dading

Nele De Wilde
Topic Starter
Berichten: 1

dading

#1 , 09 nov 2007 11:38

Ik moet een case oplossen voor sociaal recht. het gaat over een vrouw waarvan haar arbeidsovereenkomst eidingd, dit gebeurt met een dading.

Ik moet weten of die dading terecht. Nu is mijn vraag wat is een dading precies en wat zijn de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om tot een terechte dading te komen.

Eventuele artikels zijn ook welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

master in law
Berichten: 55

#3 , 09 nov 2007 15:50

beste,

voor een juiste definitie van dading moeten we gaan zoeken in de rechtsleer en rechtspraak.Een unanieme rechtsleer en rechtspraak houdt voor dat de wederzijdse toegevingen die de partijen doen , een werkelijk essentieel element van de overeenkomst vormen(dit essentieel element staat niet vermeld in de definitie van art. 2044 B.W.)
Een juiste definitie luidt als volgt: dading is een wederkerige overeenkomst , waarbij partijen elkaar wederzijdse toegevingen doen om een bestaand geschil te beëindigen of een toekomstig geschil te voorkomen( zie o.m. Cass., 26 september 1974, A.C., 1975, 122, PAS., 1975,I,111)

Het bestaan van een dading hangt (afgezien van de geldigheidsvoorwaarden die voor ieder contract bestaan ) af van drie fundamentele voorwaarden:
1.er moet een geding bestaan of dreigen te ontstaan
2.er moet de wil zijn om dit te beëindigen of te voorkomen
3.Er moeten wederzijdse toegevingen worden gedaan
damihi factum dabo tibi ius

Reclame

Terug naar “Woordenboek”