reservewiel verplicht

Floor_benne
Topic Starter
Berichten: 2

reservewiel verplicht

#1 , 25 mar 2008 12:33

Ik lees op verschillende sites (oa die van touring) dat een reservewiel in de wagen geen wettelijk verplicht item is. Ik kan echter deze wet (of technisch reglement) niet terugvinden. Waar staat die "zwart op wit" vermeld ?

Betreffende een discussie op de keuring over het al dan niet bijtellen van het gewicht hiervan.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 25 mar 2008 19:38

15 MAART 1968. - [Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.]

Ga naar: http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm

Kies links voor
Weg

Laatste item daarin:
Wetgeving en reglementaire teksten

Alles over brandblussers; verbandkistjes; enz.

Geen reservewiel gevonden.

Ik meen me te herinneren dat men bij Subaru's een ronde LPG-tank inbouwt in de ruimte waar het reservewiel normaal ligt (en U een spuitbus meegeeft voor bij pech).

Floor_benne
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 25 mar 2008 21:45

dus als het er niet in staat is't niet verplicht? Nogal vaag cind ik.
Op wegcode.be ook niets gevoden. Ze spreken daar wel uitdrukkelijk over een reservewiel als een te controleren punt bij niet periodieke keuring. :?:

Reclame

Alfons
Berichten: 54

#4 , 19 jul 2008 23:35

dus als het er niet in staat is't niet verplicht? Nogal vaag cind ik.
Op wegcode.be ook niets gevoden. Ze spreken daar wel uitdrukkelijk over een reservewiel als een te controleren punt bij niet periodieke keuring. :?:
= = = = = = =
Mijn buurvrouw kocht een Seat Ibiza 14tdi die aan de groene milieuvoorwaarden voldoet en ze kreeg dus een korting van 200 euro van de Staat wegens roetfilter enz.
De wagen HEEFT GEEN reservewiel, heeft GEEN NOODreservewiel, maar wel zo'n plastiek houder ingedeeld in vakjes met een spuitbus om een leeglopende band vol te spuiten met een dichtingsproduct.
Mijn inziens telt enkel het gelijkvormigheidsattest dat bij de wagen hoort en een gelijkvormigheidsattest is enkel geldig voor één welbepaalde wagen met hetzelfde chassisnummer!
Zo zijn de feiten die ikzelf waarnam.
Mvg Alfons

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 21 sep 2011 14:47

dus als het er niet in staat is't niet verplicht? Nogal vaag cind ik.
Op wegcode.be ook niets gevoden. Ze spreken daar wel uitdrukkelijk over een reservewiel als een te controleren punt bij niet periodieke keuring. :?:
niet periodieke keuring? NPK? Is Nederland. Reservewiel is inderdaad niet verplicht. Als er opmerkingen zijn tijdens de keuring over het reservewiel (profieldiepte bv) zegt u gewoon dat u geen reservewiel hebt. Dat ding in uw koffer is geen reservewiel, het dient gewoon "om dat gat op te vullen". Perfect in orde.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jojan
Berichten: 739

#6 , 22 sep 2011 10:42

Als in de wetgeving moet worden opgesomd wat er allemaal niet verplicht is zou het boekwerkje nogal lijvig worden, daarom dat de wetgever zich beperkt tot vermelden wat WEL verplicht is.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 sep 2011 11:28

Ik heb zo een vermoeden dat die discussie bij de keuring na drie en een half jaar wel al beslecht zal zijn.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 04 mar 2013 17:08

Een opmerking bij op te volgen punten van de autokeuring wil niet automatisch zeggen dat het verplicht is.
Het is gewoon een aandachtpunt.
Let op, sommige van die punten kun je maar beter wel ernstig nemen.
Vb roest, staat van de banden enz...

Je mag er van uitgaan als je voertuig niet beantwoord aan de wettelijke eisen, zul je nooit een geldig keuringsattest krijgen.

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 11 mar 2013 16:02

Je mag er van uitgaan als je voertuig niet beantwoord aan de wettelijke eisen, zul je nooit een geldig keuringsattest krijgen.
Er bestaat geen enkele wettelijke verplichting / wettelijke eis tot het bijhebben van een reservewiel. Een wagen kan dus nooit afgekeurd worden omdat er geen reservewiel aanwezig is.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

johan V
Berichten: 174

#10 , 28 mar 2013 22:19

Ik ben in het bezit van een peugeot 206CC,daar is ook geen reservewiel in,en heb al verschillende keren gaan schouwen.Ze hebben daar nog nooit iets over gezegd.groeten

gusteman
Berichten: 54
Locatie: Vlaams-Brabant

#11 , 06 jul 2013 15:21

Er bestaat geen wettelijke verplichting op het aan boord hebben van een reservewiel, noch voor de krick en bijhorende sleutelset.
Ook kan de keuring niet "lastig" doen over de staat van het eventueel aan boord zijnde reservewiel (zie opmerking Oude Belg).
Het is echter wel zo dat ALS u een reservewiel gaat gebruiken ter vervanging van een lekke band, dit moet beantwoorden aan de wettelijke voorschriften inzake groefdiepte, looprichting, type, max toegelaten snelheid en bandenmaat.

Let wel: kandidaat-chauffeurs kunnen bij het afleggen van hun rijexamen wel gevraagd worden om aan te tonen dat zij weten hoe een wiel te vervangen en doen er dus best aan de daarvoor benodigde werktuigen aan boord te hebben tijdens dat examen. Wanneer het examen wordt afgelegd met een voertuig van de rijschool behoort dit aan boord te zijn en doen ze er goed aan dit vooraf even na te gaan.
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 10 jul 2013 16:00

Het is echter wel zo dat ALS u een reservewiel gaat gebruiken ter vervanging van een lekke band, dit moet beantwoorden aan de wettelijke voorschriften inzake groefdiepte, looprichting, type, max toegelaten snelheid en bandenmaat.
Klopt niet. Van voornoemde bepalingen, kan tijdelijk afgeweken worden bij gebruik van het reservewiel.

81.4.2. De banden gemonteerd op motorvoertuigen beantwoorden aan de voorschriften van het technisch reglement van autovoertuigen en deze van het technisch reglement voor bromfietsen en motorfietsen.

Van deze bepalingen kan slechts tijdelijke afgeweken worden bij gebruik van het reservewiel. In dit geval wordt het gebruik van het voertuig aangepast voornamelijk door de snelheid te verminderen.
Let wel: kandidaat-chauffeurs kunnen bij het afleggen van hun rijexamen wel gevraagd worden om aan te tonen dat zij weten hoe een wiel te vervangen en doen er dus best aan de daarvoor benodigde werktuigen aan boord te hebben tijdens dat examen. Wanneer het examen wordt afgelegd met een voertuig van de rijschool behoort dit aan boord te zijn en doen ze er goed aan dit vooraf even na te gaan.
Neen, over het reservewiel worden geen vragen gesteld. Welke vragen er wel gesteld kunnen worden mbt banden, vindt u >>> hier. :wink:

Het enige wat er kan gevraagd worden mbt banden:
Slijtage van de banden

De examinator verzoekt u om aan te tonen waar u de slijtage van uw banden nagaat. Men verwacht dat u uw wielen draait om het nakijken te vergemakkelijken, dat u daarna uitstapt en dat u de groeven die u nakijkt, aantoont. U bent niet verplicht, maar mag gebruik maken van de slijtage-indicatoren, aanwezig op sommige banden. De controle beperkt zich tot één voorwiel van het voertuig.

> Bandenspanning

De examinator verzoekt u om aan te tonen hoe u de bandenspanning nagaat. Men verwacht dat u aantoont waar het ventiel zich bevindt. Indien u enkel over een elektronisch systeem beschikt dat de bandenspanning op het dashboard aanduidt, verwacht men dat u op het dashboard toont waar de bandenspanningsmeter zich bevindt.
> Motorolie
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Weetjes”