgkas, gezien u aangeeft dat u bent aangesloten bij de Vlaamse Zorgkas. De gegevens van de Vlaamse Zorgkas kan u raadplegen via mijn burgerprofiel. Misschien toch eens alles consulteren via de geëigende weg, mogelijk dat u toch een fout heeft gemaakt?
Ik stuur aan Vlaamse Zorgkas "Ik vraag u een recto-verso scan of foto van de enveloppe van de brief die in augustus 2024 aangetekend naar ons adres zou verstuurd zijn. Ik kon moeilijk een brief afhalen waarvan ik het bestaan niet vanaf wist. Er werd geen bericht achtergelaten in onze brievenbus."

In plaats van een foto te sturen van de teruggekeerde brief met tracker, stuurt men het vage:
"U kan klacht indienen bij de post als u denkt dat u de brief niet gekregen hebt door een gebrekkige dienstverlening bij de post. Enkel met een officiële verklaring van Bpost, waaruit blijkt dat u de brief niet ontvangen hebt door een gebrekkige dienstverlening in uw buurt in de periode van het aangetekend schrijven, kan uw dossier worden herbekeken. Zonder zo’n verklaring moeten wij ervan uitgaan dat u de brief hebt gekregen. Wij hebben immers de wet gevolgd die zegt dat wij u moeten verwittigen met een aangetekende brief. Iedere burger wordt bovendien bij wet verantwoordelijk geacht voor de correcte opvolging van zijn/haar briefwisseling."

Waarom weigert men een foto te sturen van de enveloppe? Is dit afdwingbaar in het kader van openbaarheid van bestuur? Het lijkt me ook niet tegenstelbaar als men geen enkel bewijs levert.
De Geschillencommissie v/h groeipakket, stuurde me deze foto wel door, en daarmee kon ik klacht indienen bij BPost waaruit bleek dat deze andere aangetekende brief nooit werd aangeboden aan ons adres door erkende systematische fouten van de postbode en falende BPost scanner.

lawst
Topic Starter

#9 , 03 feb 2025 21:45

in Burgerprofiel van de pedante, onterechte poging tot 250 euro boete per persoon zonder kennisgeving zit helemaal niets over Zorgpremie, 0/10 voor Vlaamse Zorgkas

lawst
Topic Starter

#10 , 04 feb 2025 13:04

Zijn er nog mensen die mensen kennen die hier last van hebben?
Bpost is al enige jaren totaal onbetrouwbaar inzake postbedeling
Inclusief aangetekende brieven
Tijdens corona periode is dat helemaal ontspoord

Maar voor de overheid-aandeelhouder is er natuurlijk "geen probleem"
Voor hen bepaalt de verzenddatum wanneer u het AS ontvangen hebt ... zelfs al is dat nooit bij u besteld
De beurswaarde van BPost is sinds 2018 van 28.12 EUR naar 1.83 EUR (heden) ingestort omdat ze geen enkele service goed doen.
De postzegel kost ging van 0,84 (2018) naar 1,53 (2025).
De huidige peperdure CEO zal daar niets aan verbeteren. BPost experimenteert al maanden met een AI scanner die huisnummer heel frequent verkeerd weergeeft in de app en de tracker.
BPost gaf toe dat er niet eens werd aangebeld en het kaartje in de verkeerde bus werd gedeponeerd. Maar dat interesseert de overheid niet. Men zal en moet die 250 euro op erg dreigende wijze komen halen met een deurwaarder op kosten van het slachtoffer en de belastingbetaler!

Lanox

#11 , 04 feb 2025 13:23

In #12 lees ik dat een officiële verklaring van BPost voldoende zou zijn om uw probleem om te lossen. Aangezien BPost toe geeft dat er één en ander verkeerd is gelopen, waarom vraagt u hen niet gewoon om dit ook officiëel te verklaren? Hoe en waarom het verkeerd gelopen is wordt niet gevraagd.

lawst
Topic Starter

#12 , 04 feb 2025 20:29

In #12 lees ik dat een officiële verklaring van BPost voldoende zou zijn om uw probleem om te lossen. Aangezien BPost toe geeft dat er één en ander verkeerd is gelopen, waarom vraagt u hen niet gewoon om dit ook officiëel te verklaren? Hoe en waarom het verkeerd gelopen is wordt niet gevraagd.
de vraag is ; wanneer is het officieel? wat maakt het officieel? is het antwoord officieel genoeg?

Lanox

#13 , 04 feb 2025 23:19

Vraag dat aan de zorgkas. U moet enkel postbode spelen.

Terug naar “Praat café”