Trouwen vs. Samenlevingscontract

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

Trouwen vs. Samenlevingscontract

#1 , 11 jan 2023 00:17

Trouwen met 2 personen is niet toegestaan.

Maar hoe zit het met een Samenlevingscontract?

Valt dat te combineren met een huwelijk? Is het mogelijk om er meer dan 1 tegelijk af te sluiten?

eylis
Berichten: 8825

#2 , 11 jan 2023 11:16

Het ene sluit het andere wettelijk uit. Dus neen. Als u een vrouw bent, kan u verhuizen naar Zuid-India of Zuid-China (de Todo en de Moshua) waar u meerder mannen kan huwen. Als u een man bent, kan u verhuizen naar een land met een islamitische wetgeving waar u desgewenst wettelijk 4 vrouwen kan huwen.

Let wel: dat betekent bij wet vastgesteld: dat u elke vrouw hetzelfde zal moeten kunnen geven: een huis, een huishouding en evenveel voldoende middelen om uw vrouwen en vele kinderen te onderhouden.

De hedendaagse moslima laten in het huwelijkscontract precies opnemen wat die levensstandaard dan wel moet inhouden en hoeveel de bruidsschat moet bedragen (gemiddeld zo'n 3000 euro, maar meestal meer) . Indien u zich hier niet aan houdt, kunnen uw vrouwen u voor de rechtbank dagen en daar kan u streng voor bestraft worden.
Een voorbeeldig polygamist begint al jong hard te werken en te sparen :-)

bosprocureur
Berichten: 6836

#3 , 11 jan 2023 11:31

:)
Alle gekheid op een stokje, worden dergelijke huwelijken, in het buitenland wettelijk afgesloten, hier normaal ook erkend ?

Reclame

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

#4 , 11 jan 2023 11:52

In deze tijden van polyamorie wordt het mss. tijd om polygamie wel toe te staan hier. ;-)

eylis
Berichten: 8825

#5 , 11 jan 2023 11:58

@bosprocureur: Neen, die worden hier niet erkend. Alleen het eerste afgesloten huwelijk wordt hier erkend.

Bij de oldscool mormoonse polygamisten in de Amerikaanse bijbelgordel is overigens enkel het eerste huwelijk wettelijk geregistreerd en de volgende "huwelijken" zijn enkel geloofsverbintenissen met "onderlinge instemming" van alle partijen (dus ook de eerste vrouw :-) .

De kinderen uit die geloofsverbintenissen dragen wel de naam van de vader. Het is overigens pas onlangs dat de strafbaarheid van mormoonse polygamische verbintenissen in Utah (bijbelgordel) is geschrapt.
Het was immers een beetje eigenaardig: de polygamisten zijn immers maar wettelijk getrouwd met 1 vrouw. De andere verbintenissen zijn niet geregistreerd en met onderlinge "instemming" van de eerste vrouw. Dus kan het wettelijk niet echt als strafbaar bestemd worden.

eylis
Berichten: 8825

#6 , 11 jan 2023 12:01

@African U maakt een denkfout: polygamie is niet verboden hoor. U doet maar.
Als u echte wettelijke rechten aan uw respectievelijke partners wil geven, hoeft u geen groepshuwelijkcontract. Dat kan u anders regelen.
Dan start u toch gewoon een commanditaire vennootschap op. Daar bepaalt u alle rechten en plichten van iedereen tov iedereen en klaar is kees.
Begin maar al te sparen.

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

#7 , 11 jan 2023 17:32

@eylis
Waar is de romantiek daarin?

eylis
Berichten: 8825

#8 , 11 jan 2023 18:24

Een huwelijk of een samenlevingsovereenkomst is strikt genomen geen romantische aangelegenheid, maar in de eerste plaats een formele contractuele bevestiging die rechten en plichten verleent aan de contractanten. Daar is dat ooit voor uitgevonden (cfr Napoleon) Dat u dat romantisch vindt om een contract af te sluiten is geheel uw visie. sluit maar tig contracten af. Iedereen zal dat supperromantisch vinden....

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

#9 , 11 jan 2023 19:31

True... maar het ganse gegeven is voor mij voornamelijk romantisch. Ik zou anders geen nut hebben voor een huwelijk of voor een samenlevingscontract.

Er bestaan alternatieven genoeg voor, om nog maar te zwijgen over uitwegen. Het zal mss. een aantal zaken wat eenvoudiger maken, maar om een wiskundeleraar van vroeger te citeren: moeilijk gaat ook.

U mag gerust verbintenissen aangaan met jan & alleman... ik limiteer me tot die verbintenissen waar er een definieerbaar nut voor is.

eylis
Berichten: 8825

#10 , 11 jan 2023 20:17

U begrijpt wellicht mijn laatste post niet...ik heb het niet over mezelf. Met "iedereen" bedoel ik alle partijen (lees de verschillende partners waarmee u verbintenissen mee wil afsluiten) het zal me benieuwen of die "iedereen" dat ook supperromantisch vinden.

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

#11 , 11 jan 2023 23:28

Het is een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik vind het er bij horen.

Los daarvan was ik benieuwd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3782
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 jan 2023 18:35

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ghostwashington
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 feb 2023 10:30

Interessante discussie. Maar ik denk dat een meervoudig huwelijkscontract niet is toegestaan.

Terug naar “Praat café”