Gezien de eventuele huurschade me niet veel meer kon schelen, liet ik het over aan de nieuwe eigenaar om de PB na te kijken. Heb ik me dat ondertussen al beklaagd.
PB werd door mij persoonlijk opgemaakt en was zeer gedetailleerd en volledig. Heb er trouwens meerdere honderden gemaakt en nagekeken tijdens mijn professionele loopbaan, en nog een paar tiental voor eigen gebruik daarna.
Nieuwe eigenaar begon al midden de PB, ipv op de eerste pagina. In de keuken heeft hij letterlijk alles, maar dan ook alles vastgehad, verplaatste en nog eens verplaatst. Iedere legger werd uit de kasten gehaal en langs alle kanten bekeken. Deurtjes werden meermaals geopend en gesloten.
Losstaande koelkast werd met veel moeite verschoven om te kijken of er geen schade aan de tegelvloer eronder was.
Elektrische oven werd aangestoken en gewacht tot deze voldoende hitte gaf. De juiste werking van de timer op de over werd zelfs gecontroleerd aan de hand van zijn eigen uurwerk.
Ergens had ik beschreven dat er een haarscheurtje was in een tegen links van een bepaald stopcontact, terwijl dit eigenlijk rechts moest zijn. (foutje van mij) Hier heeft hij bijna 10 minuten gezocht of er toch niet ergens nog een scheurtje was links. Gelukkig had hij geen vergrootglas bij.
Voor het uittesten van de rookmelder heeft hij meer dan 15 minuten in het gebouw lopen zoeken naar een laddertje, om dan uiteindelijk met een borstelsteel af te komen. Natuurlijk maakte de melder een hels lawaai, maar dat was wat hij wilde horen.
In een slaapkamer had in een 6-tal kleine plekjes beschreven waar het behangpapier wat gescheurd was door op die plaats een plakband lost te trekken, en de huurder had die kamer niet geschilderd (hoefde ook niet). Meneer telde nu 7 plekjes van hooguit 1 cm² per plekje. Weerom een paar minuten discutie en een bijkomende opmerking op zijn lijst met huurschade Hij had ondertussen reeds 2 A4 blz. volgeschreven. Huurder kreeg het al benauwd en zag zijn HWB al verdampen, en ikzelf werd er ook niet gelukkiger om. Had al spijt van mijn beslissing.
Bij de opname van de meters werd ieder cijfer gelezen en herlezen, en dan nog eens nagezien.
Normaal neemt zo'n uitgaande PB niet meer dan 30 Minuten in beslag.
Toen liet hij me nog alle opmerkingen eens deftig overschrijven op een blad dat iedere partij diende te ondertekenen.
Uiteindelijk zegde hij, dat gezien hij toch nog ging herbehangen en schilderen, hij akkoord was met de staat van het appartement. Ik heb dan de HWB aan de huurder vrijgegeven, maar heb hem toch voor alle zekerheid dat document nog laten ondertekenen voor akkoord.
Tegen 17 uur waren we eindelijk klaar.
Zou hem zo met de kop tegen de muur hebben geslagen, maar dan was er weer andere huurschade zeker