Er worden in dit topic veel totaal uiteenlopende activiteiten aangehaald, neem de gewone term 'therapeut'.. Er zijn uiteraard de alternatieve therapeuten maar ook de reguliere therapeuten, waar zoveel mensen tegenwoordig naartoe gaan en dikwijls zelfs op aanraden van hun huisarts, ook zij hebben geen beschermde titel. Deze laatste categorie moet dan weer opgesplitst worden in diverse methodes en opleidingen (als die al gevolgd werden) zoals psychotherapeut, gestalttherapeut, psychoanalist enz.
Iemand haalde kruidengeneeskunde aan, synoniem voor fytotherapie. Daar waar ik zeer sceptisch sta tegenover homeopathie geloof ik wel in een aantal zinvolle behandelingen met kruiden of planten (zijn ze niet een beetje de moeder van de moderne geneeskunde?). Jammergenoeg worden homeopathie en fytotherapie al te vaak over dezelfde kam gescheerd terwijl ze in wezen niets met elkaar te maken hebben. Fytotherapie kan zelfs gevaarlijk zijn indien niet deskundig toegepast.
Wetenschappelijke bewijzen die wil ik ook wel hebben (vandaar mijn scepsis to homeopathie omdat precies daar wel onderzoek naar is gedaan) maar ik vraag me af wie het geld gaat steken in onderzoek naar stoffen en producten die (bijna) niks kosten en die vrij gevonden kunnen worden (lees: niet gefabriceerd en niet gepatenteerd kunnen worden). De meeste onderzoeken naar geneesmiddelen en -wijzes worden immers uitgevoerd door de farmaceutische industrie, en ook de wetenschappelijke onderzoeken aan universiteiten worden in zeer vele gevallen door deze sector gesponsord.
Vanuit die optiek vind ik dan dat het ontbreken van wetenschappelijk bewijs niet altijd een overtuigend argument is. Er zijn teveel zaken waar men geen geld in wil steken om ze wetenschappelijk te onderzoeken omdat het resultaat toch niet bepaald winstgevend zou zijn.
Verder ben ik wel van het heel sceptisch type hoor.
Het grote succes van de 'alterneuten' zoals ze dacht ik bij Skepp worden genoemd zit hem in meerdere factoren zoals o.a. het falen van de klassieke geneeskunde bij de behandeling van veel chronische aandoeningen maar ook het gebrek aan aandacht en ernst bij onderzoek, en de symptoombestrijding die vele reguliere artsen nu toepassen. Zo trekken homeopathische artsen en artsen die de kinesiologie als onderzoeksmethode toepassen makkelijk een uur uit voor een consultatie, daar waar een gewone huisarts afspraken van 10 minuten noteert.