Persoonlijk/hoofdelijk en onverdeeld

Jaak
Topic Starter
Berichten: 8

Persoonlijk/hoofdelijk en onverdeeld

#1 , 14 aug 2006 13:25

Ik heb voor een bvba een tankkaart besteld bij een brandstoffenbedrijf. De rekening zal maandelijks via de bank vereffend worden. Nu hebben zij mij een contract ter ondertekening opgestuurd. Zij willen dat ik er bij schrijf dat ik x "persoonlijk, hoofdelijk en onverdeeld gehouden met de firma Y" Ik ben zaakvoerder en de enige aandeelhouder van die firma Y.

1. Wat betekent dat eigenlijk "persoonlijk, hoofdelijk en onverdeeld gehouden met de firma y"?
2. Welke gevolgen kan dat voor mij hebben indien ik dat teken?

Jaak

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 14 aug 2006 18:44

Beste,

Het grootste juridische voordeel van een vennootschapsstructuur is (buiten het fiscale aspect uiteraard) de beperkte aansprakelijkheid. Dit betekent dat de schuldeisers van de vennootschap enkel aanspraak kunnen maken op het vennootschapsvermogen en dat Uw persoonlijke vermogen steeds (buiten enkele uitzonderingen opgesomd in het Wetboek van Vennootschappen) buiten schot blijft.
Wanneer U een verbintenis ondertekent dat u persoonlijk, hoofdelijk en onverdeeld gehouden bent tot de voldoening van een schuldvordering opzichtens een schuldeisers, dan betekent dit dat diezelfde schuldeiser ter uitvoering van deze schuldvordering kan kiezen op welk vermogen (vennootschap/persoonlijk) hij deze verhaalt. M.a.w. een doorbreking van de rechtspersoonlijkheid van uw vennootschap en in uwen hoofde dus een gevaarlijke verbintenis.

Reclame

Terug naar “Woordenboek”