Geconsolideerde wetgeving?

Jules
Topic Starter
Berichten: 39

Geconsolideerde wetgeving?

#1 , 04 jan 2007 11:40

Ben sedert gisteren lid van onderhavig forum en heb uit nieuwsgierigheid de antwoorden gelezen op enkele interessante vragen. Wat me opvalt is dat er vaak verwezen wordt naar de 'geconsolideerde wetgeving' over het behandelde onderwerp. Welnu mijn pogingen om deze wetgeving te raadplegen zijn telkens mislukt. Wil iemand zo goed zijn: 1) me uit te leggen wat er juist bedoeld wordt met 'geconsolideerde wetgeving' en 2) hoe men zonder jurist te zijn ook een wet kan raadplegen aan de hand van het opzoekingschema ad hoc (met een voorbeeld graag). Kijk met belangstelling en dank bij voorbaat antwoord tegemoet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 jan 2007 17:36

Is inderdaad een probleem. Ik kan me niet voorstellen dat een advocaat of jurist zulk antwoord geeft aan ??n van zijn klanten.
Indien U info zoekt over een bepaald concreet probleem , kan U misschien directere sites zoeken onder de hoofding 'nuttige sites' van dit juridisch forum.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#3 , 04 jan 2007 17:51

Ik wil hier de poster in kwestie toch klein beetje "verdedigen" moest dat eigenlijk al nodig zijn :)
Ik merk dat hij telkens verwijst naar de geconsolideerde wetgeving, maar ik merk ook dat hij in zijn antwoorden meestal wel een vrij concreet antwoord op de vraag zelf geeft.

Reclame

Jorre

#4 , 04 jan 2007 18:33

Ik volg de webmaster.

Maar ik vroeg mij ook af wat de definitie van 'geconsolideerde wetgeving' eigenlijk is.
De link ernaartoe is deze:
http://www.juridat.be/cgi_loi/wetgeving.pl
of
http://just.fgov.be/ > Nederlands > rubriek Belgisch Staatsblad > Geconsolideerde wetgeving

Dus eventjes op internet gezocht en ik vond volgende teksten terug:
De Geconsolideerde wetgeving is de wetgeving waarbij men toegang krijgt tot geconsolideerde teksten, dat wil zeggen niet-offici?le documenten waarbij een basisinstrument en de latere wijzigingen en corrigenda daarop in een enkele tekst zijn samengebracht
Wat ik ook vond:
Geconsolideerde wetgeving
= wetgeving aangepast aan de laatste wijzigingen
of nog
= wetten waarbij de wetswijzigingen direct in de wet zijn opgenomen

Is dit correct?

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#5 , 04 jan 2007 18:48

Wetten wijzigen vaak: een artikeltje erbij, eruit of aangepast...

"Geconsolideerde wetgeving" wil zeggen dat al die latere wijzigingen meteen aangepast werden. Zo moet je niet telkens de latere wijzigingswetten opzoeken.

Bijvoorbeeld (fictief):

Basiswet = "Wet van 2 januari 2003 op het plaatsen van berichten op internet-forums"

Stel dat daarin een artikel 7 staat dat stelt dat "je geen kleuren in je berichten mag gebruiken."

Op 4 februari 2005 wordt een aanpassing op die oorspronkelijke wet gestemd waarin artikel 7 wordt gewijzigd en nu stelt dat "je wel kleuren mag gebruiken".

Niet-geconsolideerd zou willen zeggen dat om de meest recente inhoud van die Wet van 2 januari 2003 te achterhalen, je ook de wijzigingswet van 4 februari 2005 zou moeten opzoeken.

Geconsolideerd wil zeggen dat de oorspronkelijke wet online geplaatst wordt, maar dat daarin het artikel 7 (dat later dus gewijzigd werd) nu in haar gewijzigde versie opgenomen wordt.
Dat heeft dus als voordeel dat je meteen alle wijzigingen die in die wet ooit werden aangebracht niet nog eens apart moet gaan opzoeken.

Terug naar “Woordenboek”