Definitie "weidegerechtigde"

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

Definitie "weidegerechtigde"

#1 , 28 jun 2017 14:14

Voorbeeld context: "De put achter de gebouwen zal gemeen tussen de twee goederen worden en ieder weidegerechtigde mag ze gebruiken."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 28 jun 2017 16:32

Een beetje een verouderd woord. :D
In het WNT vond ik :
Weidegerechtigd, (bnw.) het recht hebbend de gemeenschappelijke weide te gebruiken; ook in zelfst. gebr. in toep. op den rechthebbende. Vgl. ook weide (I), 3, b, η).
Op haar eigendomsrecht (t.w. dat van de gemeente Woudenberg) zou inbreuk zijn gemaakt door de 5 eerste gedaagden, "zich qualificerende als weigeregtigden tot die meent en als commissie, belast met de uitvoering van het plan tot hare verdeeling", V. ITERSON, R. Gr. Utr. 409 [aangeh. woorden 1871].
Bij de zetting van 1820 komen … als weigerechtigd voor vele huizen, Versl. Vereen. O. Vad. Recht 2, 249 [1892].
Het getal weigerechtigden verschilde natuurlijk naarmate de hofsteden in verschillende handen kwamen, 2, 251 [1892].
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jun 2017 15:48

Tja, als leek vind ik het wat opmerkelijk dat nieuwe verkoop aktes regelmatig extracten van heel oude aktes includeren, zonder de semantiek en leesbaarheid van de extracten voor huidige generaties aan te passen. Als men continu antieke extracten verbatim invoegt, dan worden deze extracten snel bronnen van heel veel vaagheid en vraagtekens. Is Weidegerechtigde bvb nog een legaal concept met moderne toepasbaarheid? Indien niet, vervalt een clausule in een akte die op zo'n voorbijgestreefd concept steunt?

Reclame

Terug naar “Woordenboek”