Vragen over VVE en hoever mogen ze regels bepalen?

Vindt u dat sommige VVE regels wel heel ver gaan?

SUPER NEE. Regels zijn regels. Maakt niet uit wie het opmaakt of waarover het gaat, je hebt je er maar aan te houden.
Geen stemmen
0
BEETJE NEE. Regels van VVE zijn meer richtlijnen in mijn ogen. Je moet er samen leven, maar flexibiliteit hoort zeker wel mogelijk te zijn.
33%
1
BEETJE JA. Ik kan me vinden in geluidsoverlast en dat soort regels. Maar wat er buiten onderhoud aan of in mijn huis gebeurt is niet voor de VVE om te zeggen.
33%
1
SUPER JA. Ik vind VVE sowieso overbodige luxe dat verplicht wordt gesteld. Iedereen hoort te mogen doen wat ze zelf willen en hoe ze het zelf willen. Netheid daar gelaten dat je de buren wellicht inlicht bij grote zaken, heeft niemand mij te zeggen.
33%
1
 
Totaal aantal stemmen: 3
andreetjuh77
Topic Starter
Berichten: 3

Vragen over VVE en hoever mogen ze regels bepalen?

#1 , 08 sep 2009 17:36

Hallo.

Ik woon in Nederland in een kleinschalig appartementencomplex. Bij ons is de Vereniging van Eigenaren een verplichting. Handig voor de onderhoud, maar de VVE stelt ook leefregels op.

Ik kan me voorstellen dat geluidsoverlast tot een minimum beperkt dient te worden bijvoorbeeld, maar de VVE bemoeit zich met ELK ding. Elk schroefje, spijkertje of dingetje dat ik maak, toevoeg of ophang, binnen dan wel buiten, daar moet ik verantwoording voor afleggen.

Sowieso voor buiten dingen ophangen vinden hun dat hun wat te zeggen hebben. Dus er is werkelijk een commissie die zich buigt over het feit of ik een oude hoefijzer aan mijn gevel mag hangen voor decoratie! Dit vond ik werkelijk te ver gaan. Ook moet ik schriftelijk aangeven als ik midden op de doordeweekse werkdag bijvoorbeeld twee gaatjes even snel bij wil boren om een kastje bijvoorbeeld op te hangen. Dat is werkelijk belachelijk.

Dus sommige leefregels vind ik wel heel erg ver gaan. Zo mag ik buiten op mijn balkon geen planten hangen, omdat er water van kan druppelen bijvoorbeeld, maar een schotelantenne van een allochtoon mag bijna twee meter uitsteken. Zo zijn er meer zaken lopende waar ik mijn twijfels over heb.

Ik weet dat wetten verplicht zijn. Ik weet dat een APV bindend is. Maar in hoeverre zijn de regels van een VVE nou eigenlijk wettig bindend? Hoe komen ze tot stand en is "elke wil van de VVE dus automatisch een soort van wet" of kan je gewoon sommige (belachelijke) regels gewoon in de wind slaan om nog een beetje te kunnen leven?

VVE in mijn ogen is de ONDERHOUD van de buitenkant van de woningen. Wat er verder IN of AAN mijn woning of privegebied gebeurt, dat niet aanzienlijk de integriteit van de woning aantast, hebben hun volgens mij geen zeggenschap over. Dus tenzij het dus in conflict komt met de werkelijke wet, maar dan nogmaals praat je over de integriteit van het gebouw en de veiligheid van jezelf en derden.
:evil:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 sep 2009 19:13

En wat hoop je op een Belgisch forum met deze post te bereiken? Niet dat ik wat tegen onze afvallige provincies in het Noorden heb ( we veroveren jullie wel terug in de toekomst :twisted: ) maar de wetgeving tussen beide landen betreffende gedwongen mede-eigendom verschilt dermate dat je hier weinig mee gaat opschieten. (Belgische wetgeving is meer gericht op het franse systeem)

misschien plaatsen op het Nederlands rechten forum?

andreetjuh77
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 08 sep 2009 21:00

En wat hoop je op een Belgisch forum met deze post te bereiken? Niet dat ik wat tegen onze afvallige provincies in het Noorden heb ( we veroveren jullie wel terug in de toekomst :twisted: ) maar de wetgeving tussen beide landen betreffende gedwongen mede-eigendom verschilt dermate dat je hier weinig mee gaat opschieten. (Belgische wetgeving is meer gericht op het franse systeem)

misschien plaatsen op het Nederlands rechten forum?
Die Nederlandse site kon ik zo snel niet vinden. Een algemeen bureaucratisch probleem in het afvallige noorden dat inderdaad in het gulde zuiden beter geregeld is :).
Hoe ik hier op deze site kom: Ik had hier nog een profiel open staan omdat ik ooit een Belgische vriendin van me hielp met een juridisch probleempje. Die adviezen hielpen ons toen dusdanig dat ik hier terug kwam voor deze vraag over de VVE. Ik dacht eigenlijk dat het niet veel scheelde met de VVE tussen beide landen, maar kennelijk heb ik het dus fout. Ik zie wel wat de Hollanders ervan vinden.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 08 sep 2009 22:24

http://rechtenforum.nl/ hier zal men je het beste kunnen helpen.

Bereid julli maar voor op de invasie... :D

Terug naar “Woordenboek”