Rijbewijs B /BE

pouly
Berichten: 279
Juridisch actief: Nee

Re: Rijbewijs B /BE

#16 , 27 dec 2020 12:25


En je mixt weer bepalingen ...

Het is 1155 MTM R5 + 2000 MTM aanhangwagen
Geen 1555 kg dus, maar 3155 kg MC / MTMS
(massa combinatie)
Ik las onderstaande reactie en trok waarschijnlijk te snel een conclusie. Hierin wordt toch gesproken over een MTM van 1000 kg die niet wordt bereikt en met 800 kg massa wel met de wagen zou mogen gesleept worden. Dat klopt dus niet?
Als de auto met een MTM van 2500 kg maar 800 kg effectieve massa mag trekken mag je er wel de caravan met een MTM van 1000 kg aankoppelen maar ze mag slechts 800 kg wegen. Deze gegevens zijn terug te vinden op de documenten van het trekkend voertuig.
En waarom zou deze niet kloppen. Lees onderstaand artikel maar eens goed na. Is wel maar een van de vele bepalingen maar ook een waarmee rekening moet gehouden worden.

Maximum Toegelaten (Sleepbare) Massa
Een aanhangwagen kan vaak meer gewicht aan dan je wagen feitelijk mag trekken. Stel dat je aanhangwagen 2000 kg aankan (Maximum Toegelaten Massa), maar je wagen mag maar 1400 kg trekken, dan moet je je aan dat laatste cijfer houden!

Die 1400 kg is in dit geval de maximaal toegelaten sleepbare massa (MTSM) die je wagen aankan. Dit cijfer vind je vaak in de boorddocumenten van je wagen. Wanneer je wagen gekeurd is als trekkend voertuig (wat verplicht is van zodra je wagen is uitgerust met een trekhaak), vind je de MTSM op het keuringsbewijs van je wagen terug. Dit geldt zowel voor een geremde aanhangwagen als een aanhangwagen die niet met een rem is uitgerust. Ook op het gelijkvormigheidsattest of het COC-attest kan je deze informatie terugvinden.

Als je wagen nog niet gekeurd is als trekkend voertuig of je vindt het cijfer niet onmiddellijk terug op de andere boorddocumenten, kan je de berekening ook zelf maken. Zoek het identificatieplaatje van je auto, je vindt het vaak terug in de vorm van een sticker op de binnendeur van je auto of op het plaatje onder de motorkap. Het eerste getal dat je ziet, is de maximaal toegelaten massa, MTM. Dit is de massa (gewicht) van een rijklaar voertuig zonder de chauffeur, passagiers en vervoerde goederen.

Het tweede getal dat je ziet is een groter getal. Het is de maximaal toegelaten massa van de sleep, MTMS. Dit is het gewicht dat je auto en een aanhangwagen (beide geladen met bestuurder, passagiers en goederen) samen maximaal mogen wegen. Trek vervolgens de MTM (het eerste getal) af van de MTMS (het tweede getal). De uitkomst is het gewicht dat je auto maximaal mag trekken, de maximaal toegelaten sleepbare massa, of MTSM.

Wanneer dit een getal van meer dan 750 kg betreft, moet de aanhangwagen wel uitgerust zijn met een rem.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#17 , 27 dec 2020 16:24


Maximum Toegelaten (Sleepbare) Massa
Een aanhangwagen kan vaak meer gewicht aan dan je wagen feitelijk mag trekken. Stel dat je aanhangwagen 2000 kg aankan (Maximum Toegelaten Massa), maar je wagen mag maar 1400 kg trekken, dan moet je je aan dat laatste cijfer houden!


Nu weet ik het echt niet meer.

Ik heb een geremde Anssems aanhangwagen, 400 kg leeggewicht en MTM van 2000 kg
Ik heb 3 wagens met een trekhaak.
Renault R5 (mag 650 kg geremd slepen)
Alfa Romeo 159 JTDs (mag 1450kg geremd slepen)
Mercedes Vito 2.3 TD ( mag 2000 kg geremd slepen)

Wat kan met welke wagen?

Sirkii
Berichten: 5819

#18 , 27 dec 2020 18:08

R5 mits tot 650 kg op de weegschaal. Alfa mits tot 1450kg op de weegschaal. Vito tot 2000 kg.

Let wel : de drie wagens moeten verzekerd zijn voor een aanhangwagen met MTM 2000 kg. Ook moeten de trekhaken gekeurd zijn voor meer dan 750kg.

Reclame

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#19 , 28 dec 2020 08:46

R5 mits tot 650 kg op de weegschaal. Alfa mits tot 1450kg op de weegschaal. Vito tot 2000 kg.

Let wel : de drie wagens moeten verzekerd zijn voor een aanhangwagen met MTM 2000 kg. Ook moeten de trekhaken gekeurd zijn voor meer dan 750kg.
De trailer draagt een eigen nummerplaat en heeft een eigen verzekering. Is dat evenwaardig?
Blijven nog de keuringen voor de trekhaak over. Dat ga ik toch even nakijken.

Dan nog even voor alle verwarring te vermijden (trekhaak keuring nog even ter zijde) ,
de R5 mag de trailer trekken met een lading van 250 kg, de Alfa 1050 en de Vito 1600kg.
Is technisch bekeken ook logisch.

lukasi
Berichten: 1453

#20 , 28 dec 2020 09:05

Je houdt geen knijt rekening met het volume van dat vliegtuigje.
Dat is een zeil en pakt wind, als je daar een wagentje voor zet dat amperkes iets meer weegt dan lig je omver.
Denk dat je best eens gaat horen naar de technieken en goede laadpraktijken van aanhangwagens want het draait niet alleen om wat mag er volgens de dokumenten geladen worden maar ook hoe en wat wordt geladen.
Je moet rekening houden met onder andere zwaartepunt van de lading, positie van de lading ten opzichte van de as(sen) , vastleggen techniek en hoe van de lading, wind en noodstop.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#21 , 28 dec 2020 12:05

Je houdt geen knijt rekening met het volume van dat vliegtuigje.
Dat is een zeil en pakt wind, als je daar een wagentje voor zet dat amperkes iets meer weegt dan lig je omver.
Denk dat je best eens gaat horen naar de technieken en goede laadpraktijken van aanhangwagens want het draait niet alleen om wat mag er volgens de dokumenten geladen worden maar ook hoe en wat wordt geladen.
Je moet rekening houden met onder andere zwaartepunt van de lading, positie van de lading ten opzichte van de as(sen) , vastleggen techniek en hoe van de lading, wind en noodstop.
We moeten wel beginnen met wat wettelijk mag en niet mag. Wat de wetgever zegt over vervoer van pluimgewichten met een groot oppervlak weet ik eigenlijk niet. Nu, enkele post's eerder had ik al gemeld dat ik de mening zou vragen van mensen die gewoon zijn om zulke vliegtuigjes te verplaatsen.

Als het je wat gerust kan stellen, het zijn niet de eerste ritten die ik met aanhangers en vracht ga uitvoeren.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#22 , 28 dec 2020 15:38

Misschien alles toch eerst aftoetsen met de belastingen anders ben je stof aan het verzamen voor een tweede boek, met als titel hoe stoot een ezel zich geen tweede keer aan dezelfde steen? :lol: :lol: :lol:
En, heb je ook info over het onderwerp?

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#23 , 28 dec 2020 15:54

3° is dus wat echt de beperking geeft ...
En afhankelijk van hoe de massa's in de papieren staan ...
Wie zei er ook weer dat er geen verwarring mogelijk is? :)

Ik heb uw link gelezen en herlezen en weet niet of ik het helemaal snap.
Ik versta er uit dat Sirkil het bij het rechte eind heeft.

Even nog een kijken hoe het met de verzekering zit. Is de verzekering van de aanhangwagen voldoende of dient er wat extra via de verzekering geregeld te worden.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#24 , 28 dec 2020 16:12

Is niet nodig in cafépraat. Vandaar dat ik dit straatje ook zo veel probeer te vermijden. Hier kan je "hilarische" boeken over schrijven. Geen enkele juridische waarde.
Kunnen we het een beetje normaal houden?
Laatst gewijzigd door Jo Daeseman op 28 dec 2020 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#25 , 28 dec 2020 16:36

Ook iets waar ik tot op heden niet stil bij heb gestaan,

https://www.verzekeringen.be/verzekerin ... gen-belgie

"Zodra een aanhangwagen aan een trekkend voertuig wordt gekoppeld, dan is het de verzekering van het trekkend voertuig die de dekking op zich neemt ongeacht het gewicht van de aanhangwagen. Is de aanhangwagen echter losgekoppeld, dan moet deze zelf voorzien in de dekking burgerlijke aansprakelijkheid voor zover je daartoe verplicht bent."

Er wordt gesproken over een aanhangwagen ongeacht het gewicht. Ik heb even de documenten nagekeken en er zit wel degelijk een verzekeringspolis voor de aanhangwagen tussen. Is deze polis dan enkel van toepassing als de aanhangwagen is losgekoppeld / achterblijft op de openbare weg?

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#26 , 28 dec 2020 22:19

Bedankt voor alle berichten, ik denk dat hier veel mensen een hoop uit zullen leren.
Voor mij is het alvast een licht in het 'schemerdonker' geweest.

lohabra
Berichten: 1039

#27 , 30 dec 2020 09:40

Het rijbewijs Belgische of Europees geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen. Deze toelating word ook toegekend aan de houder van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B+E afgegeven vóór 1 mei 2013.

- samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;

Klopt .
Ik ben in bezit van B+E van voor 2013 , en heb een trekkend voertuig Categorie B van 2.950 kg en een oplegger van 4.500 kg . ( samen 12 meter lang , wat het maximum is voor een trekker met oplegger ) .
Het trekkend voertuig heeft een homologatie om 1000 kg te dragen , en de oplegger heeft een homologatie om 3.500 kg te wegen op zijn eigen assen .
Qua verkeerswetgeving val ik dan ook onder de type C voertuigen


Nope. De laatste zin klopt niet.

U bestuurt dan een combinatie van de categorie C1+E.
(dat u met uw rijbewijs B+E mag besturen vermits u uw B+E behaalde voor 01/05/2013)

De combinatie die u beschrijft, mag bestuurd worden met :
* een rijbewijs B, behaald voor 01/01/1989 (want dan pas is de categorie B+E ingevoerd, voordien bestond die categorie niet)
* een rijbewijs B+E, behaald vóór 1 mei 2013
* ofwel minstens een rijbewijs C1+E, (een rijbewijs C+E is uiteraard ook geldig voor C1+E)
*
( max. 90km per uur op snelwegen , géén derde rijvak gebruiken , niet inhalen bij regen , verkeersborden voor C voertuigen volgen , enz... )
Klopt, maar dat heeft op zich niks te maken met categorie rijbewijs, doch louter met de MTM van uw voertuig.
Vrijgesteld van tachograaf .
Op basis van waarvan ?

https://wegcode.be/secties/kb/766
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

freelance
Berichten: 2615

#28 , 31 dec 2020 21:16

Op basis van waarvan ?

https://wegcode.be/secties/kb/766
Ik was vroeger reeds vrijgesteld ( ondertekend document volgens EG 3820/85 ) , en kan mij nu beroepen op een van de talloze uitzonderingen op EG 561/2006
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Praat café”