Vraag i.v.m. de culpa levis in abstracto/concreto en de toepassing ervan

Yves1697
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vraag i.v.m. de culpa levis in abstracto/concreto en de toepassing ervan

#1 , 25 sep 2018 21:23

Hallo allemaal.

Ik studeer momenteel rechten en heb een vraagje waar ik online niet echt meteen iets over terug kan vinden.
Hopelijk is het toegelaten om hier als student een vraagje te stellen. Ik neem aan van wel.

Mijn vraag gaat over de bewaarneming en schending daarvan. Tijdens de les werd er vermeld dat er bij slechte zorg van iemand anders zijn eigendom tijdens een bewaarnemingsovereenkomst er twee soorten aansprakelijkheden zijn.

1. culpa levis in abstracto waarbij ze er van uitgaan dat de zorgdrager op dezelfde manier zorg draagt als de gemiddelde, gewone mens.

&

2. culpa levis in concreto waarbij ze er van uitgaan dat de zorgdrager op dezelfde manier zorg draagt zoals hij individueel ook doet voor zijn eigen eigendom.

Hoe wordt er bepaald welke aansprakelijkheid van toepassing is? Wordt dit contractueel vastgelegd?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 okt 2018 19:30

In abstracto is de regel, in concreto de uitzondering.

Art. 1927. De bewaarnemer moet aan de bewaring van de in bewaring gegeven zaak dezelfde zorg besteden als hij aan de bewaring van zijn eigen zaken besteedt.

De aansprakelijkheid wordt hier van rechtswege beperkt. Niet onlogisch, bewaarneming is een 'bijzondere overeenkomst' en wordt dus bijkomend geregeld door het BW. Als dit artikel er niet zou zijn, zou de beoordeling gewoon in abstracto gebeuren.

Let wel op, bepaalde zaken kunnen ervoor zorgen dat er toch in abstracto beoordeeld zal worden, als het bijvoorbeeld gebeurt onder bezwarende titel ipv om niet.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Weetjes”