Trouwboekje

vke4
Topic Starter
Berichten: 3

Trouwboekje

#1 , 17 dec 2014 11:46

Hallo,

Wat is een trouwboekje eigenlijk en is het een wettelijk document in België?

groetjes,

Veerle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 dec 2014 12:03

Hallo,

Wat is een trouwboekje eigenlijk en is het een wettelijk document in België?

groetjes,

Veerle
Het is een boekje waarin staat dat je gehuwd bent en met wie.
Ook de gezamenlijke kinderen worden er in vermeld.
Ja het is een wettelijk document dat men soms moet voorleggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 17 dec 2014 16:59

Er staat geen foto bij dus kan niet dienen als identificatie.
Trouwens gemeenten en een rits andere diensten kunnen de correcte gegevens opvragen via het Rijksregister.
Hoe correct kan een trouwboekje nog zijn als men ondertussen gescheiden is ... ook al kan men dat nog steeds voorleggen.
Een attest van huwelijk is wel een officieel document.

Een trouwboek heeft een sentimentele waarde. Maar geeft geen bewijs van identiteit.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 17 dec 2014 17:04

Bij openbare verkopen moeten gehuwde kopers beiden aanwezig zijn, in het bezit van hun trouwboekje en eventueel huwelijkscontract.
Dit is een voorbeeld dat me als eerste te binnen schiet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 17 dec 2014 18:59

op de site BE:
"De gehuwden krijgen een trouwboekje, waarin later bijvoorbeeld de kinderen worden ingeschreven en eventueel de parochie waar het kerkelijke huwelijk wordt ingezegend."
Hieruit blijkt volgens mij al dat het geen officieel document is... qua bewijskracht.
In principe kan notaris ook attest huwelijk/wettig samenwonen enz vragen en huwelijkscontract en attest gezinssamenstelling.
Of er een kerkelijk huwelijk is geweest of kinderen die gedoopt zijn ...werd er ook ingeschreven dus heb ik serieuze twijfels aan 'bewijsmiddel qua identiteit' van een trouwboekje.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 17 dec 2014 19:23

Of het een goed bewijsmiddel van identiteit of wat dan ook is weet ik niet. Wel dat ik het al soms verplicht heb moeten tonen.
Ik denk dus dat we op de vraag van TS "is het een wettelijk document " bevestigend moeten antwoorden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 17 dec 2014 20:00

Via trouwboekje 'kan' men een aantal gegevens hebben dat klopt maar dateert van voor tijd rijksregister en daar kan dienst bevolking, burgerlijke stand en ook GDW advocaat en notaris zonder probleem gebruik van maken. Ook politie en rechtbanken hebben toegang alsmede alle mogelijke sociale instanties.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 dec 2014 20:02

Is mi een overblijfsel uit vroegere tijden, toen de meeste mensen nog niet konden lezen of schrijven, en zo

VDG2
Berichten: 785

#9 , 17 dec 2014 21:22

dubbel
Laatst gewijzigd door VDG2 op 17 dec 2014 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

VDG2
Berichten: 785

#10 , 17 dec 2014 21:23

Het trouwboekje is overigens niet gegrond op enige wettelijke basis. Het trouwboekje wordt afgeleverd door de ambtenaar van de burgerlijke stand op grond van ministeriële omzendbrieven en heeft de waarde van een uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand wat de verklaringen inzake het huwelijk betreft (H. DE PAGE, Traité élémentaire de droit civil belge, Deel II, Bruylant, 1990, nr. 338; D. STERCKX, Le mariage en droit civil, Larcier, 2004, nr. 332. Contra Y.H. LELEU, Droit des personnes et des familles, Larcier, tweede editie, 2010, nr. 56). De andere aanduidingen dan die inzake het huwelijk gelden slechts als inlichtingen.

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 25 mar 2015 19:02

Bij overlijden moet je het trouwboekje toch ook overhandigen of niet?


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 mar 2015 19:16

Vroeger als men zich liet inschrijven in de lagere school moest men dit mee hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Paul Huurder
Berichten: 107

#14 , 25 mar 2015 19:39

Ik moest ons trouwboekje afgeven in de kliniek toen mijn vrouw moest bevallen.
Samen met de geboorteakte is dit dan naar de gemeente gegaan. Tot ik onze zoon ben gaan aangeven, en dan kreeg ik ons trouwboekje terug.
Vriendelijke groeten,

Creatief
Berichten: 2513

#15 , 25 mar 2015 21:03

Neen.
De begrafenisondernemer vroeg ernaar bij het overlijden van ons moeder.

Terug naar “Woordenboek”