Uitvoering te goeder trouw

Hanne234
Topic Starter
Berichten: 5

Uitvoering te goeder trouw

#1 , 04 nov 2009 16:43

Wat bedoelt men met uitvoering te goeder trouw bij een overeenkomst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 05 nov 2009 10:45

Een persoon is te goeder trouw indien een normaal voorzichtige en redelijk handelende persoon onder gelijke omstandigheden tot dezelfde handeling gekomen zou kunnen zijn.

VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 29
Locatie: Bellegoed, Bellegem

#3 , 01 mei 2010 14:50

Oude term zoals 'goed huisvader-principe' en komt eigenlijk uit de hoek van Napoleon en burgerlijk recht oorspronkelijk.

Praktisch kijkt u best dat winstbejag wel mag, maar dat het niet extreem is en dat andere partij heel wat zaken verzweeg waardoor u niet getekend zou hebben. Of dat hij buitenproportionele daden stelt en u financieel kapot probeert te krijgen.

Tegengestelde is mala fide: te kwader trouw. Als u hem wijst op een zeer negatieve bijwerking van iets, en hij doet verder, dan is hij te kwader trouw.

Voorbeeld dat ik tegen kwam: een advocaat die zegt dat u zwart doet, u bewijst dat dat niet zo is samen met de belastingen, en hij gaat toch door in zijn vonnissen van het fictieve inkomen, dan wordt hij mala fide, terwijl hij in eerste instantie dat eigenlijk niet per se hoefde te zijn (en veronderstelde dat iedere boekhouder zwart deed). Maar ook als boekhouder is het niet gemakkelijk om soms je fouten toe te geven...
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
Als u het niet doet, doe ik het wel.
Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
Als je van je eigen vrouw niet tevreden bent, waarom zou zij dan tevreden moeten zijn met haar man?

Reclame

Terug naar “Woordenboek”