Een zin die ik het goed snap of verkeerd interpreteer?

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

Een zin die ik het goed snap of verkeerd interpreteer?

#1 , 04 mei 2018 18:04

De rechtbank vermag niet in het aanstellend vonnis de boedelnotaris te machtigen om de goederen te verkopen behoudens uitdrukkelijk akkoord van alle partijen quod NON. De rechtbank verwijst naar de toepassing van 1224 gerecht wetboek.
Op grond van de gegevens versterkt door partijen verstrekt komt de vordering gerechtvaardigd en gegrond voor zoals hierna bepaald .


Het gaat hier over een vereffening verdeling erfenis, ik snap deze tekst dus helemaal niet.
Kan ik nu niet de openbare verkoop vragen tijdens onze eerste of volgende bespreking ? Volgens art 815 burg wb kan dit toch? Ik ben al maanden met Mijn broer aan het onderhandelen ik heb hier echt geen zin meer in. Daarom startte ik die gerechtelijke procedure.

Mijn broer houdt verkoop woning tegen en wil niet tekenen voor vrijgave bankrekeningen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2018 19:54

De notaris dient na te gaan of de goederen van de nalatenschap in natura kunnen verdeeld worden. Als dat niet het geval is zal hij voorstellen om de woning te verkopen. Als dan iemand daar bezwaar tegen maakt komt de zaak terug voor de rechtbank en dan kan de rechtbank beslissen dat de woning openbaar verkocht wordt.

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#3 , 04 mei 2018 20:28

Dank je wel voor dit antwoord. Dan neem je Een advocaat vraag je haar in hoeverre je vraag tot openbare verkoop kan worden tegengehouden en Dan antwoordt ze ontwijkend.
In natura zal niet lukken, te weinig geld over op de rekeningen ën broer heeft wel het geld, maar wil me niet uitkopen. En we zijn het helemaal niet eens over de verkoopprijs daar zijn we sowieso al zeker van.... ... mijn advocaat vraagt openbare verkoop en dan gaat het terug naar rechtbank :evil: , dus dan zijn we weer 6 maanden verder. Ik denk dat als het de 2de x voor de rechtbank is geweest ik de advocaat ontsla.. lekker verdiend, nog geen enkel deftig antwoord gekregen .

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mei 2018 21:36

De zaak komt opnieuw voor de rechtbank als iemand bezwaar maakt tegen de openbare verkoop. Die persoon zal dus redenen moeten hebben om zich tegen de openbare verkoop te verzetten. Als een verdeling in natura niet mogelijk is zal de notaris verkopen.

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#5 , 05 mei 2018 11:12

Dank u wel voor je antwoorden, nu ben ik helemaal mee. Hoe moeilijk kan dit zijn voor een advocaat om me dit allemaal eens uit te leggen, ik betaal haar tenslotte toch?
Ja bezwaar zal hij maken. Zijn prijs ligt 100.000€ boven de schattingsprijs maar dat zullen de mensen wel betalen (denkt hij) , let wel een woning met totaalrenovatie en 500m2 vervallen bijgebouwen af te breken.

1000x dank, nu weet ik tenminste wat er op het programma staat

Terug naar “Woordenboek”