De wet telt precies niet voor iedereen?

Chaccamacca
Topic Starter

Re: De wet telt precies niet voor iedereen?

#16 , 13 okt 2014 12:49

Ik ben niet haatdragend tegen het systeem. Ik stel alleen het systeem in twijfel omdat het niet altijd werkt.
En normaal is de boete 205€ maar het Brussels gerecht heeft beslist om niks te doen. Ik weet dat als een
'gewone' burger dit zou doen er wel een boete zou volgen. Dus waarom nu niet? Ik denk dat wij allemaal
het antwoord weten.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 okt 2014 13:34

Werden de feiten vastgesteld door een politieagent?

Er gebeuren veel inbreuken die niet bestraft worden, gewoon omdat ze niet vastgesteld worden door een politieagent.

de reden

#18 , 13 okt 2014 13:37

Werden de feiten vastgesteld door een politieagent?

Er gebeuren veel inbreuken die niet bestraft worden, gewoon omdat ze niet vastgesteld worden door een politieagent.
er zijn toch al veroordelingen geweest op basis van camerabeelden,

en waarom is er enkel een geringe boete voor rijden met valse nummerplaten?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Franciscus

#19 , 13 okt 2014 16:05

Heb het ergens anders al eens geschreven.
Als elke politieambtenaar vanaf het ogenblik dat deze uit zijn huis komt ELKE overtreding die gezien wordt zou verbaliseren, wel de meeste zouden nooit op hun werk geraken.
Stel dat men dan een opdracht krijgt (bankoverval) maar dan zou stoppen bij de eerste verkeersovertreding ....
Men kan tienduizenden vaststellingen per dag doen in een grote stad - een stad zoals Antwerpen stuurt nu al een grote 150.000 PV algemeen recht per jaar naar het parket.
Daar zijn de aanrijdingen naar politierechtbank - enkele duizenden en de verkeersovertredingen niet inbegrepen.
In Antwerpen heeft men ongeveer 65 substituten procureur des Konings die ( in gemeen recht) ongeveer 70 zaken per maand kunnen afwerken die naar correctionele gaan.
En dat zijn enkel de strafrechtelijke zaken dan heb ik het nog niet over de burgerlijke.
Kijk eens naar programma 'de rechtbank' en kijk dan eens naar de stapel dossiers die er vb bij de vrederechter liggen....

scorpioen

#20 , 13 okt 2014 17:21

Wie moet overtredingen vaststellen? De politie of de burgers en/of de pers? Moet de politie telkens als een burger of de pers een overtreding filmt deze film gaan in beslag nemen, hiervan pv opstellen en dan zoeken naar de overtreder? Is het dat wat we willen? Of moet de politie niet beoordelen of de feiten ernstig genoeg zijn om tot dergelijke verregaande maatregelen over te gaan?

de reden

#21 , 14 okt 2014 11:04

Wie moet overtredingen vaststellen? De politie of de burgers en/of de pers? Moet de politie telkens als een burger of de pers een overtreding filmt deze film gaan in beslag nemen, hiervan pv opstellen en dan zoeken naar de overtreder? Is het dat wat we willen? Of moet de politie niet beoordelen of de feiten ernstig genoeg zijn om tot dergelijke verregaande maatregelen over te gaan?
dus het kan

maar is er voor het rijden met valse nummerplaat enkel een geringe boete mogelijk?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Topic Starter

#22 , 14 okt 2014 11:53

De politie kan rekening houden met het onopzettelijk karakter van een overtreding. Twee cijfers omwisselen is snel gebeurd. Ik vermoed dat de politie in Brussel dagelijks met ergere inbreuken geconfronteerd wordt.

Auto was trouwens niet van de politicus waarvan sprake, en gelet op de politieke overtuiging van diens partij inzake Brussel, zou ik niet durven stellen dat dit een bewuste voorkeursbehandeling was.

de reden

#23 , 14 okt 2014 12:25

De politie kan rekening houden met het onopzettelijk karakter van een overtreding. Twee cijfers omwisselen is snel gebeurd. Ik vermoed dat de politie in Brussel dagelijks met ergere inbreuken geconfronteerd wordt.

Auto was trouwens niet van de politicus waarvan sprake, en gelet op de politieke overtuiging van diens partij inzake Brussel, zou ik niet durven stellen dat dit een bewuste voorkeursbehandeling was.
zal de vraag anders stellen

als ik morgen een valse nummerplaat aan mijn auto hang riskeer ik dan enkel een geringe boete?

Franciscus

#24 , 14 okt 2014 13:11

neen gezien het een kwaadwillig opzet is maar dat moet wel bewezen worden als het een wanbedrijf is.
In mijn eerste post schrijft ik trouwens dat garage de nplt vooraan omgekeerd had gehangen en dat kon gezien de combinatie perfect ... is pas een maand daarna door mij opgemerkt ( ben niet de gewone bestuurder).

Was dat een opzettelijke daad : neen
Was dat een overtreding : ja .. zou ik beboet zijn .. mits direct de uitleg vermoedelijk niet ... via PV in de vlucht wel... voor de rechtbank ??

Gebruiker21

#25 , 14 okt 2014 13:32

Van alle onzin die u hier al hebt geschreven is dit toch wel de topper.
http://nieuws.vtm.be/binnenland/111633- ... e-de-wever" onclick="window.open(this.href);return false;
wat mag ik hier dan uit afleiden?
Dat de titel van het artikel helemaal niet klopt. De wagen was helemaal niet van De Wever...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#26 , 14 okt 2014 13:37

Nummerplaat : bij uitleg vb een PV van waarschuwing...
En ik heb duidelijk geschreven kwaadwillig opzet als het een wanbedrijf zou zijn.
Maar als de politie het niet gezien heeft ...

En zoals inazuma zegt politie stelt vast en parket/gerecht vervolgt en oordeelt.

Terug naar “Praat café”