Over een waterfactuur

justice speaker
Topic Starter
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

Over een waterfactuur

#1 , 28 mei 2023 09:20

Ik heb een vraag gehad van een ouder koppel die wel erg in de problemen zit met zijn waterfactuur. Zij wonen in een woning met 2 appartementen maar met een gezamenlijke hoofwatermeter en 2 afzonderlijke tussen watermeters . De afrekening word opgemaakt door de eigenaar die weigert de nodige bewijsstukken voor te leggen en meer dan 6 € berekent per m3. Mijn vraag is; Is er iemand die weet waar men met dergelijk probleem terecht kan, of misschien iemand die een voorbeeld van de juiste berekening kan maken. Mvg
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

LYNX XX
Berichten: 2496
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2023 11:02

In de eerste plaats een kopie van de waterfactuur eisen van de eigenaar.
Verdeel het totale factuurbedrag volgens verbruik van de individuele watermeters.

Indien eigenaar geen kopie wil bezorgen, eentje opvragen bij de watermaatschappij.
Juist adres + klantnr. + watermeternr. + naam eigenaar ( en mogelijk zijn adres indien elders ).

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 mei 2023 12:44

Ik heb een vraag gehad van een ouder koppel die wel erg in de problemen zit met zijn waterfactuur. Zij wonen in een woning met 2 appartementen maar met een gezamenlijke hoofwatermeter en 2 afzonderlijke tussen watermeters . De afrekening word opgemaakt door de eigenaar die weigert de nodige bewijsstukken voor te leggen en meer dan 6 € berekent per m3. Mijn vraag is; Is er iemand die weet waar men met dergelijk probleem terecht kan, of misschien iemand die een voorbeeld van de juiste berekening kan maken. Mvg
Vrederechter

Het is verboden winst te maken op dergelijke doorrekeningen.



Anderzijds vrees ik dat dat ouder koppel niet helemaal meer "mee" is met de prijs van het water ... en afvoer ervan

Ook vanaf 30 m3 plus 30 m3 per bewoner betaal je nog meer


Tariefoverzicht & berekening

https://www.vmm.be/water/waterfactuur/p ... #section-1

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 mei 2023 12:52

Ter verdere info :

https://www.vmm.be/water/waterfactuur/w ... uishoudens

"De gemiddelde waterfactuur van een doorsneegezin is gestegen van 90 euro in 2000 tot 442 euro in 2023."

Nagenoeg verVIJFvoudigd dus ...

LYNX XX
Berichten: 2496
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2023 13:00

TS zeer nuttige link van @Inazuma
€6.00 per m3 kan de prijs zijn all in ( zie de extra kosten in de waterfactuur = link )
Water is niet meer gratis.

justice speaker
Topic Starter
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2023 13:44

bedankt alvast voor de gegeven informatie, de mensen zijn aangesloten bij waterlink en ik zie dat de tarief voor 2023 Water-link basis € 1,6289 comfort € 3,2578 dus dat kan moeilijk meer dan 6 € zijn over het gehele verbruik van 04/02/2022 tot 03/02/2023
Maar weet er soms iemand de juiste berekening bij een gemeenschappelijke watermeter?
Je kan online een calculator vinden maar dat is niet voor panden met meer dan 1 gezin en 1 wooneenheid, maar niet voor gemeenschappelijke watermeter.
Mvg
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

LYNX XX
Berichten: 2496
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2023 17:31

Eenvoudig : totaal bedrag waterfactuur : te verdelen volgens de twee waterverbruiken ( individuele meter ). Totaal factuur : totaal 2 meterverbruiken x individueel verbruik.

Aangerekende prijs door eigenaar = waterprijs per m3 + de kosten vermeld in de link van @Inazuma.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 28 mei 2023 21:28

bedankt alvast voor de gegeven informatie, de mensen zijn aangesloten bij waterlink en ik zie dat de tarief voor 2023 Water-link basis € 1,6289 comfort € 3,2578 dus dat kan moeilijk meer dan 6 € zijn over het gehele verbruik van 04/02/2022 tot 03/02/2023
Je vergeet wel de afvalwaterbijdrage ... en de vaste vergoedingen

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 28 mei 2023 21:29

Eenvoudig : totaal bedrag waterfactuur : te verdelen volgens de twee waterverbruiken ( individuele meter ). Totaal factuur : totaal 2 meterverbruiken x individueel verbruik.
Nope

Hangt ook af van het aantal bewoners per betrokken wooneenheid

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 29 mei 2023 14:13

Kunnen ook nog kraan hebben i wat dan het gemene deel is vb voor gang en straat.
Hebben dat zo opgelost in een vme die bestond uit naast elkaar gebouwde blokken.
Dus met algemene gemene delen ( ondergrondse garage = onder alles )en gemene delen tussen A en B en tussen B en C qua aansluitingen maar ook water.
Iedereen eigen tussenmeter. Schakelde zo al veel gebruikers en weinig gebruikers verschillen uit. Lofts hadden zo minder te betalen woonde één of twee personen maar waren even groot als twee appartementen met resp. 1 - 2- 3 of 5 personen.
men had dan nog de kraantjes in garagecomplex en kraantje bij blok B aan straatzijde. die door gebruikers garages (niet allemaal eigenaars) en poetsdienst binnen en buiten gebruikt werden. Daar werden quotiteiten voor gebuikt.
Was niet zaligmakend maar toch een 'iets' rechtvaardigere afrekening.

justice speaker
Topic Starter
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 mei 2023 07:54

Bedankt allemaal, spijtig dat ik ook hier de correcte verdeelsleutel niet kan vinden. Ze zullen in elk geval uw raad volgen en naar Water-link gaan met hun papieren.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”