wat betekent het?

evtso
Topic Starter
Berichten: 15

wat betekent het?

#1 , 14 jul 2012 15:13

Kan iemand het onderstaande vertalen naar "gewoon" Nederlands. Wat willen ze juist zeggen?

1) A. vordert in de dagvaarding in verzet dat het te wijten vonnis gemeen verklaard zou worden t.a.v. B.

2) Het vonnis is tegenstelbaar aan haar (haar=de partij).

Dank bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2012 15:55

het te wijten vonnis
Dit moet zijn "het te wijzen vonnis", het vonnis dat zal worden uitgesproken.

Een vonnis gemeen verklaren of tegenstelbaar is m.i. hetzelfde. Het betekent dat ook de partij aan wie het vonnis gemeen of tegenstelbaar verklaard wordt er rekening mee moet houden. Dat deze partij niet kan zeggen dat dit vonnis voor haar niet telt omdat ze geen partij was in het geding.

evtso
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 14 jul 2012 18:27

Dank je wel!

als ik het begreep kan ik bv "is tegenstelbaar" vervangen mer "is geldig", "is van kracht"
met wat kan ik dan "gemeen verklaren" vervangen?

Ik heb nog zo een moeilijke zin:

"zegt voor recht dat de uitvoering van deze veroordeling voor A subrogatie in de rechten van B impliceert overeenkomst art. 18 van de polisvoorwaarden."

??
voor deze beriepen zoek ik een synoniem zodat ik het beter kan begrepen. (?!)
Dank je wel !!!

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2012 19:17

tegenstelbaar en gemeen is hetzelfde.

Het is niet "van kracht"

In principe geldt een vonnis enkel tussen de partijen, niet voor anderen.

Een voorbeeld. Jij laat een huis bouwen. Je hebt een contract gesloten met een aannemer. Die laat de ramen plaatsen door een onderaannemer. Jij bent niet tevreden en procedeert tegen de aannemer. De aannemer heeft er dan alle belang bij dat het vonnis (minstens) tegenstelbaar is of gemeen aan de onderaannemer. Hiervoor moet hij ervoor zorgen dat de onderaannemer in de procedure betrokken wordt als partij. Als dat niet gebeurt en de rechtbank stelt de aannemer aansprakelijk omdat er fouten begaan zijn bij het plaatsen van de ramen, kan de onderaannemer, in een later proces dat de aannemer hem zou aandoen, zeggen dat hij toch geen fout begaan heeft. Dit kan hij niet meer als het reeds uitgesproken vonnis hem tegenstelbaar is of gemeen verklaard werd.

Subrogatie = indeplaatsstelling.

A wordt in de plaats gesteld van B voor de uitoefening van de rechten van B tegen derden.

Bijvoorbeeld B is slachtoffer van een ongeval. Zijn verzekeringsmaatschappij betaalt hem zijn schade uit. Die verzekeringsmaatschappij kan tegen de aansprakelijke van het ongeval de schadevergoeding vorderen die B normaal zou kunnen vorderen, maar nu al ontvangen heeft van zijn verzekeringsmaatschappij.

evtso
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 14 jul 2012 23:51

Dank je wel scorpioen !

Terug naar “Woordenboek”