domicilie huis betreden

Nikson
Topic Starter

domicilie huis betreden

#1 , 03 feb 2014 16:28

Mijn vader is 1,5 jaar geleden overleden .
Hij was getrouwd met mijn stiefmoeder die nog in leven is , kinderloos en mij nooit geadopteerd heeft.
Mijn vader woonde samen met stiefmoeder in een huis dat eigendom was van stiefmoeder .
Stiefmoeder woont dus vandaag de dag nog in haar eigen en hetzelfde eigendom.
Nu sinds de erfenis van mi vader in orde is bijna een jaar gelden leef ik in ruzie met mijn dochter .
Dochter heeft gehoord welke gelden stiefmoeder nog allemaal kreeg enz.
Haar gedrag ten op zichte van stiefmoeder begon echt op te vallen .
Waar ze voorheen geen tijd voor had , daar steekt ze nu al haar vrije tijd in en ikzelf word liefst zo ver mogelijk buiten dit alles gehouden .
Ze probeert mij steeds buiten spel te zetten .
Vervolgens ben ik sinds enkel maanden te weten gekomen dat dochter op dit adres staat ingeschreven want al haar loonbrieven en dergelijke heb ik op de kast zien liggen .
Nochtans woont ze bij haar vriend .
Maar dit alles heeft me toch verder doen nadenken aangezien ik weet dat stiefmoeder veel dure juwelen in haar slaapkamer heeft en ook steeds veel cash geld.
Een buurman heeft mij op het volgende doen nadenken .
Wat indien stiefmoeder in het ziekenhuis word opgenomen of daar eventueel overlijd .
Mag dochter dan de woning betreden of eventueel een slotenmaker erbij halen .
Ik weet van stiefmoeder dat dochter zeker geen sleutel heeft , maar ik weet wel dat ze al eens van die dingen geïnsinueerd heeft tegen een vriendin .

Turaki

#2 , 03 feb 2014 16:31

Je mag altijd je domicilie betreden, op welke wijze dan ook, dus dit kan ook met behulp van een slotenmaker, of zelfs door de deur te forceren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2014 18:23

U woont ook bij de stiefmoeder?

Indien dat zo is....

Eens een babbel met kwartierinspecteur en aan deze melden dat er een persoon ingeschreven is geworden die daar in feite niet woont.
Kwartierinspecteur komt enkele malen nakijken en stelt dan een voorstel voor ambtelijke afschrijving op voor die persoon.
Na enige tijd zal gemeente deze schrapping ook effectief maken.
U vraagt ook aan de gemeente niemand op uw adres in te schrijven zonder dat er een politieonderzoek is geweest en aan politie vraagt u u steeds te verwittigen als iemand dat weer eens probeert.

U kan ook aan uw kwartierinspecteur zeggen waar uw dochter werkelijk woont ALS u dat zou en dan zal daar via ambtelijke inschrijving worden ingeschreven. Echter dan weet ze direct dat het van u komt natuurlijk.
Hangt er dus van af wat u met de relatie met uw dochter wil.
Als u NIET bij de stiefmoeder woont dan zal uw stiefmoeder indien ze geen weet heeft dat dochter zich bij haar heeft ingeschreven samen met u naar politie moeten gaan en dient zij de aangifte te doen.
nu ja is geen aangifte want is een gesprek waarop de kwartierinspecteur een controle uitvoert.
Indien kwartierinspecteur niet reageert in principe kan u/of stiefmoeder ook via de gemeente gaan want in principe start het daar en deze geven dan opdracht aan politie en controle uit te voeren alleen zijn we zo enkele weken verder VOOR de politie die opdracht krijgt.

Reclame

Nikson
Topic Starter

#4 , 04 feb 2014 18:19

Franciscus uw antwoord is me wat raar .

Neen ik woon niet bij stiefmoeder.
Ik woon samen met mijn vriendin .
Maar ik heb een groot vermoeden dat ze het huis zal betreden wanneer stiefmoeder niet aanwezig is ( ziekenhuis of stervende ) en al haar juwelen en eventueel cash geld zal doen verdwijnen .

Trouwens als stiefmoeder zou beginnen te dementeren of dergelijke dan denk ik niet dat het zo simpel zal zijn om haar de volmacht te ontnemen aangezien ik geen eigen kind ben .
Daarnaast zal ik ook geen uittreksels kunnen opvragen indien ik merk dat er dingen niet correct zijn omdat ik weer geen eigen kind ben .
Dus dochter heeft alle kansen ten over .

Nikson
Topic Starter

#5 , 04 feb 2014 18:21

Of stel voor dat ze in een rusthuis terecht zal komen , ook dan zal dochter kansen te over hebben .

artemis

#6 , 04 feb 2014 18:47

Trouwens als stiefmoeder zou beginnen te dementeren of dergelijke dan denk ik niet dat het zo simpel zal zijn om haar de volmacht te ontnemen aangezien ik geen eigen kind ben .
Daarnaast zal ik ook geen uittreksels kunnen opvragen indien ik merk dat er dingen niet correct zijn omdat ik weer geen eigen kind ben .
Dus dochter heeft alle kansen ten over .
Uw dochter heeft ook volmachten op rekeningen van haar stiefgrootmoeder? Die staan los van een eventuele domicilie.
Hebt u nog broers of zussen?

Ik denk dat Franciscus bedoelt dat u uw stiefmoeder zal moeten overtuigen om uw dochter haar domicilie daar stop te laten zetten. Als uw stiefmoeder daarmee akkoord gaat en uw dochter wil niet (ten slotte pleegt ze domiciliefraude) dan kan zij uw dochter daar ambtelijk laten schrappen waarmee dochters domicilie op dat adres automatisch wegvalt.

Franciscus

#7 , 04 feb 2014 22:56

Neen, niet zo raar, want u kan, kon daar ook binnen gezien u post van dochter daar ziet/zag liggen.
Indien u daar niet zelf woont ...voor de rest blijft alles van toepassing.
Gezien er nu bankrekeningen ter sprake komen, al eens navragen of dochter een volmacht heeft op haar rekeningen.
Als stiefmoeder akkoord is iemand aanstellen als bewindvoerder en veiligheidssloten laten plaatsen

j.demoor

#8 , 05 feb 2014 08:17

‘Mijn vader is 1,5 jaar geleden overleden .Hij was getrouwd met mijn stiefmoeder die nog in leven is , kinderloos en mij nooit geadopteerd heeft’ houdt in dat noch u,noch uw dochter erfgenaam zijn van uw stiefmoeder. Geen van u beiden kan m.a.w. rechten doen gelden op het vermogen van uw stiefmoeder.

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘...dat dochter op dit adres staat ingeschreven...Nochtans woont ze bij haar vriend .’

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...Art.8.§ 1...Ingeval uit dat onderzoek blijkt dat de betrokken persoon zijn laatste bekende adres heeft verlaten zonder daarvan de vereiste aangifte te doen en dat de plaats waar hij zich gevestigd heeft niet gevonden kan worden, wordt hij ambtshalve van de bevolkingsregisters afgevoerd...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#9 , 05 feb 2014 11:17

Dus doen wat er hierboven geschreven staat uw stiefmoeder kan daarvoor de nodige stappen zetten.
Mocht ze dat willen ... niets belet u echter de kwartierinspecteur op de inbreuk te wijzen.

Terug naar “Praat café”