30 km/u Brussels Gewest

Drone
Topic Starter
Berichten: 2333
Locatie: st-niklaas

30 km/u Brussels Gewest

#1 , 12 nov 2020 11:20

ik kom niet in brussel als ik het kan vermijden, maar ik stel mij toch enige vragen;

laatste tijd komt er op mijn FB tijdlijn berichten dat men in het Brussels Hoofdstedelijk gewest het hele grondgebied "zone 30" wilt maken (tenzij lokaal anders aangegeven).

het probleem stelt zich dat men daarvoor het bord F1a of F1B wilt gebruiken, wat in Belgie aanduid waar de bebouwde kom begint en waarin het artikel duidelijk staat dat de max snelheid 50km/u is (tenzij anders aangegeven met C43, zonaal bord, . . .).

[i]F1a en F1b. Begin van een bebouwde kom.
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.
Wanneer binnen een bebouwde kom een verkeersbord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgend kruispunt opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u;
Wanneer binnen een bebouwde kom een snelheidszone, een erf of een schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van de snelheidszone, het erf of de schoolomgeving opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u.
[/i]


als men naar het betreffend artikel kijkt waarin staat de het gehele grondgebied zone 30 is geworden, verwijst men nergens naar het bord F1a of F1b, straffer nog, ik lees dat men overal de C43 en de zonale borden gaat wegdoen en de bestuurders zich louter bij het binnenrijden van het brussels hoofdstedelijk gewest zich dient te baseren op het F1a of F1b bord.

11.1 Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2021. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 30 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.


met andere woorden, men gaat bijna nergens nog C43 of zonale borden zetten om snelheidsbeperkingen op te leggen (alleen als men sneller mag)


dit gaat toch serieus wat problemen geven en is toch grond om elke boete (voor zover men geen C43 of zonaal bord negeert) te betwisten?

er zijn bij mijn weten geen uitzonderingen voorzien in het artikel dat de borden F1a en F1b omschrijft

Inazuma
Berichten: 7026
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 nov 2020 15:24

Gewesten zijn bevoegd om de snelheden vast te leggen binnen & buiten de bebouwde kom.
Dus om Art 11 aan te passen

(BXL gaat buiten BBK overigens ook naar 70 - iets dat men zelden vermeldt ...)


Gewesten zijn niet bevoegd om de betekenis van Art 71 (aanwijzingsborden) aan te passen
Dat moet de federale minister van mobiliteit doen ...

Je krijgt dus 2 artikels in wegcode die wat anders stellen
1 dat stelt dat je 30 moet in BBK in BXL
1 dat stelt wanneer je weer 50 mag, ...


Als ze dat niet aanpassen, gaat het zever opleveren ...

Drone
Topic Starter
Berichten: 2333
Locatie: st-niklaas

#3 , 12 nov 2020 15:36

Gewesten zijn bevoegd om de snelheden vast te leggen binnen & buiten de bebouwde kom.
Dus om Art 11 aan te passen

(BXL gaat buiten BBK overigens ook naar 70 - iets dat men zelden vermeldt ...)


Gewesten zijn niet bevoegd om de betekenis van Art 71 (aanwijzingsborden) aan te passen
Dat moet de federale minister van mobiliteit doen ...

Je krijgt dus 2 artikels in wegcode die wat anders stellen
1 dat stelt dat je 30 moet in BBK in BXL
1 dat stelt wanneer je weer 50 mag, ...


Als ze dat niet aanpassen, gaat het zever opleveren ...

dat is waar ik dus voor vrees, de "zever" . . .

dat gewesten lokaal bevoegd zijn om bepaalde maatregelen te nemen, dat kan ik nog begrijpen, maar hier gaat het over een bord dat nationaal gebruikt word en dat algemeen gekend staat als "max 50km/u"

het lijkt mij raar dat een gewest dan zomaar gaat beslissen om lokaal aan een F1a en F1b een andere betekenis te geven terwijl dit hun bevoegdheid niet is . . .

Reclame

Inazuma
Berichten: 7026
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 nov 2020 17:59

het lijkt mij raar dat een gewest dan zomaar gaat beslissen om lokaal aan een F1a en F1b een andere betekenis te geven terwijl dit hun bevoegdheid niet is . . .
Dat is dus wat ze niet kunnen
Vandaar dat de federale minister het moet doen, maar VZVIW nog niet gedaan heeft


RvS had dit ook niet in de gaten bij hun advies, want Art 71.2 komt niet ter sprake

http://www.raadvst-consetat.be/dbx/advi ... 67.513%2F4


Wordt tijd dat ze of het ganse boeltje hier volledig splitsen, of die zever terugdraaien, en gewesten wetgevende bevoegdheid inzake verkeer afnemen.
Is een totale hutsepot aan het worden


Wallonië schrapt bvb plaatsen van voorrangsborden B15 in BBK als je de stopstreep of haaietanden kan zien ...
Het is echt regelen omwille van het regelen zelf aan het worden.

Drone
Topic Starter
Berichten: 2333
Locatie: st-niklaas

#5 , 12 nov 2020 21:35

het lijkt mij raar dat een gewest dan zomaar gaat beslissen om lokaal aan een F1a en F1b een andere betekenis te geven terwijl dit hun bevoegdheid niet is . . .
Dat is dus wat ze niet kunnen
Vandaar dat de federale minister het moet doen, maar VZVIW nog niet gedaan heeft


RvS had dit ook niet in de gaten bij hun advies, want Art 71.2 komt niet ter sprake

http://www.raadvst-consetat.be/dbx/advi ... 67.513%2F4


Wordt tijd dat ze of het ganse boeltje hier volledig splitsen, of die zever terugdraaien, en gewesten wetgevende bevoegdheid inzake verkeer afnemen.
Is een totale hutsepot aan het worden


Wallonië schrapt bvb plaatsen van voorrangsborden B15 in BBK als je de stopstreep of haaietanden kan zien ...
Het is echt regelen omwille van het regelen zelf aan het worden.

mja, ik zie de rechtszaken met betrekking tot snelheidsovertredingen al afkomen dan in brussel . . .

spijtig dat ze zoiets 'simpel' weer negeren en dat de gewone burger (ikke) dat wel opmerkt

Inazuma
Berichten: 7026
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 nov 2020 13:43

Dat krijg je als er knoeiers aan het werk zijn.

Blijkbaar geen één die eens naar de betekenis van bord F1 gaat kijken ...

lohabra
Berichten: 967

#7 , 14 nov 2020 12:23

het lijkt mij raar dat een gewest dan zomaar gaat beslissen om lokaal aan een F1a en F1b een andere betekenis te geven terwijl dit hun bevoegdheid niet is . . .
Dat is dus wat ze niet kunnen
Vandaar dat de federale minister het moet doen, maar VZVIW nog niet gedaan heeft


RvS had dit ook niet in de gaten bij hun advies, want Art 71.2 komt niet ter sprake

http://www.raadvst-consetat.be/dbx/advi ... 67.513%2F4
Wat betekent dit arrest nu concreet (in mensentaal) ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 7026
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 nov 2020 13:25

Wat betekent dit arrest nu concreet (in mensentaal) ?
Is advies over aanpassing door BXL

RvS viel wel over financiële impact die onvoldoende gecheckt werd:
Aan rond de 4 à 500€ voor paal + bord, vaak 2 richtingen op de grotere assen, loopt dat idd snel op
Of er komen heel weinig wegen met uitzonderingen (ttz, met 50) ...

Maar RvS is niet verder gaan zien naar gevolgen vd aanpassing in andere bepalingen vd wegcode , ttz bepalingen waar de aanpassing mee vloekt ...

lohabra
Berichten: 967

#9 , 26 nov 2020 12:14

In Antwerpen, is er eentje op een lumineus idee gekomen :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/26 ... nzij-fiet/

En ik die dacht dat een gouverneur politiek-neutraal hoorde te zijn.
En dat de provincie daar niet eens voor bevoegd is.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 7026
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 26 nov 2020 14:34

RvS had gelijk inzake financiële impact die niet nader becijferd werd: BHG gaat 7 miljoen € "investeren" in Zone 30 ...

Terug naar “Praat café”