wie betaalt de kosten , huurder of verhuurder?

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

wie betaalt de kosten , huurder of verhuurder?

#1 , 04 feb 2011 15:56

Wij huren geruime tijd een appartement.
We laten jaarlijks onderhoud doen van de gasboiler.
Regelmatig waren er nog mankementen aan de boiler, de verhuurder betaalde deze dan en wij de onderhoudskosten + verplaatsing.
Gisterenmorgend weer hetzelfde, geen verwarming of warm water en nu is het onderhoud gedaan in september 2010 dus valt het nu hier niet mee samen.
Ze hebben zopas de boiler komen herstellen, de kosten zijn 155 euro, de huisbaas zegt dat wij 75 euro te betalen hebben.
Hij zegt zelf wel dat er regelmatig kosten aan zijn en dat hij 13 jaar oud is, zal hem toch eens moeten vervangen...
Voor wie zijn deze kosten nu eigenlijk?
Ik dacht dat ze voor de verhuurder waren...

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 feb 2011 17:17

Jaarlijks onderhoud is voor huurder die dat ook op zijn belastingen kan inbrengen. Vervanging van onderdelen tengevolge van sleet zijn normaliter voor de eigenaar.

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2011 05:43

Bedankt voor je reactie.
Wij zijn ook van mening dat die kosten niet voor ons zijn.
Weet u soms dat ik van ergens een "officiel document" kan hebben om dan aan de huisbaas te laten zien.
We wonen hier graag en tot nu toe hebben we zijn grillen verdragen maar dit is er wel wat over...
Zo ook , komt hij hier te pas en te onpas maar aanbellen en loopt hij heel het appartement door, kan toch zijn dat je bv. ergens iets prive liggen hebt.
Nogmaals dank.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 feb 2011 10:47

in onderschrift vindt u een artikel uit een gekend maandblad terug dat u kan helpen de eigenaar het licht te laten zien. Wie doet wat.pdf.

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2011 12:06

Sorry, dat ik je nog eens stoor.
Ik weet niet wat je bedoeld met "in onderschrift".
De 3 linken onderaan je antwoord schijnen niet te werken, of wel?
Wil je zo vriendelijk zijn het te mailen naar jkarin@telenet.be
Heel erg bedankt.

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2011 22:41

We hebben ondertussen dat artikel gevonden.
Als dit niet duidelijk is...
Héél erg bedankt !!!


Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 feb 2011 15:16

Ik heb net de "huurovereenkomst" eens gelezen En denk dat de verhuurder ons mooi liggen heeft.
Tja, je huurt voor je eerste keer en tekent wat snel hé...
Of heb ik het fout met mijn beoordeling?
Er staat " De huurherstellingen en het onderhoud aan de binenzijde van het appartement zoals deze beschreven in het Burgerlijk Wetboek zijn ten laste van de huurder (o.a. de kosten van behang en binnenschildering).
Ik denk nu dat hij wel kan eisen dat we de kosten aan de boiler betalen, of niet?
Heb ik het fout dat wij eigelijk bijna alle kosten (behalve de héle grote misschien) moeten betalen.
Als dit zo is , zie ik ons genoodzaakt om een ander appartement/huis te gaan zoeken want waar eindigt dit.
Hopelijk heeft er iemand beter nieuws.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 06 feb 2011 16:00

Neen, huurwet waarnaar de verhuurder verwijst zegt:
Art. 1732. Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Art. 1735. De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten of van zijn onderhuurders.

Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.

Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

Art. 1756. Het ruimen van putten en van sekreten komt ten laste van de verhuurder, indien niet het tegendeel bedongen is.
Stukken boiler komen hier niet in voor.

Ik stuur u ook nog een documentje van de huurdersbond met een oplijsting in detail.

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 feb 2011 16:19

Nogmaals héél erg bedankt...

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 06 feb 2011 16:38

graag gedaan, uw verhuurder lijkt me nog eentje van de redelijke soort. Tracht eerst eens in onderling overleg hieruit te geraken? Zeer vaak is het onwetendheid en gewoonte die die hen sturen. Een verhelderend gesprek met bewijzen op papier kan soms wonderen doen...

libbe
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 dec 2016 22:04

goeiemorgen

wij werden opgebeld door onze vroegere huisbazin na 1 maand dat wij eruit gingen
dat er een radiator niet meer werkt en wil dat wij ervoor kijken of kosten betalen
terwijl hij werkte toen wij weggingen , kan dit zomaar ?

mvg
Libbrecht Matthias

Tope
Berichten: 916

#13 , 03 dec 2016 22:08

Je pikt in op een post van 5 jaar geleden!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 04 dec 2016 10:10

Een radiator werkt of werkt niet, tenzij er een verstopping is. Dta is dan een kost voor de verhuurder. Mogelijks is de thermostatische kraan geblokkeerd (indien aanwezig) Dan kan er even tegen tikken al helpen om ze terug los te maken, of anders de kop van de kraan even demonteren, en teruig monteren. Kan komen door er een heel jaar niet aan te draaien. Indien er hiervoor een vakman dient te komen is de kost voor de huurder. Een nieuwe thermostische kraan is doorgaans niet nodig.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#15 , 05 dec 2016 08:37

Was er een intredende en/of uitgaande PB?

Terug naar “Huren”