ongewenste reclame in brievenbus

Greet501
Topic Starter
Berichten: 10

ongewenste reclame in brievenbus

#1 , 14 feb 2014 23:20

Dag allemaal,

Ik heb even gezocht, maar vond niets relevants hierover. Ik hoop dat dit géén stupide vraag gevonden word.

Ik heb reeds maanden een sticker (gehaald op de gemeente) op mijn brievenbus met NEE-NEE voor reclame en regionale krantjes.
Voor de grote reclames (in plastic verpakt en dergelijke) werkt dit prima. Enkel bij grote uitzondering vind ik nog een dergelijk reclame.

Maar de verkiezingen komen eraan, en daarmee ook verkiezingsdrukwerk, nieuwsbrieven en dergelijke. Ook van bv nutsbedrijven vind ik regelmatig zulke nieuwsbrieven.

Indien ik zulke ongewenste reclames en nieuwsbrieven in mijn brievenbus vind, kan ik hieraan iets doen? Wetende dat er een sticker opplakt, kan dit dan niet beschouwd worden als sluikstorten? Kan hiertegen klacht worden ingediend?

Hopelijk word ik hier een klein beetje wijzer...

Alvast bedankt,
groetjes
Greet

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#2 , 15 feb 2014 08:29

Vorig jaar kregen wij een brief in de bus met een stempel van een advocaat aan de buitenzijde. Je schrikt je een bult.
Bleek het verkiezingsdrukwerk te zijn van een pipo die ook advocaat is.
Dit mag en kan blijkbaar allemaal......
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

jinan
Berichten: 107

#3 , 15 feb 2014 09:34

zie

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 86&t=41453" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#4 , 15 feb 2014 09:35

Verkiezingsdrukwerk valt niet onder reclame en is dus toegelaten volgens de Vlaamse milieuregelgeving.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2014 09:38

Als je geen reklame wenst laat je u op de robinson lijst zetten en dit werkt !!!

http://www.robinsonlist.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 15 feb 2014 11:30

Vooral energieleveranciers, en ook sommige warenhuizen (Aldi) hebben een contract met bpost om hun folders in ALLE bussen te deponeren. De postbode moet dan ook zijn werk doen, en die folder of tijdschrift dus in uw bus steken.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 15 feb 2014 13:22

Vooral energieleveranciers, en ook sommige warenhuizen (Aldi) hebben een contract met bpost om hun folders in ALLE bussen te deponeren. De postbode moet dan ook zijn werk doen, en die folder of tijdschrift dus in uw bus steken.
Ik heb zo'n NEE/NEE sticker en krijg zeker geen ALDI reclame.

Voor verkiezingsdrukwerk heb ik een aparte kartonnen doos...

artemis
Berichten: 3293

#8 , 15 feb 2014 14:38

Wij hebben een eenvoudig gegraveerd plaquetje waarop staat 'geen reclame aub'. Dat werkt 'redelijk' goed. We krijgen geen streekkrant, nooit Aldi reclame, en ik vermoed toch iets minder verkiezingsdrukwerk. Wat we wel al eens krijgen is een briefje van de handlezer of waarzegger, een nieuwe pizzaboer of een flyer van een andere nieuwe zaak in de buurt.

Buurman ergert zich mateloos aan elke overtreding en gaat iedere maar dan ook iedere overtreder aangeven bij OVAM, zelfs al is het een nieuwe broodjeszaak of een retoucheatelier om de hoek. Men weze gewaarschuwd voor mijn buurman! Al vermoed ik dat het enkel de distributeurs en de professionele reclamebedelers zijn die bij niet-naleving op de vingers getikt kunnen worden.
http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/1675 (zie meldingspunt onderaan)

Verkiezingsdrukwerk valt daar inderdaad en jammergenoeg niet onder.

jinan
Berichten: 107

#9 , 17 feb 2014 10:10


Voor verkiezingsdrukwerk heb ik een aparte kartonnen doos...
ja ik ook, maar wat met de regen?

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 17 feb 2014 11:31

Paraplu boven de brievenbus misschien?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 11 apr 2014 21:47

Nogal wat gemeenten heffen belastingen / retributies op dergelijke folders.

U kan eens kijken wat het lokale reglement er over zegt, daar zit soms ook een clausule in dat de gemeentelijke "njet"-stickers gerespecteerd dienen te worden.
Soms zijn dat stickers "geen ongeadresseerde reclame".

Nieuwsbrieven van openbare nutsbedrijven vallen niet de reclame vrees ik ...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 12 apr 2014 11:13

Verkiezingsdrukwerk valt niet onder reclame en is dus toegelaten volgens de Vlaamse milieuregelgeving.
Je kan ook al dat verkiezingsdrukwerk goed bijhouden tot na de verkiezingen, en het dan, per partij, in een grote omslag steken, zonder afzender noch postzegels, en aan de betreffende partij terug sturen. Kunnen ze volgende maal misschien nog eens gebruiken, want hun argumenten en programma zijn toch steeds maar dezelfde en er wordt niets van uitgevoerd. :mrgreen:

Daan Bruylandt
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 nov 2017 19:37

Op mijn bus plakt een sticker "Geen ongeadresseerd drukwerk in deze brievenbus".
Zelf geprint. Héél duidelijk leesbaar en vlakbij de klep.
Is zo'n sticker alleen geldig voor reclame, of heb ik inderdaad het recht om álle ongeadresseerd rukwerk te weigeren?

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 13 nov 2017 22:08

Wel een oud topic ...
Bpost post ook reclame en die is ook niet geadresseerd maar dat is wettelijk toegelaten.
Voor de rest zie ganse topic.

Terug naar “Praat café”