is pacht hetzelfde als huur ?

Francette
Topic Starter

is pacht hetzelfde als huur ?

#1 , 12 nov 2005 19:37

In de volksmond hoor je vaak over pacht spreken wanneer mensen iets huren. Mijn vraag is: is dat hetzelfde ?

groetjes,
Francette Geenen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 nov 2005 22:21

Welkom Francette !

In het dagelijks taalgebruik worden "huur" en "pacht" vaak door elkaar gehaald. Je hoort de mensen vaak spreken in termen als "ik heb mijn pacht voor deze maand nog niet betaald".

Er is echter een verschil tussen huur & pacht.

Huur is wat iedereen kent als een contract tussen 2 partijen waarbij de ene partij zich verbindt om de andere partij het genot van een bepaalde zaak te doen hebben gedurende een bepaalde tijd in ruil voor een door de huurder te betalen prijs.
Voorbeelden zijn: huren van een huis, een kostuum, een auto,...

Pacht is de typische benaming die gebruikt wordt voor de huur van eigendommen die gebruikt worden voor de landbouw.
(cfr: Pachtwet van 4 november 1969)
Met andere woorden: van pacht is alleen sprake in een landbouw-context.

E?n van de grote verschillen tussen beiden is dat pachtovereenkomsten v??l moeilijker be?indigd kunnen worden door de verhuurder dan bij een gewone huur-overeenkomst.

Bibendum
Berichten: 94

#3 , 13 nov 2005 12:17

Hierbij is misschien nog nuttig op te merken dat zowel de huurwetgeving als de pachtwet in het burgerlijk wetboek zijn opgenomen. Voor pacht bestaat er slechts 1 "soort" terwijl er voor huur verschillende regimes zijn.

Het algemene regime is de "gemene huur" (vb huur van een studentenkot) maar je hebt ook de woninghuur (als men er vast woont), de handelshuur( als de huurder er een handelszaak in uitbaat ec), de sociale huur(sociale huurders). Elk regime kent verschillende regels. Zeg dus niet zomaar "huur" tegen om het even welke huur.

Reclame

BartDP
Berichten: 2

#4 , 29 apr 2015 23:05

Hallo iedereen, hallo Bart,

Is dit dan ook 'landbouw-context' en dien ik eerder een pachtcontract op te stellen dan een huurcontract :

Het betreft een gebouw welke in het kadaster geregistreerd staat als 'landbebouwing', staat vrijstaand aan de straat tussen 2 woningen en heeft een huisnummer, in een gebied ingekleurd als woonzone.
Aan landbouw kan je er niet echt meer doen, het gebouw is ongeveer 100 m2 groot en beslaat het volledige perceel ...

Ik denk dat ik nu begin te begrijpen vanwaar m'n grijs haar komt ...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 apr 2015 09:04

Een item van iemand anders inpikken, zelf als het 10 jaar oud is, is niet zo vriendelijk.
Waarom geen eigen item openen.

Aliraza521
Berichten: 1

#6 , 11 jan 2016 11:54

naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend. Wat voor uitstel wordt ermee bedoeld?????
Ali

Terug naar “Woordenboek”