Roekeloos rijgedrag

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

Roekeloos rijgedrag

#1 , 13 okt 2021 00:08

Wat is eigenlijk wettelijk gezien de definitie van roekeloos rijgedrag? Het lijkt er op dat vooral overdreven snelheid hier een rol in speelt. Als er nu 1 ding is waar ik mij veel zwaarder aan erger in het verkeer is het het niet gebruiken van de richtingaanwijzer. Als je op een ringweg of een snelweg rijdt valt de tel gewoon niet bij te houden hoeveel mensen van rijvak wisselen zonder hun pinkers te gebruiken.
Dat je het een enkele keer eens vergeet, kan gebeuren... Maar als er ene voor mij rijd en constant zit te zigzaggen tussen rijstroken en dit elke doet zonder richting aan te geven begint er bij mij wel iets te koken.
Remlichten gaan automatisch bij het indrukken van het rempedaal. Al meerdere jaren dat auto's een lichtsensor hebben waardoor de dimlichten ook vanzelf activeren (al ben ik daar ook niet helemaal fan van. Overdag bij mistig weer werkt het niet).
Of je nu een auto van 1960 of 2021 hebt, richting aangeven moet je nog zelf doen. Maar sommigen zijn blijkbaar te lui om even met hun vingers die hendel op of neer te duwen.

Ik ben van mening dat het bewust niet gebruiken van een richtingaanwijzer ook roekeloos rijgedrag is. Ik ben zelf geen moto rijder maar juist voor die doelgroep heb ik het meeste schrik. Met een moto kun je wat vrijer bewegen tussen het verkeer. Op een moment dat je op je moto dan denkt "hier kan ik even tussen glippen" zul je zien dat je net in de dode hoek van ene zit die geen zin heeft om zijn linkerhand extra werk te laten verrichten. Moest die dat wel doen ben je tenminste gewaarschuwd dat de persoon voor je een manoeuvre gaat uitvoeren en kan je daar op anticiperen.

Niet gebruiken van de richtingaanwijzer is nog steeds een 1e graads overtreding. Onmiddellijke inning van 55 euro. Maar de pakkans is zo klein. Justitie is zo gefixeerd op snelheid dat ik het gevoel heb dat dit gewoon amper prioriteit heeft.

Net hetzelfde met de dimlichten. Vorige dagen was er veel mist in de ochtend, Hoeveel voertuigen ik niet gezien heb die totaal zonder licht aan reden. Of in het donker rijden met alleen dagrijlichten. Als bestuurder mag je niet vertrouwen op automatische lichten. Maar ook op dat punt is de pakkans zo goed als nihil. Boete voor zonder dimlicht rijden is 174 euro. Maar als ik zie hoeveel er rond rijden zonder dimlichten op het moment dat ze echt wel aan moeten is het weeral duidelijk... Pakkans is zero! Terwijl dat ook een vorm van roekeloosheid is (zei het meestal onbewust)

Naar mijn mening moeten er gerichtere controles hier op gebeuren. Maar of dat er ooit gaat in zitten?

Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 13 okt 2021 09:51

Tja …. Belgen blijven nu eenmaal Belgen ….

NB. Ik gebruik m n pinkers en mistlichten correct !

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 okt 2021 11:42

Wat is eigenlijk wettelijk gezien de definitie van roekeloos rijgedrag?
Onbestaande ...
Ik ben van mening dat het bewust niet gebruiken van een richtingaanwijzer ook roekeloos rijgedrag is.
Weinigen zullen uw stelling volgen als dat het enige is ...

Als er ook nog gevaarlijke richtingsveranderingen / rijstrookwissels bij komen , kan het onder roekeloos rijgedrag gaan vallen.

Reclame

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2021 14:34

Het is een frustrerend iets, toen ik net mijn rijbewijs had volgde ik ook netjes de regels, richtingsaanwijzers voor wat hoort, snelheidsregels, …

Maar terwijl je zelf constant richtingen aangeeft, heb je dan eentje die je de ganse weg laat wachten omdat ie zijn pinkers niet gebruikt, gebeurt meerdere keren tot je zegt ‘enfin, ik doe het zelf ook niet meer.’

Of van die bestuurders die het moment dat ze inslaan het pinkers aanzetten………..

Rij je dan netjes de snelheidslimiet in de bebouwde kom, begint er wel een bmw of volkswagen in uw gat te rijden

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 22 okt 2021 14:39

"Rij je dan netjes de snelheidslimiet in de bebouwde kom, begint er wel een bmw of volkswagen in uw gat te rijden"

Dat moet pijnlijk zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2021 15:06

"Rij je dan netjes de snelheidslimiet in de bebouwde kom, begint er wel een bmw of volkswagen in uw gat te rijden"

Dat moet pijnlijk zijn.
Misschien niet netjes maar als de auto al op de snelheidslimiet rijdt en er komt ene tailgaten zet ik de cruisecontrol eventjes 5 km/u trager. Niets grappiger dan de frustraties die zich ontwikkelen over 1 minuut sneller/trager op uw locatie zijn bij sommige mensen.

lukasi
Berichten: 1139

#7 , 22 okt 2021 18:38

noemen ze dat niet uitdagen ?

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 okt 2021 09:59

noemen ze dat niet uitdagen ?
Tailgaten? Dat is uitdagen, klopt

Terug naar “Praat café”