definitie van overspel

nicksje
Topic Starter
Berichten: 5

definitie van overspel

#1 , 14 okt 2006 18:30

ik zit nu al een paar dagen op internet te zoeken, maar ik ben er nog steeds niet uit... dus ik stel hier een paar vragen over 'overspel':

1) vroeger kon je letterlijk 's morgens om 5 uur uit je bed gelicht worden om betrapt te worden door politie en/of deurwaarder... is dit nog steeds zo?
2) hoe bewijs je overspel heden ten dage? is het voldoende dat je veel omgaat met die ene persoon?
3) ik ben 1 jaar en 2 maanden getrouwd, ik lees op dit forum (ergens) dat je pas vanaf dat je 2 jaar getrouwd bent, kunt scheiden in EOT, maar kunnen wij eventueel vroeger onze 'aanvraag' indienen?
4) hoe lang duurt een EOT ongeveer? als alles normaal verloopt
5) eens je beiden de echtscheiding in EOT hebt aangevraagd, mag je dan vrij kiezen waar je gaat wonen? ik zou bij een vriendin kunnen gaan inwonen... maar misschien beticht mijn partner mij dan wel van overspel

ik weet het, voor ik commentaar krijg, ik moet dringend eens langs bij een advocaat ofzo om antwoorden te krijgen op deze vragen, maar ik probeer het alvast hier ook eens..

hopelijk kunnen jullie mij helpen...
groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TAS
Berichten: 67

#2 , 15 okt 2006 20:33

1) Dit is nog zo,krachtens art.1016bis Gerechtelijk Wetboek;
2) ?Man en vrouw hebben,tijdens het huwelijk,de verplichting zich van iedere geslachtelijke omgang met een ander dan de mede-echtgenoot te onthouden...Ook het aan derden voorbehouden van andere lichamelijke liefdesblijken,in omstandigheden die door het lichtzinnig of gewaagd gedrag opspraak zouden kunnen verwekken kan niet geduld worden?(DELVA,W.,Personen- en Familierecht,Vol.2,A,Gent Story 1978,103).
Zie ook : DE WOLF,A.,Overzicht van rechtspraak(1994-2000)-Overspel als grond tot echtscheiding(art.229 B.W.=Burgelijk Wetboek),E.J. 2001,2-24;
3)?Art.276.Onderlinge toestemming wordt enkel toegestaan indien het huwelijk aangegaan werd ten minste twee jaar v??r het ogenblik van de neerlegging van het verzoekschrift...?(B.W.);
4) Behoudens moeilijkheden duurt die procedure ? een half jaar;
5).U kiest vrij waar u gaat wonen maar niet met wie u gaat wonen,daar de getrouwheidsplicht(art.213 B.W.) voortduurt tijdens de echtscheidingsprocedure.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 20 nov 2006 12:03

definitie van overspel
Op verplaatsing spelen.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 20 nov 2006 12:20

5).U kiest vrij waar u gaat wonen maar niet met wie u gaat wonen,daar de getrouwheidsplicht(art.213 B.W.) voortduurt tijdens de echtscheidingsprocedure.
Alle logica is zoek...zodra men een einde stelt aan het samenwonen, kan men onmogelijk nog verwachten dat men nog samen de lakens deelt.

Cfr. Samenwonen, is op zich geen bewijs van ontrouw!

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 22 nov 2006 10:45

?De getrouwheid blijft voor ieder echtgenoot verplicht zolang het huwelijk duurt;dus ook zolang de verbreking van het huwelijk niet is bewerkt"(Cass. 4 januari 1960,R.W. 1960-61, 689;Pas. 1960,I,494)

Terug naar “Woordenboek”