<Tussen echtgenoten> vs <Ten aanzien van derden>

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

<Tussen echtgenoten> vs <Ten aanzien van derden>

#1 , 08 jul 2009 10:17

Gebruik:
Tussen echtgenoten mag het bewijs worden geleverd door ieder rechtsmiddel, inbegrepen getuigen, vermoedens en zelfs algemene bekendheid.

Ten aanzien van derden moet het eigendomsrecht van iedere echtgenoot op een goed dat niet van persoonlijke aard is, bewezen worden, hetzij door boedelbeschrijving, hetzij door een bezit dat voldoet aan de voorwaarden van artikel 2229 en bij ontstentenis hiervan door titels met vaste datum, door bescheiden die van een openbare dienst uitgaan of door vermeldingen in registers, bescheiden of borderellen die de wet oplegt of die door het gebruik bekrachtigd zijn en regelmatig opgesteld en bijgehouden werden.
Wat is het wettelijk verschil tussen beide?

bvb: een servies, geen factuur beschikbaar, maar bvb de moeder van de vrouw in kwestie heeft dit kado gedaan.

Er is dus tussen echtgenoten een getuige, en vermoeden (eventueel wie er ook aanwezig was bij het verkrijgen) maar tov derden dus geen bewijs (geen factuur op naam, en zelf dan is bij het wettelijk stelsel dit geen alleen recht bewijs)

Wanneer wordt dan het gedeelte "tussen echtgenoten" gebruikt?

- bij schulden is het tov derden, dus dan doen getuigen etc er niet toe als je geen concrete bewijs elementen hebt
- bij scheiding? Ik meen te denken dat getuigen dan vlug 'verhalen' kunnen verzinnen en dat het dan woord tegen woord is?
- bij sterfgeval? zodat het al van die partner is en geen successierechten betaald moeten worden op sommige goederen?

Dus vandaar de vraag gezien er blijkbaar toch een verschil gemaakt wordt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 08 jul 2009 12:08

Als die grasmachine van mij is en ik heb ze niet in mijn bezit, dan moet ik mijn eigendom bewijzen.
Is ze in handen van mijn echtgenote, dan gelden de bewijsmiddelen "tussen echtgenoten" zoals ze in dat artikel opgesomd staan.
Is ze in handen van mijn buur, dan kan ik alleen de bewijsmiddelen gebruiken uit de andere alinea.

Voor "schulden" is dat hetzelfde, want de schuldeiser zal zijn schuldvordering moeten bewijzen: dat is ook een recht.

Voor elk soort bewijs moet je dan nog de beperkingen eigen aan elke soort er bij betrekken.

Reclame

Terug naar “Woordenboek”