Ik heb al vele malen met Ryanair gevlogen.
Je moet met een aantal dingen rekening houden. Bovenop de basisprijs komen allerlei (soms optionele) toeslagen:
-kosten om met een CC te betalen (terwijl je niet anders kan)
-Kosten om online in te checken (ook verplicht). Vergeet dit niet of je betaalt aan de check in een toeslag die duurder kan zijn dan de prijs vanje ticket.
-Kosten per stuk ingecheckte bagage (optie) met héél strenge limiet van 15kg, gewichttoeslag is peperduur.
-Kosten voor priority boarding (optie)
Bedenk ook de meerprijs om je van en naar vaak afgelegen luchthavens te begeven, en dit op soms ongelukkige tijdstippen. Ik betaal graag 40€ meer om vanuit Zaventem ipv uit Charleroi te kunnen vliegen.
Last but not least: Als er iets gebeurt, een annulatie voor welke reden dan ook (en Ryanair annuleert veel meer dan de klassieke maatschappijen, zo ook als er niet genoeg boekingen zijn op een bepaalde vlucht) dan sta je nergens. Je staat dan in feite op punt nul. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar meerdere mensen in mijn kennissenkring wel.
Je komt aan in Charleroi en je vlucht blijkt geannuleerd. Een klassieke maatschappij zal je zo snel mogelijk op een volgende vlucht zetten (desnoods bij een andere maatschappij waar ze mee samenwerken) en in sommige gevallen extra compensaties geven (drinken, eten en in bepaalde gevallen zelfs een hotel). Ryanair doet dan niets. Je krijgt gewoon je geld terug en je kan dan een nieuwe vlucht boeken bv voor de dag daarna, MAAR aan de dagprijs voor die vlucht en die kan behoorlijk duur zijn op dat moment (kijk maar eens naar hun prijzen als je een vlucht voor 's anderendaags wil boeken).
Ik zeg niet nee tegen Ryanair maar zal niet bij hen boeken als ik het mij niet kan permitteren die dag niet op mijn bestemming te geraken. Denk dan aan een hotel, huurwagen die je reeds vooruit geboekt hebt of aan een nog belangrijkere reden waarom je ergens wil zijn.
Zo ging de zus van een vriendin eergisteren van Pisa naar Charleroi vliegen. Haar vlucht werd geannuleerd vanwege de sneeuw. Gelukkig was het voor haar geen ramp om een dag later te vliegen maar die nieuwe vlucht heeft ze wel héél duur moeten betalen. Wat ook gebeurt is dat die vlucht de dag(en) erna volgeboekt is, dan moet je maar zien dat je je plan trekt.
Hetzelfde geldt voor Easyjet, de tegenhanger van Ryanair, maar die hebben in België slechts enkele bestemmingen vanuit Zaventem.
You get what you pay for.
't Is maar dat je dat weet