Vermits ik dit topic zelf begonnen ben mag ik wel zelf even off-topic gaan denk ik.
Een alleenstaande word door de maatschappij idd zoals Edris laat uitschijnen noch steeds als een paria beschouwd. Noch steeds is er bvb geen sluitende wetgeving hoe de kosten ivm waterverbruik moeten verdeeld worden bij app. blokken met slechts een watermeter, zodat de koppels en families met meerdere kinderen er lustig kunnen op los profiteren van de alleenstaanden, vermits in de meeste gevallen de waterkosten gewoon door het aantal appartementen worden gedeeld. Zal het de verhuurder worst wezen of dat onrechtvaardig is, de huurder is dan soms verplicht nr. de VR te stappen die dan kan oordelen zoals hij wil.
John er is nooit een eerlijke verdeelsleutel in dergelijke gevallen.
Vroeger voor er meters voor het gebouw waren werd het waterverbruik aangerekend volgens een forfait gebaseerd op oppervlakte en aantal + soorten kranen en stond los van het aantal (officiële) bewoners. Het systeem spoorde niet aan tot zuiniger verbruik maar er was tenminste geen discussie wat dit betreft tussen verhuurder en huurders want de watermaatschappij legde het zo op.
Dan zijn de hoofdmeters voor het gebouw gekomen en de discussies begonnen. In het begin hanteerde ik identiek dezelfde verdeelsleutel die de watermaatschappij toepaste (ongelijke oppervlakte = ongelijk waterverbruik), ik had geen eerlijker alternatief. Ik maakte er ook een apothekersrekening van om het stukje gratis van het Vlaams Gewest aan iedere gedomicilieerde toe te kennen, ah ja.
Krijg je discussies zoals 'ja maar die man van hieronder woont wel alleen maar die heeft een wasmachine en die wast graag zene, heel de dag staat die zijn machine te draaien en staat die mens in 't water te pletsen'. De man in kwestie klaagt dan dat zijn bovenburen 2 kindjes hebben.... hoewel geen wasmachine! Een ander huurder preutelt dan weer omdat hij zoveel in het buitenland zit en weinig thuis verblijft.
Wij zijn al snel tot het besluit gekomen dat we om van die steeds wederkerende zever vanaf te zijn (en ook omdat we ons niet met de levensstijl van onze huurders willen bemoeien) individuele meters wilden plaatsen en hebben daarvoor een serieuze investering gedaan. Tussenmeters was een alternatief maar je blijft met het probleem van het doorrekenen zitten, dan liever de korte pijn. Individuele meters is in dit geval niet voor alle huurders even gunstig want elke geabonneerde moet er huur op betalen (ook op tussenmeters trouwens), dus gemiddeld genomen stijgt de factuur voor iedereen!!
Om het kunnen plaatsen van individuele meters of tussenmeters heb je stijgleidingen nodig die niet in alle gebouwen aanwezig zijn, zeker niet in oudere gebouwen. Afhankelijk van de situatie per gebouw kost een aanpassing van de leidingen dan veel tot heel veel geld.
Wij zijn in elk geval blij dat wij niets meer met de waterfactuur van onze huurders te maken hebben.