verantwoordelijkheid overheid ebola-epidemie

roharro
Topic Starter
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

verantwoordelijkheid overheid ebola-epidemie

#1 , 15 okt 2014 13:12

Ik vraag me af waarom de grenzen nog niet zijn gesloten voor wie het land wil binnenkomen uit landen waar de blijkbaar oncontroleerbare ziekte ebola woedt.
Waarom vliegt Brussels Airlines nog dagelijks naar die regio? Is dit geen grove nalatigheid?
Aangezien men medisch niet erg opgewassen blijkt te zijn tegen deze ziekte lijkt een gecentraliseerd internatonaal ingrijpen me noodzakelijk, maar ik vrees dat ook op dat niveau niet pro-actief wordt opgetreden. Het moet toch mogelijk zijn om op internationaal vlak dit zo te organiseren dat alle patiënten op één plaats (bijv. eiland met lage bevolkingsdichtheid) worden afgezonderd en daar door de beste specialisten en met de best mogelijke infrastructuur worden verzorgd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#2 , 15 okt 2014 14:09

"too little, too late"

Ze hadden het probleem moeten controleren toen het nog in Afrika was, maar ja, niemand gaat daar natuurlijk geld in steken.

Redrum
Berichten: 574

#3 , 15 okt 2014 14:19

Wat er nu gebeurt op luchthavens is al bij al redelijk controleerbaar. Bij al te drastische maatregelen ga je een omgekeerd effect krijgen en de controle verliezen. Je kan dat zelfs vergelijken met bv prostitutie of drugs. Je mag dat drastisch proberen aan te pakken, maar de controle raak je dan kwijt en je hebt minder zicht op wat er gebeurt. Bij een ziekte als Ebola creëer je daarmee meer gevaar.
Stel dat je echt drastische reisbeperkingen gaat invoeren of patiënten isoleren op een centrale plaats (concentreren van patienten in een kamp zeg maar...), dan ga je meer geinfecteerden krijgen die ten alle prijzen gaan proberen te verbergen dat ze ziek zijn. Dat is doorgaans veel gevaarlijker.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 15 okt 2014 15:10

Brussels Airlines is de enige maatschappij die nog op deze landen vliegt en bijgevolg ook van cruciaal belang is voor de bevoorrading van de aanwezige hulporganisaties.
Deze lijnen schrappen zou op korte termijn twee significante effecten hebben:

- onvermijdelijk falen van de aanwezige internationale hulpverlening die een embryonale aanwezige medische capaciteit ondersteunt.

- explosie van het aantal besmettingen en ongecontroleerde verspreiding van het virus. (Waarom besmet blijven in een risicogebied als er toch geen hulp aanwezig is?)

Op lange termijn betekent een dergelijk scenario een bijna garantie voor een pandemie die ook naar Europa en Azië zal uitbreiden.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 15 okt 2014 16:35

Wat ze daar nodig hebben kan per vrachtvliegtuig ingevlogen worden, of zelfs vanuit de lucht gedropt worden.

Passagiersvliegtuigen blijven inzetten en passagiers mee terugbrengen is vragen om problemen.
Totaal onverantwoord van SN en de Belgische overheid die deze vluchten al lang had moeten verbieden.
Dat was het punt dat ik wilde brengen:
waar zit de verantwoordelijkheid van de overheid als men de enige verbinding overlaat aan commerciële vluchten?
Dat moet toch met gespecialiseerde vluchten gebeuren?

Misschien maakt dit deel uit van de Endlösung voor het dreigende probleem van de overbevolking van onze planeet...
Het is wel een geruststelling dat België zich intussen voorbereidt op een slimme indexsprong...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 16 okt 2014 23:59

Wat ze daar nodig hebben kan per vrachtvliegtuig ingevlogen worden, of zelfs vanuit de lucht gedropt worden.

Passagiersvliegtuigen blijven inzetten en passagiers mee terugbrengen is vragen om problemen.
Totaal onverantwoord van SN en de Belgische overheid die deze vluchten al lang had moeten verbieden.
Was het maar zo eenvoudig.

Terug naar “Praat café”